3465
Sök

Köpråd: Saab 9-5 aero 250hk nav -05

412 Inlägg
17 juni 2012
arenwik skrev:
Men det finns ju ett ganska stort Saab-hat inom bilvärlden. Inte helt utan anledning...

Dom som inte tycker illa om Saab är oftast fanatiker som blir skitförbannade så fort man säger något negativt om dom ( Bilarna alltså) .. Typ herren som hoppade på mig här längre upp:)

Dessa brukar även vara uppväxta med Saab inom familjen...

Fars gubben köpte en 9-5 för några år sedan och den har ju jag givetvis tok kört med ett tag medans min varit avställd och jag tycker inte att det är i sig en dålig bil.
Det enda jag stör mig på i bilen är väl mer eller mindre att interiören ser ut som fan själv och att det mesta sitter löst, alltså plast detaljer som alla luckor i bagaget och "mynt facket" vid handbromsen.
Turbon rasade och VVT satte igen 1 vecka efter inköp, men sen har den bara gått och gått som vilken annan bil som helst.

Är varken för eller mot Saab, skulle utan tvekan kunna köpa en nu då dom är näst intill gratis.
men jag skulle nog inte köpa en spritt ny när Saab fortfarande såldes ny.

En begagnad bil får vara lite som dom är, bara man vet att den startar när man ska iväg! (Och det har alltid våran Saab gjort)

135
├┼┼
24 R

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juni 2012
arenwik skrev:
Andromeda skrev:
arenwik skrev:
Hur vet du att jag inte har bil ? roll

Har två, finbilen och en brukis smile

U mad bro ? cool

Volvo förmodar jag? wink

Att en del orkar bry sig så mycket om andra bilmärken. Bara löjligt att försöka bygga upp någon märkesrivalitet.

Nej smile

Jag förespråkar inget märke direkt. ´

Men det finns ju ett ganska stort Saab-hat inom bilvärlden. Inte helt utan anledning...

Dom som inte tycker illa om Saab är oftast fanatiker som blir skitförbannade så fort man säger något negativt om dom ( Bilarna alltså) .. Typ herren som hoppade på mig här längre upp:)

Vad finns det för anledning att hata Saab? Uppfann den moderna turbomotorn, har alltid haft hög effekt kontra förbrukning. Före ng900 var det också väldigt driftsäkra bilar, något de sedan blev igen efter de första åren med 9-5:an.

Du tror inte att det kan vara så att många som gillar Saab och är uppväxta med bilen fortfarande gör det eftersom det kanske är bra bilar? Och att många fanatiska Saab-hatare knappt ens suttit i en Saab?

För övrigt är jag uppväxt med ett gäng Volvos, Saab kom inte in i familjen för än under tonåren. Därmed inte sagt att jag tycker Volvo är dåliga, enligt min uppfattning fick 240 och 740 lagas lika ofta som 9000. Dock tycker jag Volvo ända in på 2000-talet legat en bra bit efter just i prestanda kontra bränsleförbrukning.
Senast redigerat av Andromeda (17 juni 2012)

arenwik
17 juni 2012
Andromeda skrev:
arenwik skrev:
Andromeda skrev:

Volvo förmodar jag? wink

Att en del orkar bry sig så mycket om andra bilmärken. Bara löjligt att försöka bygga upp någon märkesrivalitet.

Nej smile

Jag förespråkar inget märke direkt. ´

Vad finns det för anledning att hata Saab? Uppfann den moderna turbomotorn, har alltid haft hög effekt kontra förbrukning. Före ng900 var det också väldigt driftsäkra bilar, något de sedan blev igen efter de första åren med 9-5:an.

Du tror inte att det kan vara så att många som gillar Saab och är uppväxta med bilen fortfarande gör det eftersom det kanske är bra bilar? Och att många fanatiska Saab-hatare knappt ens suttit i en Saab?

För övrigt är jag uppväxt med ett gäng Volvos, Saab kom inte in i familjen för än under tonåren. Därmed inte sagt att jag tycker Volvo är dåliga, enligt min uppfattning fick 240 och 740 lagas lika ofta som 9000. Dock tycker jag Volvo ända in på 2000-talet legat en bra bit efter just i prestanda kontra bränsleförbrukning.

