4695
Sök

Startproblem Ford Focus 2005 2.0TDCI 136hk

Ingen himmel är så blå som min
2 986 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
Bilen i rubriken har ett tag tvekat några gånger då och då, men nu är den riktigt opålitlig.

Startmotorn tuggar men den tänder inte. Har tidigare haft samma fenomen på en Renault Megane bensinare och då var det en trasig vevaxellägesgivare. Köpte därför en till denna men kan inte hitta var den ska sitta. Någon som vet? På årsmodellerna innan ska den sitta mitt på under "fuel railen", men det verkar den inte göra på min bil. Givaren till den såg dessutom väldigt annorlunda ut mot min.
Bilen är importerad och saknar DPF (hög skatt istället).
Inga felkoder i ECU.
När den väl startar går den alltid fint tills jag stänger av, den dör inte spontant alltså. (Så soppapump och filter bör vara ok?)

/Mattias

1 498 Inlägg
27 juni 2012
Läste lite snabbt om tdci med startproblem och hitta att där är dom som har haft dåliga batteri och startmotorer. Dom snurra på bra enligt ägarna men inte tillräckligt.

2 986 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
Fick nyss hjälp att hitta var vevaxellägesgivaren ska sitta (under, fram, höger sida) och bytte med hjälp av lyft på 5min.
Hittills har den startat 5 av 5 ggr, men ska ge det mer tid innan jag säger "hurra" definitivt.

Får mäta batteri, men när den startar så sker det utan tveksamheter så jag tror nog mer på givaren. Men tack för input iaf!

/Mattias

6 716 Inlägg
28 juni 2012
Hur gammalt är batteriet? Silver Calcium batteri?

Finns Fordar som går skit pga dåligt batteri (Även om det skulle vara bra volt 12.6 +) då batteriet inte orkar vid belastning.

De/Dem

2 986 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Ingen aning, har bara haft bilen i en dryg månad..

Men, efter byte av kamaxellägesgivaren så har bilen startat 7 av 7 ggr, så jag är nog övertygad att det var felet och att batteriet orkar vad det ska. Men bra att veta till framtiden om det nu är så vanligt.

/Mattias

Sök