3405
Sök

Fråga angående häva begagnat bilköp från bilfirma.

1 581 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Hejsan, skriver för min bror angående hans BMW 525i 06 som är import från USA. Det är nämligen så att han var och testkörde denna bil hos en Volvohandlare som han sedan köpte med sin Volvo i inbyte. Han köpte bilen för närmare 200 000 kr och det enda felet han såg när han testade bilen var att servicelampan lös.

Dagen efter insåg han att han sett fel och att det faktiskt var motorlampan som lös och påpekade detta för Volvo som gjort försök att åtgärda utan resultat. Dem har bett honom att kontakta en BMW verkstad men då han jobbar i princip 24/7 så har han inte hur mkt tid som helst att köra runt med detta. Han ringde runt i stan för att se om någon kunde titta på bilen men ingen ville ta emot den. Så han ringde till Bmw i Danderyd och till slut nu efter lite mer än 5 månader från bilköpet har han väl fått svar att dem kan byta delarna i Danderyd, men mjukvaran som gör att allt går som det ska finns inte i Sverige utan det är Tyskland eller USA som gäller då den är importerad.

Alltså är den utdömt enligt dem och nu måste ju han ändå då ha rätt att häva köpet? Han ska kontakta ARN imorgon samt lokala Volvohandlaren där han köpte bilen men jag anser att det inte ska vara något snack om saken men man vet ju aldrig. Får inte ut något konkret svar när jag söker på ARNs sida.
Bilens problem är att den till och från går i limp-mode, skakar vid tomgång och det slår när automatlådan växlar. Sen tror jag han sa att bilen skakar vid gaspådrag.
Senast redigerat av Fellow (12 oktober 2011)

8 894 Inlägg
12 oktober 2011
Kan inte säljaren laga bilen så har köparen rätt att häva köpet.
Ska du driva det här vidare så är det viktigt att komma i håg att ha rätt och få rätt inte är det samma vid en tvist. Mitt råd är att be en jurist titta på det här

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

1 581 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Okej, ja han har ju försökt kontakta volvo för att se hur dem ställer sig i saken så får väl se vad dem svarar först men kan vara intressant att höra om andra har reklamerat sina bilar eller som vet mer om detta.

59 Inlägg
26 juni 2012
Hamilton skrev:
Kan inte säljaren laga bilen så har köparen rätt att häva köpet.
Ska du driva det här vidare så är det viktigt att komma i håg att ha rätt och få rätt inte är det samma vid en tvist. Mitt råd är att be en jurist titta på det här

Mvh
Hamilton

Med tanke på köpeskillingen så bör din bror definitivt låta en jurist titta på detta.

Jag har själv varit verksam på Allmänna reklamationsnämnden och folk verkar i allmänhet tro att ARN skulle arbeta för anmälaren/konsumenten, på deras sida. Vad ARN gör är att på ett tvistemålsliknande sätt (jmf. tingsrätten) OBJEKTIVT bedömer de ärenden som kommer in PÅ DE HANDLINGAR SOM KOMMER IN. Om man som konsument har en illa underbyggd argumentation samt i övrigt dålig dokumentering för det som påstås så riskerar man ha inte FÅ rätt, trots att man kasnke HAR rätt (jmf. ovan).

Din bror ska inte visa att det var fel på bilen vid dess leverans, han måste visa att det förelåg ett KÖPRÄTTSLIGT fel. Vad som menas med det framgår knappast av konsumentköplagen, utan måste utredas vidare juridiskt.

Varken ARN eller tingsrätten är särskilt bra på bilar, de kan däremot juridik. Din bror måste koppla ihop de faktiska omständigheterna kring bilen och bilköpet med lagens bestämmelser och det är det mycket bättre att låta en jurist göra. Har han en hemförsäkrning kanske hans rättskydd täcker en stor del av juristens taxa (Försäkringen brukar betala upp till 100 000 kr med 20 % självrisk).

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.