Jag ogillar Saab just på grund av att dom inte är driftsäkra... Sen att dom var driftsäkra innan Ng900 kom är ganska orelevant.. Kom inte den för typ 20 år sen?

Saab är väldigt sköna att köra/åka i och dom har verkligen lyckats att nyttja effekten..

Men det är alldeles för mycket problem med Motor, låda och turbo..
Det finns väl ingen "dyr" bil som har så mycket problem med vitala delar som Saab.
Detta är säkert bättre på nyare Saabar, men jag tror det är årsmodeller 99-05 som ännu regerar marknaden.

Givetsvis rasar inte alla exemplar, men jag tycker det är alldeles för många som har problem...

Jag spikade en låda på en 9-5 Aero för några år sen. När jag sedan skulle hitta en bättre begagnad så var det svårt att hitta någon 100% fungerande..
Man fick oftast höra "Ja den fungerar fint, men backen kan vara lite svår att få i" eller "ja den funkar, men växlen kan hoppa ur ibland".
Sen åker vi ofta på att byta turboagg (bilfirma) på just 9-5 och 9-3 (1999-2005) och det gäller alla motoralternativ.
Vi bytte tre stycken aggregat på tre olika 9-3 2.0T under bara tre månader.. Sånt är inte okej.

Vi har inte bytt en enda växellåda, turbo eller motor på någon Volvo.... Och då består vårt lager av 90% Volvo och 10% Saab. (andra märken ej inräknade) Så statistiken ser inte bra ut.

Jag har privat bara ägt högeffektsbilar och behandlat dom ganska plågsamt.. Aldrig lyckats ha sönder något i en volvoturbo. Medans det mesta har rasat i Saabarna.
Sen är dom fruktansvärt fula inuti och att växla känns som att röra runt en slev i en köttgryta.

Jag vill inte lyfta upp Volvo direkt, men nu nämnde du just Volvo. Därför jag använde det.

Negativt;
*Motorproblem
*Turboproblem
*Växellådsproblem
*Lådan känns svampig
*Dålig väghållning(speciellt vid acceleration)
*Ful design invändigt

Positivt;
*Effekten
*Skön att åka/köra (i låga bekväma farter)

Sen kommer massvis med folk som vanligt skriva;

"ja men det vara bara dom och dom årsmodellerna och det och det fixade dom på den och den och bla bla bla...."
Man ska inte behöva leta efter rätt årsmodell och kolla så att vissa saker är bytta etc. etc när man köper bil.

Nu kommer jag bli mördad av fanatiker här känner jag.... Tror kanske det är läge att avprenumerera lol

Det finns bara tre sorters människor som skrämmer mig..
Religösa, vegetarianer och "saab-människor" roll

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juni 2012
Men du, vadå inga andra modeller i prisklassen som har problem? Jag skulle råda dig att kika in lite på nordicaudi.com, men kan ju tro att varannan bil har turboras bland vissa motoralternativ, och kamdrivningsproblem verkar vara vanligt vid sidan av lacksläppen. Kolla med en allbil-verkstad vilken bil man oftast byter turbo på, garanterat en VAG med 1,8t-motorn.

Det är bara att Saab märks mer då det finns gott om dom i Sverige. V50 är ju populär på verkstaden med elfel osv, det finns inte en bil som inte har sina sjukdomar.

Sen åker vi ofta på att byta turboagg (bilfirma) på just 9-5 och 9-3 (1999-2005) och det gäller alla motoralternativ.

Det är allmänt känt tt GT17-turbon inte är bra, men de verkstäder jag pratat med byter 100 GT17 på varje TD04, så att Mitsu-turbon går sönder ofta tror jag inte på. Även på forumen gäller ras på originalbilar enbart GT17.

