Andromeda skrev:
arenwik skrev:
Andromeda skrev:
Volvo förmodar jag?

Att en del orkar bry sig så mycket om andra bilmärken. Bara löjligt att försöka bygga upp någon märkesrivalitet.
Nej

Jag förespråkar inget märke direkt. ´
Men det finns ju ett ganska stort Saab-hat inom bilvärlden. Inte helt utan anledning...
Dom som inte tycker illa om Saab är oftast fanatiker som blir skitförbannade så fort man säger något negativt om dom ( Bilarna alltså) .. Typ herren som hoppade på mig här längre upp:)
Dessa brukar även vara uppväxta med Saab inom familjen...
Vad finns det för anledning att hata Saab? Uppfann den moderna turbomotorn, har alltid haft hög effekt kontra förbrukning. Före ng900 var det också väldigt driftsäkra bilar, något de sedan blev igen efter de första åren med 9-5:an.
Du tror inte att det kan vara så att många som gillar Saab och är uppväxta med bilen fortfarande gör det eftersom det kanske är bra bilar? Och att många fanatiska Saab-hatare knappt ens suttit i en Saab?
För övrigt är jag uppväxt med ett gäng Volvos, Saab kom inte in i familjen för än under tonåren. Därmed inte sagt att jag tycker Volvo är dåliga, enligt min uppfattning fick 240 och 740 lagas lika ofta som 9000. Dock tycker jag Volvo ända in på 2000-talet legat en bra bit efter just i prestanda kontra bränsleförbrukning.
Jag ogillar Saab just på grund av att dom inte är driftsäkra... Sen att dom var driftsäkra innan Ng900 kom är ganska orelevant.. Kom inte den för typ 20 år sen?
Saab är väldigt sköna att köra/åka i och dom har verkligen lyckats att nyttja effekten..
Men det är alldeles för mycket problem med Motor, låda och turbo..
Det finns väl ingen "dyr" bil som har så mycket problem med vitala delar som Saab.
Detta är säkert bättre på nyare Saabar, men jag tror det är årsmodeller 99-05 som ännu regerar marknaden.
Givetsvis rasar inte alla exemplar, men jag tycker det är alldeles för många som har problem...
Jag spikade en låda på en 9-5 Aero för några år sen. När jag sedan skulle hitta en bättre begagnad så var det svårt att hitta någon 100% fungerande..
Man fick oftast höra "Ja den fungerar fint, men backen kan vara lite svår att få i" eller "ja den funkar, men växlen kan hoppa ur ibland".
Sen åker vi ofta på att byta turboagg (bilfirma) på just 9-5 och 9-3 (1999-2005) och det gäller alla motoralternativ.
Vi bytte tre stycken aggregat på tre olika 9-3 2.0T under bara tre månader.. Sånt är inte okej.
Vi har inte bytt en enda växellåda, turbo eller motor på någon Volvo.... Och då består vårt lager av 90% Volvo och 10% Saab. (andra märken ej inräknade) Så statistiken ser inte bra ut.
Jag har privat bara ägt högeffektsbilar och behandlat dom ganska plågsamt.. Aldrig lyckats ha sönder något i en volvoturbo. Medans det mesta har rasat i Saabarna.
Sen är dom fruktansvärt fula inuti och att växla känns som att röra runt en slev i en köttgryta.
Jag vill inte lyfta upp Volvo direkt, men nu nämnde du just Volvo. Därför jag använde det.
Negativt;
*Motorproblem
*Turboproblem
*Växellådsproblem
*Lådan känns svampig
*Dålig väghållning(speciellt vid acceleration)
*Ful design invändigt
Positivt;
*Effekten
*Skön att åka/köra (i låga bekväma farter)
Sen kommer massvis med folk som vanligt skriva;
"ja men det vara bara dom och dom årsmodellerna och det och det fixade dom på den och den och bla bla bla...."
Man ska inte behöva leta efter rätt årsmodell och kolla så att vissa saker är bytta etc. etc när man köper bil.
Nu kommer jag bli mördad av fanatiker här känner jag.... Tror kanske det är läge att avprenumerera

Det finns bara tre sorters människor som skrämmer mig..
Religösa, vegetarianer och "saab-människor"