1 581 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Hej, tack för all hjälp och det har löst sig för min bror som fick lämna tillbaka bilen dock med lite avdrag för brukandet av den. Nu har han köpt sig en riktig bil istället, en Volvo s60 wink

59 Inlägg
26 juni 2012
Härligt!

Skönt att höra att det löste sig smile

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)

441 Inlägg
26 juni 2012
Om man dagen efter ser att motorlampan lyser och väljer att åka med den lysande i 5månader så får man skylla sig själv. Att det skulle ta 5månader för att få en tid för felsökning är rent skitsnack. Det går att få en tid om man vill, jobbar man så får man se till att ta ledigt eller låta någon annan lämna in bilen. Du får även enligt arbetsmiljölagen inte jobba 24/7.   Jobbar man långa pass så har man vilo dagar och om han väljer att göra annat så är det hans val. Att åka runt med en varningslampa i 5månader utan att göra något åt det kan gott och väl ha förvärrat problemen.  Han skulle dag 2 lämnat bilen där han köpte den och låta dem fixa det.

59 Inlägg
26 juni 2012
Fantastikt dasboot!!

Hur lyckades du 1) Ta uttrycket 24/7 så bokstavligt och inte väga in att brodern i vart fall alltid arbetar när bilfirmorna har öppet och kan ta emot 2) ta reda på att brodern inte är enmansföretagande eller liknande och därför inte omfattas av arbetsmiljö??

Vidare undrar jag hur du med det korta och bristfälliga underlag som presenterats lyckats fastställa att brodern ska "skylla sig själv"?

Till sist är jag av rent amatörpsykologiskt intresse intresserad av att få reda på varför du väljer att skriva ett inlägg med så pass negativ och bitter skimmer? Särskilt när saken uppenbarligen redan har löst sig.

Du kanske skulle ta och börja kommentera på Aftonbladet istället, där du finner likasinnade...

441 Inlägg
26 juni 2012
jakethesnake skrev:
Fantastikt dasboot!!

Hur lyckades du 1) Ta uttrycket 24/7 så bokstavligt och inte väga in att brodern i vart fall alltid arbetar när bilfirmorna har öppet och kan ta emot 2) ta reda på att brodern inte är enmansföretagande eller liknande och därför inte omfattas av arbetsmiljö??

Vidare undrar jag hur du med det korta och bristfälliga underlag som presenterats lyckats fastställa att brodern ska "skylla sig själv"?

Till sist är jag av rent amatörpsykologiskt intresse intresserad av att få reda på varför du väljer att skriva ett inlägg med så pass negativ och bitter skimmer? Särskilt när saken uppenbarligen redan har löst sig.

Du kanske skulle ta och börja kommentera på Aftonbladet istället, där du finner likasinnade...

Satt och skrev med mobilen på lunchen. Dvs jag började skriva mitt inlägg så hade inte svaret kommit. Är skönt.för ts att det löste sig. Fortfarande köper man en bil och motorlampan tänds.i bilen på vägen hem och man låter det att gå 5månader innan man lämnar in bilen så är man lat eller ointresserad. Jag jobbar också när verkstäder är öppna och har löst det i alla fall.. någon be. kant har lämnat och hämtat den. Jag har lämnat och hämtat på luncher och valt en verkstad i närheten. Tänds en varningslampa i bilen aå är det för att något är fel. Kan vara allt från en lampa till något allvarligt. Om man då skiter i det och fortsätter att åka med bilen så tycker jag inte synd om den. Han har ju haft tid att köpa bilen och med ett köp för 200kkr så bör man ha något eget intresse i det.

59 Inlägg
26 juni 2012
Det förklarar ditt inlägg. Jag uppskattar att du utveckla vad du menade och inte lät det bli ett förbannat munhuggande som det lätt blir i andra forumtrådar - eloge till dig!

Läser man vad det står så anmälde han det till Volvo-handlaren direkt och de försökte lösa felet, men lyckades inte. De hänvisade honom till BMW (vilket är tokigt fel, eftersom det är säljaren och inte konsumenten som ska avhjälpa felet). Brodern verkade ha gjort ett ordentligt försök att få tag i en tid, men ingen vill ju ta emot den (kanske för att han nämnde att det var en imortbil?).