Resten är mest subjektiva åsikter.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 juni 2012
dags o skaffa dig lite info om saabarna, människorna samt skaffa dig lite mer syn på livet smile motorproblem är skitsnack utom 9-5 -98 till -03. där ingår även turboras då serviceintervallen är påtok för lång så oljan sabbar motorn...

växellådan är delvis rätt, synken på backen på 9-5 är vanlig, sen 9000 är helt okej, 900 funkar ofast rätt bra de med...

svampig låda, aldrig hört i hela mitt liv?

dålig väghållning, hmm, det kan jag garanterat inte hålla med om, där pratar du i nattmössan, dock slingrar sig og9-3 som fan vid gaspådrag, dvs tourqesteer.

ful design, ja det är ju upp till dig, smaken är som baken, och alla har rätt till sin åsikt.

Och ja, volvo kan man dra in, men vi kan ju dra in alla bilar, bmw med deras underbara elfel, volvo är inte så driftsäkra som folk tror, [7/900] momentstegen håller aldrig, drivaxlar går av, lådorna (m90 inte speciellt vanligt dock), motorerna är rätt bra ja, men du kan även rasa en rödblockare gl motor, utan att äns göra något. Volvos vinkelväxel på awd, dieselmotorerna från 2010 och upp vrider sig toppen efter ca 4000 mil, fabriksfel går på garanti dock, alla bilar har ju något, men att peka ut just saab för o vara sånt skit som du beskriver där, då får du ta o undersöka det där lite mer o inte kolla på er lilla verkstad i kanske lilla nybro! vidga din syn lite wink

arenwik
17 juni 2012
Funkiee skrev:
dags o skaffa dig lite info om saabarna, människorna samt skaffa dig lite mer syn på livet smile motorproblem är skitsnack utom 9-5 -98 till -03. där ingår även turboras då serviceintervallen är påtok för lång så oljan sabbar motorn...

växellådan är delvis rätt, synken på backen på 9-5 är vanlig, sen 9000 är helt okej, 900 funkar ofast rätt bra de med...

dålig väghållning, hmm, det kan jag garanterat inte hålla med om, där pratar du i nattmössan, dock slingrar sig og9-3 som fan vid gaspådrag, dvs tourqesteer.

ful design, ja det är ju upp till dig, smaken är som baken, och alla har rätt till sin åsikt.

Och ja, volvo kan man dra in, men vi kan ju dra in alla bilar, bmw med deras underbara elfel, volvo är inte så driftsäkra som folk tror, [7/900] momentstegen håller aldrig, drivaxlar går av, lådorna (m90 inte speciellt vanligt dock), motorerna är rätt bra ja, men du kan även rasa en rödblockare gl motor, utan att äns göra något. Volvos vinkelväxel på awd, dieselmotorerna från 2010 och upp vrider sig toppen efter ca 4000 mil, fabriksfel går på garanti dock, alla bilar har ju något, men att peka ut just saab för o vara sånt skit som du beskriver där, då får du ta o undersöka det där lite mer o inte kolla på er lilla verkstad i kanske lilla nybro! vidga din syn lite wink

Fast du är ju just en sån där Fanatiker som jag vägrar att diskutera saker med..
Det står till och med Saab-Älskare, sen verkar du samla på gamla Saabar också så en diskussion här blir nog ganska onödig...

Sen vad som gäller vidga vyer och syn på livet ska du nog inte tala för mycket om med dina två år med körkort smile

Du inledde ju ditt inlägg på just det sätt jag beskrev att du/ni skulle göra...

Nu tänker jag avprenumerar så ingen idé du skriver något argt inlägg.. Ha det fint där uppe i Finland! cool

562 Inlägg
17 juni 2012
Vet inte om det känns nödvändigt för mig att ge mig in i "debatten" då jag egentligen inte har något vettigt att säga, men alla bilmärken har sin baksida och tror tyvärr just de s.k. oil sludge problemen på T7 motorerna självklart skadat Saab i mångt och mycket när det gäller kvalitet, med tanke på vilka kostnader som det ger för kunden och Saab själva i form av den retroaktiva motorgarantin som fanns förr om åren.

