Audi TT 8n -00 airbag lampa lyser!

grakka
23 juni 2012 · 102 Inlägg

Airbaglampan började lysa för några månader sedan i samband med att jag körde på något skit på vägen som gick genom fronten. Har inte brytt mig om att fixa det förens nu när besiktningen gav nedslag på det. Kopplade in datorn och kollade vad det var som spökade. Datorn visade intermittenta felkoder 01217 & 01218 för tändkrets sidoairbag förare och passagerare (OBS! felkod 65535 på bilden visades då ej). I realtidsdatalistan visade det sig att värdet för tändkrets sidoairbag var 'felaktigt värde'. Jag misstänkte direkt att det var motstånden under sätena som spökade och det visade sig att dom satt fast väldigt dåligt samt hade ett motstånd på ca 5 ohm istället för 4,7. Jag köpte då nya 4,7ohms motstånd med 1% felmarginal och lödde fast. Felkoderna gick fortfarande inte att radera, men värdet för tändkrets sidoairbag ändrades från 'felaktigt värde' till 'riktigt' och felkod 65535 'system ok (om mil är aktiv, kontrollera ecu)' visade sig. Detta bör betyda att det förmodligen var något avbrott i dom förra motstånden. Det som gör mig galen är att lampan fortfarande lyser och att dessa tre felkoder fortfarande är kvar samt att det ej går att radera dom trots att värdena är korrekta och påstås vara intermittenta fast dom egentligen är permanenta. Har även kontrollerat värdena för sidogående och längsgående accelerationsgivare, båda är korrekta och ger inga felkoder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/130/129010/129010-10323c73552af82b4af81342b50cd626.jpg

Kan det vara något annat än srs-styrdonet som är trasigt? Ett nytt kostar 4700:- och tar drygt 10 dagar att få hem. Det lustiga är att lampan tändes samtidigt som fronten smällde, känns väldigt orimligt att styrenheten skulle gå sönder pga det. Har gjort ett försäkringsärende av det hela och att styrdonet skulle ha gått sönder på grund av detta tycker förmodligen försäkringsbolaget också är konstigt och risken är att jag endast får fronten lagad för 3000:- vilket i så fall känns väldigt surt då jag har en polare som kan laga den för materialkostnaden.

Tips och ideér på vad jag mera kan kolla upp som kan vara orsaken till att lampan lyser?

Senast redigerat av grakka (23 juni 2012)

TS_quattro fyrkrafsare
24 juni 2012 · 1 443 Inlägg

hade samma fel i min A4 en gång i tiden, var kontakten till airbag-kabeln under stolen som blivit oxiderad, blir fel motstånd eller nåt i den stilen, hjälpte att dra isär kontakten, dränka den i kontaktspray och sedan tejpa fast hela kontakthelvetet hårt på undersidan av stolen, problemet försvann helt efter den behandlingen...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
grakka
24 juni 2012 · 102 Inlägg

Det är det vanligaste felet. Jag har dock inte det problemet då jag använder eftermarknadsstolar och ej har någon sidoairbag (sitter i originalstolarna). Har ett 4,7 ohms motstånd mellan de gula kablarna.

TS_quattro skrev:
hade samma fel i min A4 en gång i tiden, var kontakten till airbag-kabeln under stolen som blivit oxiderad, blir fel motstånd eller nåt i den stilen, hjälpte att dra isär kontakten, dränka den i kontaktspray och sedan tejpa fast hela kontakthelvetet hårt på undersidan av stolen, problemet försvann helt efter den behandlingen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang