Vad händer med backsensorerna om jag byter bilstereo? Passat (B6) -09

jakethesnake
25 juni 2012 · 59 Inlägg

(Enligt god forumsed har jag sökt om det redan finns en tråd om detta, men inte funnit någon)

Så här ligger det till:

Jag har nyligen bytt bil från en VW Passat -06 till en Passat -09.

I min gamla Passat, som jag nu ska sälja, har jag eftermonterat en Pioneer AVIC-F900BT inkl. adapterkablage för att canbus och rattens knappar ska lira med stereon. Det fungerar alldeles utmärkt.

I den nya passat sitter visserligen en bra stereo med CD-växlare m.m. Det är även stereon som visar reaktion från parkeringssensorerna vilket även illustreras akustiskt i högtalarna. Dessutom har jag någon fjolliga parkeringsassistent som hjälper till att styra (!) när jag ska fick parkera (den biten illustreras i färddatorn).


Eftersom nya bilen saknar huvudenhet med inbyggd navigation och bluetooth så vill jag byta till min gamla eller någon annan sådan huvudenhet.


Min fråga är helt enkelt om det är möjligt utan att gå miste om parkeringssensorernas funktion? Jag har inga problem med att tappa skärmvisualiseringen, men vill inte tappa ljudsignalerna.


Tacksam för svar.

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
jakethesnake
25 juni 2012 · 59 Inlägg

Pratade med MDS, som i vart fall berättade att om jag installerar Pioneer AVIC F40BT eller F930BT så kommer tom parkeringssensorerna upp på skärmen. De trodde inte att man skulle förlora ljudet om man bara använde ett adapterkalbage för Can-Bus.

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
Wiper_Swe
25 juni 2012 · 93 Inlägg

Här har du ett filmklipp från youtube hur det ser ut med sensorerna mm.
Dock är det en Pioneer Avic-f30bt men det är samma canbus styrning.
http://www.youtube.com/watch?v=pNKd50Ay3nA

Mvh

MDS / LackOn Upplands Väsby / Hybalu (Hydraulic Performance) / Tudor Exide / Stefan Andersson Bil & Plåt Orminge /
Audi RS4 B5 (2001)
jakethesnake
26 juni 2012 · 59 Inlägg

Wiper_Swe skrev:
Här har du ett filmklipp från youtube hur det ser ut med sensorerna mm.
Dock är det en Pioneer Avic-f30bt men det är samma canbus styrning.
http://www.youtube.com/watch?v=pNKd50Ay3nA

Mvh

Tack så mycket!!

Nu är bara frågan vilken enhet man ska välja?

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
Wiper_Swe
26 juni 2012 · 93 Inlägg

Jag skulle nog ta en Avic-f40bt då den är lite nyare än F930bt.

MDS / LackOn Upplands Väsby / Hybalu (Hydraulic Performance) / Tudor Exide / Stefan Andersson Bil & Plåt Orminge /
Audi RS4 B5 (2001)
jakethesnake
27 juni 2012 · 59 Inlägg

Kommer bli en AVIC-F940bt, för det är sommarkampanj och 15 % på allt hos MDS t.o.m. 1 juli. Så den enheten får jag för 8500:- jämfört med F40bt som ligger på ca 13000:-. Skillnaderna i egenskaper är INTE värda 4500 :- wink

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang