4681
Sök

XC70 Låg kylvätskenivå ( vanligt fel, men inte i detta fall ?! )

quintus
27 juni 2012
Trådstartare
Som rubriken.

Har googlat två varv runt jordklotet.

Den varnar stup i ett om detta.

Det första som gjordes var att plana toppen, varnar ändå, sen byttes termostat, varnar ändå, mont. nytt lock på exp.kärlet, varnar ändå.
Sen tog dom ett prov i glykolen på volkswagen, inga avgaser.

Den varnar varje dag för detta.
Tempen ligger stadigt.

Det skumma är att den övre kylarslangen är tom på glykol ( ?! ) men ändå högt tryck i den, och bilen går inte varm.

Är det en luftficka eller vad är problemet ???????????
Har haft detta fel i över 6 månader nu. Kör bilen max 2 gånger i månaden så jag har inte brytt mig.
Men ack så jobbigt !

IDEÈR ??

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 juni 2012
quintus skrev:
Som rubriken.

Har googlat två varv runt jordklotet.

Den varnar stup i ett om detta.

Det första som gjordes var att plana toppen, varnar ändå, sen byttes termostat, varnar ändå, mont. nytt lock på exp.kärlet, varnar ändå.
Sen tog dom ett prov i glykolen på volkswagen, inga avgaser.

Den varnar varje dag för detta.
Tempen ligger stadigt.

Det skumma är att den övre kylarslangen är tom på glykol ( ?! ) men ändå högt tryck i den, och bilen går inte varm.

Är det en luftficka eller vad är problemet ???????????
Har haft detta fel i över 6 månader nu. Kör bilen max 2 gånger i månaden så jag har inte brytt mig.
Men ack så jobbigt !

IDEÈR ??

har du lyft på expansionskärlet å kollat om givaren till kylvätskenivån sitter  rätt ? om kablarna är hela osv ?
sitter en flottör inne i behållaren och i den sitter de en magnet som gör att en strömbrytare i botten av expkärlet varnar för låg nivå.

quintus
27 juni 2012
Trådstartare
Hej Xuri.
Tack för svar !
Har inte kollat detta, för att när den larmar och jag stannar för att kontrollera nivån så ser man inte ens någon glykol i exp.kärlet ( så jag har inte misstänkt givaren ). Släpper jag på locket därimot så fylls kärlet upp, varningen försvinner och jag kan återigen köra x mil innan den dummar sig igen.

quintus
27 juni 2012
Trådstartare
har också rikligt med värme i kupén.

quintus
27 juni 2012
Trådstartare
fick precis svar från "kvällsverkstad" där jag har lämnat bilen. Det är antingen en spricka i toppen eller så har toppen blivit svullen mellan 2:a och 3:e cylindern pga att motorn gått varm. ( tydligen vanligt fel )

583 Inlägg
27 juni 2012
quintus skrev:
fick precis svar från "kvällsverkstad" där jag har lämnat bilen. Det är antingen en spricka i toppen eller så har toppen blivit svullen mellan 2:a och 3:e cylindern pga att motorn gått varm. ( tydligen vanligt fel )

Vet ej vad "kvällsverkstaden" är. Ifall det är en spricka i top eller block så kommer kylarvätskan (förutsatt att sprickan anträffar någon kylkanal) att försvinna. Dvs att kompressionen ifrån cylindrarna går ut i kylsystemet och därav skapar ett momentant övertryck i kylarsystemet så att kylarvätskan pressas in i cylindern och förbränns.

Mina frågor jag skulle villja ställa är:
Försvinner någon kylarvätska ifrån kylaren/expansionsbehållaren?
Har du kontrollerat kylarvätskans nivå?

Preliminär återgärd ifall ej redan gjort:
Lufta kylsystemet korrekt enligt volvos instruktioner. (då du säger att en kylarslang saknar kylarvätska)
Är kylar sensorn / flotören bytt?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Sök