2696
Sök

audi turbo som äter styrboxar!! hjälp!!!

Race mekaniker
26 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
hej.

köpte en audi 100 turbo quattro förra året som var defekt bytte styrbox så funkade allting igen. tills nu har haft toppen av för lite modds o hade satt ijop allting korrekt satte på batteri polen vred på nyckeln o ingen gnista i skiten alltså samma fel som förra gången. tänker byta styrbox (igen) o se om det är de som är fel. men vraför äter den boxar på detta vis??

MVH Mattias

Four rings to rule them all=)
Audi S4

130 Inlägg
15 december 2006
En anledning kan ju vara att det är kortslutning nånstans i kabelhärvan.
Hade samma problem med en SAAB 9000 Turbo... en kabel som låg emot jord.

Race mekaniker
26 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
jovisst kan de va så. men den har funkat i ett halvår utan nåt. det e så fort m,an tar av batteri kabeln

Four rings to rule them all=)
Audi S4

Audi/Wv mek
148 Inlägg
6 mars 2007
Nu är ju inte jag nån expert men jag har nyss totalrivit en audi 100 TQ, alltså rivit ur allting och härvan till en sån e inte så komplicerad, bör egentligen inte kunna vara så mycket mer fel än antingen dålig jord till boxen eller som sagt kortslutning, men det finns inte heller så många platser härvan kan kortslutas på! den går igenom torpedväggen på 2 ställen, annars ligger den fint lindad i buntband lite överallt..
vet inte om de kan va till nån hjälp men det bör inte vara så avancerat att felsöka iaf!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

1 785 Inlägg
6 mars 2007
audi_100_quattro skrev:
jovisst kan de va så. men den har funkat i ett halvår utan nåt. det e så fort m,an tar av batteri kabeln

Har du kollat att laddningen inte är för hög från generatorn?

När man ansluter batteriet så blir det ju en spännings spik i systemet! Den kan undvikas om du kopplar in batteriet motstånd på några ca 50-100ohm som tål hög effekt ca 5-10watt. Koppla motståndet i serie med batteriet.

Låt systemet ladd sina kondensatorer långsamt sedan kan du anluta batteriet som vanligt efter 1-2minuter.

Den boxen du köpt sist! Var den ny eller begangnad?

Ett tips är ju att ringa till en AUDI verkstad! De kanske känner till problemet, ring till flera olika AUDI verkstäder det är inte alltid det finns så mycket erfarenhet på vissa verkstäder kan de knappt byta olja hehe....

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

169 Inlägg
6 mars 2007
Har tyvärr inga tipps på problemet men ställ samma fråga på nordicaudi.com forum. Där kan det nog finnas folk som haft samma problem. Det är ytterst sällan ett problem bara dyker upp på en bil.

Mvh Mattias

Sök