Kunskap om bottendel på olika hojmotorer

Krogis
24 juni 2012 · 96 Inlägg

Har försökt hitta info kring hållbarhet på div motorcykel motorer, 1,0-1,4l. Det är inte lätt, det är som om folk nöjer sig med 200-300 hk på sina hojar, mycket märkligt... Det som vore intressant och veta är de vanliga: vev, stakar och kolvar men även växellåda.
Det lilla jag hittat är s.k "turbo kit" från div företag och de säger kortfattat att de flesta motorer orkar med upp till ca 300 med lite kompsänk. Sen vill de sälja sina kolv och stak paket.

Finns det bra forum för detta eller någon kanske sitter på intressant info?

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
OlofEriksson
25 juni 2012 · 139 Inlägg

Det enklaste är nog att fråga på hojforum, sporthoj.com tex!

Den motor som är populärast (och antagligen då mest hållbar) är Hayabusa-motorn på 1,3 liter. Där är standardkitet från mcxpress på 340 hk och då krävs inga stora ingrepp i motorn. Mcxpress har tagit ut 672hk ur den motorn, då med diverse specialdelar.

De säljer även 500hk kit till dem. http://mc-xpress.com/

Jag hade planer på styra in en sån snurra i en Smart Fortwo så jag ringde runt och undersökte lite, och de säger att i en bil på 700kg så håller det skapligt bra ifall man inte gör "dragracingstarter". Det som dock har varit problem är att få kopplingen att hålla i längden, du bör växla upp utan att använda den eftersom du får ett litet slir varje gång du trycker in kopplingen.

Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
OlofEriksson
25 juni 2012 · 139 Inlägg

Andra relativt hållbara motorer är de från ZX12R, Blackbird, ZZ1400. Du bör gå på en motor från en supertouring-cykel likt de nämnda, 1000cc sporthojarna (R1 osv) är svårare att få att hålla och svårare att ta ut mycket effekt ur. Ska du envisas med en av dem så tror jag att GSXR1000 är det bästa alternativet av dem

Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
mb_pucken
25 juni 2012 · 5 088 Inlägg

OlofEriksson skrev:
Det enklaste är nog att fråga på hojforum, sporthoj.com tex!

Den motor som är populärast (och antagligen då mest hållbar) är Hayabusa-motorn på 1,3 liter. Där är standardkitet från mcxpress på 340 hk och då krävs inga stora ingrepp i motorn. Mcxpress har tagit ut 672hk ur den motorn, då med diverse specialdelar.

De säljer även 500hk kit till dem. http://mc-xpress.com/

Jag hade planer på styra in en sån snurra i en Smart Fortwo så jag ringde runt och undersökte lite, och de säger att i en bil på 700kg så håller det skapligt bra ifall man inte gör "dragracingstarter". Det som dock har varit problem är att få kopplingen att hålla i längden, du bör växla upp utan att använda den eftersom du får ett litet slir varje gång du trycker in kopplingen.

Fyfan 500 kusar i en skrevraket måste vara en skräckinjagande upplevelse:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
OlofEriksson
25 juni 2012 · 139 Inlägg

Det kitet sitter på "Ghostrider"´s gröngula hayabusa turbo-figther, så är du nyfiken hur det går så äre bara söka på youtube wink

Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Pim_Pim
25 juni 2012 ·

Helt sjukt vad hans hayabusa går tongue

Krogis
25 juni 2012 · 96 Inlägg

Jag kan tillägga att jag la en tråd på Sporthoj men de var inte mer insatta.
Grejen med mc motor i bil är ju de högvarviga varianterna för det ger grym karaktär.
Har även upptäckt att smidda kolvar och stakar är ganska mycket billigare till mc än personbil.
Det bör inte vara speciellt besvärande att plocka ganska bra med effekt utan ingrepp på toppen.

Kan ge lite att fundera på:
http://www.youtube.com/watch?v=mvm5HbjfSYw
http://www.youtube.com/watch?v=avYIcndUSQY
Enligt byggaren är vikten runt 670kg och 200hk från en överladdad 900cc
https://sites.google.com/site/situneweb/cars2/escortrr

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
OlofEriksson
26 juni 2012 · 139 Inlägg

Ett alternativ är att använda två hojmotorer, då har du kvar karaktären på motorn men fördubblar hästkrafterna. Med turbo ändras karaktären ganska rejält! Dessutom håller det bättre och du får "mer" koppling, viktstraffet är 62kg men räkna bort några kilon från turbobygget också...

Jag sitter på två identiska CBR929 (som i videon, de ger 150hk), tyvärr behöver båda renovering dock. Hade tänkt stoppa ner dem i en Volvo 345 och köra en endurance-cup (fanns inga regler som sa att man int fick ha två motorer, men max 2000cc och 4v per cylinder)

Senast redigerat av OlofEriksson (26 juni 2012)

Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Krogis
26 juni 2012 · 96 Inlägg

OlofEriksson skrev:
Ett alternativ är att använda två hojmotorer, då har du kvar karaktären på motorn men fördubblar hästkrafterna. Med turbo ändras karaktären ganska rejält! Dessutom håller det bättre och du får "mer" koppling, viktstraffet är 62kg men räkna bort några kilon från turbobygget också...

Plus extra plåt i ramen och drivning från motor till den sammanknutande mekanismen för att vara noggran;)
Skäm & sidor tanken om två motorer har slagit mig med, men om man vill ha ännu mer effekt så blir det ganska mycket dyrare. Men såklart Betydligt driftsäkrare med två.
300hk är ganska mkt i en lätt bil men man tröttnar ju som alltid och vill ha mer...
400-500hk känns rimligt för mig, då kan man ha mycket kul både på bredd och rakt fram!

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
OlofEriksson
27 juni 2012 · 139 Inlägg

Jag tror att två hayabusamotorer med första turbokitet inte är så hemskt mycket dyrare än en hayabusa med större kubik och förstärkta delar och större turbo, dessutom håller som sagt kopplingen bättre för alternativ ett smile

Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang