5330
Sök

Växellådsproblem Honda S2000

Drifttekniker VA
580 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
Tjena!
Köpte mig en Honda S2000 för en månad sen. Men nu har jag märkt ett mysko fel på växellådan. Växellådan är 6-växlad och man växlar hur bra som helst på alla växlar förutom på 6:e växlen. Växlar jag till 6:ans växel uppstår ett skarp ljud och den är trög att få i, men endast när jag växlar över ca 3500 rpm eller över ca 90km/h. Under detta varvtal eller hasighet går 6:e växeln i utan problem utan att vara trög eller att det uppstår skrapande ljud. Kan det räcka med ett olje byte tro? Eller är det en synkring som håller på att ge med sig?
Senast redigerat av Lalla78 (16 juni 2012)

1 366 Inlägg
16 juni 2012
Låter som synkring, särskilt om det uppstår både när lådan är kall och varm. dvs oavsett temperatur.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
Richtenb skrev:
Låter som synkring, särskilt om det uppstår både när lådan är kall och varm. dvs oavsett temperatur.

Det stämmer det uppstår både när lådan är kall och varm. Har läst lite på s2ki.com (forum sida för S2000) och det verkar vara ett vanligt problem med växellådorna på S2000 tongue Ska testa byta olja i den får vi se om det blir bättre. Är tveksam på att det blir det men det kan vara värt ett försök.

1 366 Inlägg
16 juni 2012
Japp jag är tveksam också, Jo de flesta som har kompressormatat en S2000 brukar få byta låda ett par gånger....eller 10

Lalla78 skrev:
Richtenb skrev:

Det stämmer det uppstår både när lådan är kall och varm. Har läst lite på s2ki.com (forum sida för S2000) och det verkar vara ett vanligt problem med växellådorna på S2000 tongue Ska testa byta olja i den får vi se om det blir bättre. Är tveksam på att det blir det men det kan vara värt ett försök.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
Helt jäkla otroligt! Bytte olja till Hondas MTF3 i växellådan idag och tillsatte Lubegard Gear Fluid Supplement. Lådan blev till min förvåning som ny smile Skrapet på sexans växel försvann och alla andra växlar gick mycket mycket smidigare. Satans va glad jag blev när jag bara behövde slänga ut 300:- på olja + oljetillsatsen, istället för 10000:- för en begagnad låda smile

1 366 Inlägg
21 juni 2012
Otroligt... Grattis!!. Ibland måste man få ha tur också

Lalla78 skrev:
Helt jäkla otroligt! Bytte olja till Hondas MTF3 i växellådan idag och tillsatte Lubegard Gear Fluid Supplement. Lådan blev till min förvåning som ny smile Skrapet på sexans växel försvann och alla andra växlar gick mycket mycket smidigare. Satans va glad jag blev när jag bara behövde slänga ut 300:- på olja + oljetillsatsen, istället för 10000:- för en begagnad låda smile

Sök