Så även om du har en poäng i "skyll dig själv"-frågan så har nog brodern i detta fall gjort vad han kunnat för att få en tid. Problemet var ju inte att han jobbade hela tiden, utan varkar vara att det på grund av felets natur var svårt att hitta någon som ville hjälpa honom. Samtidigt kan man ju undra vem skom skulle bära ansvaret om bilen, pågrund av felet, skulle gå sönder ytterligare. I en sådant scenario är det nog konsumenten och då kanske han inte ska skylla sig själv, men nästan.

Jäkligt dåligt av Volvo att inte ta sitt konsumenträttsliga ansvar, utan hänvisa honom till BMW. En säljare får visserligen hänvisa en konsument till en annan plats för avhjälpning, men inte på det här sättet. Dessvärre är min erfarenhet att företag som säljer till konsumenter är minst lika vilsna inom konsumenträtten som konsumenterna själva.

1 581 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Den har varit inne på "reparation" ett antal gånger men efter 5 månader hittade dem felet men gick inte att lösa och dem heller inte vill ta i bilen då den var ett vrak enligt bmw danderyd.

441 Inlägg
26 juni 2012
jakethesnake skrev:
Det förklarar ditt inlägg. Jag uppskattar att du utveckla vad du menade och inte lät det bli ett förbannat munhuggande som det lätt blir i andra forumtrådar - eloge till dig!

Läser man vad det står så anmälde han det till Volvo-handlaren direkt och de försökte lösa felet, men lyckades inte. De hänvisade honom till BMW (vilket är tokigt fel, eftersom det är säljaren och inte konsumenten som ska avhjälpa felet). Brodern verkade ha gjort ett ordentligt försök att få tag i en tid, men ingen vill ju ta emot den (kanske för att han nämnde att det var en imortbil?).

Så även om du har en poäng i "skyll dig själv"-frågan så har nog brodern i detta fall gjort vad han kunnat för att få en tid. Problemet var ju inte att han jobbade hela tiden, utan varkar vara att det på grund av felets natur var svårt att hitta någon som ville hjälpa honom. Samtidigt kan man ju undra vem skom skulle bära ansvaret om bilen, pågrund av felet, skulle gå sönder ytterligare. I en sådant scenario är det nog konsumenten och då kanske han inte ska skylla sig själv, men nästan.

Jäkligt dåligt av Volvo att inte ta sitt konsumenträttsliga ansvar, utan hänvisa honom till BMW. En säljare får visserligen hänvisa en konsument till en annan plats för avhjälpning, men inte på det här sättet. Dessvärre är min erfarenhet att företag som säljer till konsumenter är minst lika vilsna inom konsumenträtten som konsumenterna själva.

Kanske var lite dryg och hård, fick dock uppfattningen av att han köpte bilen, såg att lampan lös. Trodde att det var service, såg dagen efter att det var motorlampan. Nämnde det för handlaren som hänvisa till bmw. Sen tog det 5månader innan han tog en tid hos bmw i danderyd. Bilar är inte gratis och man får räkna med att den kostar både dit och pengar. Att då åka i 5 månader med lysande motorlampa och kanske förvärra felen eller utsätta sig själv och andra för fara. Det är enligt mig bara latet. Dock så var ju inte fallet så nu, då han tydligen hade lämnat den på rep flera gånger utan att dem hittat vad det varit. Ber därför om ursäkt för mina "hårda" och opsykologiska svar.

Fellow skrev:
Den har varit inne på "reparation" ett antal gånger men efter 5 månader hittade dem felet men gick inte att lösa och dem heller inte vill ta i bilen då den var ett vrak enligt bmw danderyd.

Du nämnde det inte i första inlägget utan fick uppfattningen att han hade först efter 5månader lämnat den på reparation. Ber därför om ursäkt för mina hårda ord och anser att din bror inte är en lat jävel utan gjort allt som han kunnat göra. Hoppas att det inte är några "hard feelings" och att du förstår vad jag mena

//DasBoot

1 581 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Ingen fara:) såg själv att det inte framgick att den varit på verkstad.
Skönt för han att allt löst sig och mitt råd är att kolla carfax på alla importerade bilar och även sv-sålda.

Sök