Skillnaden är väl att under den tiden som Saab hade problem med oil-sludge så hade Volvo problem med framvagnar, hjullager etc, vilket ganska solklart inte når samma kostnader som Saabs "typfel", dock fortfarande inte helt prickfria wink

Personligen är jag ingen märkesfantast (vill jag påstå) utan gillar både bilarna från Göteborg och Trollhättan, jag menar alla kan ju inte gilla "både och", men det som förvånar mig ibland är de som knappt vågar åka i en Saab för att det just är en Saab wink

9-5 Aero Sedan -05

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 juni 2012
oj oj oj, snacka om omogen kille :o

961 Inlägg
18 juni 2012
Funkiee skrev:

har du provat att åka i en volvo? jag älskar komforten i de flesta jag åkt i, jag har dock bara i saab väg åkt 9-3, den kändes för ''lådig'' och då var den ändå från senare delen av 2000 talet, den kändes även väldigt plastig, har däremot inte ägt eller kört en, medan volvo har riktogt goa säten, utrymmet för benen känns bättre än i saaben och volvo känns inte lika plastig häller, då jämför jag med en v70 classic typ samma års modell, men saaben kanske  har lite bättre effekt orginal roll fast det vet jag inte mycket om för v70in är en d3 och saaben var någon bensinare av något slag. båda hade skålade säten i bege skinn och typ samma färg i plast detaljer etc.

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 juni 2012
KBAragger skrev:
Funkiee skrev:

har du provat att åka i en volvo? jag älskar komforten i de flesta jag åkt i, jag har dock bara i saab väg åkt 9-3, den kändes för ''lådig'' och då var den ändå från senare delen av 2000 talet, den kändes även väldigt plastig, har däremot inte ägt eller kört en, medan volvo har riktogt goa säten, utrymmet för benen känns bättre än i saaben och volvo känns inte lika plastig häller, då jämför jag med en v70 classic typ samma års modell, men saaben kanske  har lite bättre effekt orginal roll fast det vet jag inte mycket om för v70in är en d3 och saaben var någon bensinare av något slag. båda hade skålade säten i bege skinn och typ samma färg i plast detaljer etc.

ng9-3 är Saabs S40/V50. Jämför V70 mot 9-5 istället.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 juni 2012
jag har kört alla volvos modeller i olika utföranden, inte många har så sköna säten som saabarna, volvo har inte alls lika mycket skålning som saabarna, vilket gör att man bara glider runt om det är skinn, volvon är ju plastigare så jag förstår inte vad du menar där, saabarna kör någon vinyl som dom draperar bräda osv, volvos brädor är ju gjutna i plast. men ja, smaken är som baken, jag konstaterar bara själva faktan, ex. s80 som jag lätt skulle kunna äga, den är plastigare och mindre skålade stolar än  en saab vector/aero, dock känns den luftigare i kupén då det är mer tak höjd än i saabarna

961 Inlägg
19 juni 2012
Funkiee skrev:
jag har kört alla volvos modeller i olika utföranden, inte många har så sköna säten som saabarna, volvo har inte alls lika mycket skålning som saabarna, vilket gör att man bara glider runt om det är skinn, volvon är ju plastigare så jag förstår inte vad du menar där, saabarna kör någon vinyl som dom draperar bräda osv, volvos brädor är ju gjutna i plast. men ja, smaken är som baken, jag konstaterar bara själva faktan, ex. s80 som jag lätt skulle kunna äga, den är plastigare och mindre skålade stolar än  en saab vector/aero, dock känns den luftigare i kupén då det är mer tak höjd än i saabarna

jo rymden är ju förjävla bra i volvon tycker jag, annars tycker jag att för mycket skålning är obekvämt tongue , den volvo du åkte kanske hade annan färg på panelerna då dessa var svarta med ljust skinn i dörrarna och silver detaljer och stolar i helskinn, fast jag har ju bara åkt i en 9-3 så om jag ska gå efter ovanstående så kanske 9-5 är bättre jag vete fan, men huvudsaken är att man brinner för något iaf tongue fast alla svenska märken är bra då både volvo och saab strävade efter samma standard och koenigsegg hade ju inte vart fel tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 juni 2012
Exakt, båda är mycket bra bilar, inget snack där! smile

Sök