2707
Sök

Motor dör... (Mazda 626 GLX 2.0 Automat -86) [Bilder finns]

Amatör
453 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#1
Hej.

Bil: Mazda 626 GLX 2.0 Automat -86

Problem: Man startar bilen, kör iväg, när motorn blivit varm så kan den börja gå dåligt. Den svarar inte på gasen och när man gasar fullt så lever den sitt egna liv. Den kan tok rusa och sen dö lika snabbt. Den dör dock inte!
Släpper man på gasen och låter den puttra på 1000 varv så fungerar den 1 km till. sen börjar den gå lika dåligt, men då säger det bara PANG! så dör motorn. Otur som vi har så hade hon slut på batteri just då, men annars brukar den gå igång efter en rökpaus.

Bilder:

http://i17.tinypic.com/2u6lfkk.jpg
Såhär ser väl motorn ut.



http://i16.tinypic.com/2afjzab.jpg
Gula pilen visar en tillfällig lagning av någon slang. Spackel liknande. OBS! Den sitter lös och läker väldigt lite. Den går alltså att lyfta helt på.



http://i15.tinypic.com/2wgfb0g.jpg
OOo, här var det sönder rostat. Kanske inte leder nog mycket luft?
Har svårt att tänka mig det då själva motorn ser ut att få dåligt med luft (??). Du ser på nästa bild.




http://i19.tinypic.com/4h0nss4.jpg
Gula pilen visar där det är glappt i slangen. Vet dock inte om det drar nå luft där men detta borde inte vara anledning. Den sitter med ett kasst buntband. Slangen leder luft till grenröret som var lite av sönderrostat.

Fråga:
Vad är möjliga fel?
Finns det några självklarheter?
Köpa nån reservdel?
Nånting med tändningen?

Bra att veta:
Hål i avgasrören nånstans.
JAG tycker fördelaren ligger ovanligt nära motorblocket.
Batteriet helt dött.
Gått 28 000 mil.
Glöm inte att det är en automat växlad mazda.



Det var nog allt. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Mvh Simon

2 122 Inlägg
6 mars 2007
#2
första är en ventilation ska inte ha så stor betydelse om den är hel eller ej och andra är bara en skyddsplåt så att grenröret inte sprider så mkt värme. den tredje... är den kopplat på insuget skulle jag gissa att det är förvärmingen för den går nog bort till grenröret?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

8 913 Inlägg
6 mars 2007
#3
När är bilen senast servad?
Börja med en service av bilen stift,fördelare,tändkablar och filter m.m.
Om jag inte mins helt fel så har Mazda någon sorts tändmodul som kan strula, hade en 626 -85 för ett 10tal års edan och har för mig att jag fick byta den.
Men börja med en service och byt ut alla trasiga slangar när du ändå grottar i motorn.

Fotograf på Tierp iDag

Amatör
453 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#4
Hamilton skrev:
När är bilen senast servad?
Börja med en service av bilen stift,fördelare,tändkablar och filter m.m.
Om jag inte mins helt fel så har Mazda någon sorts tändmodul som kan strula, hade en 626 -85 för ett 10tal års edan och har för mig att jag fick byta den.
Men börja med en service och byt ut alla trasiga slangar när du ändå grottar i motorn.

Hej Hamilton.

Bilen är senast servad för 1 år sen ungefär, och då fungerade den bra.
Tanken är bytt men det finns lite vakuum i den, alla slangar är rengjorda med medel.
Idag far vi och köper tändstift, kollar till och fäster slangar och rengör förgasaren helt.
Jag vet ännu inte anledning varför den från början börja dö.

Mvh Simon

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
6 mars 2007
#5
låter som om bränslefiltren har slagga igen men du hade ju nyligen servat den...


Amatör
453 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#6
Hertigen skrev:
låter som om bränslefiltren har slagga igen men du hade ju nyligen servat den...

Hon som äger bilen sa att hon bytt bränslefilter konstant sista tiden men nu har det inte behövts på ett tag. Eller vad? Finns det flera bränslefilter? Tänkte på att du sa bränslefiltren.

Amatör
453 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#7
Och återigen, Så anledningen till att bilen dör och går ryckigt när den blir varm kan ha med bränslefiltret att göra?

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
6 mars 2007
#8
mena filtret tongue.

hade en alfa romeo som filtret slagga igen på detta kom rätt så plötsligt, blev ryckig som satan och stanna ibland, tog loss bränslefiltret ut kom en brun sörja (vilket fick mig och undra om det nånsin bytts filter), bytte och den var som ny tongue
om det är samma på mazdan vet jag ju inte men det är väl värt att kolla, om inte så har den ju sen fräscht filter iallafall och de är ju inte så dyra heller...


Amatör
453 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#9
Hertigen skrev:
mena filtret tongue.

hade en alfa romeo som filtret slagga igen på detta kom rätt så plötsligt, blev ryckig som satan och stanna ibland, tog loss bränslefiltret ut kom en brun sörja (vilket fick mig och undra om det nånsin bytts filter), bytte och den var som ny tongue
om det är samma på mazdan vet jag ju inte men det är väl värt att kolla, om inte så har den ju sen fräscht filter iallafall och de är ju inte så dyra heller...

Hmm, Hon som äger bilen sa just när vi var ute och provkörde att hon bytte bränslefilter innan hon ställde in den i garaget. Och den körde sådär före och efter hon bytt bränslefilter. Så det är nog inte anledningarna.



Det som hänt nu: Vi har bytt tändstift och satt i förgasarrengöringsmedel i tanken och skruvat fast alla lösa slangar och bytt dom dåliga slangarna. Den går lika surt. Fast nu på lägre temperaturer (kanske bara var medlet i tanken). Det är vid fullgas som den rycker när den blivit varm. Oftast vid normal temp (70-80 grader). Kan det vara nåt tändningsrelä? Vart sitter nåt sånt isf? Fördelaren, kan det vara den och i såfall varför?

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
6 mars 2007
#10
specialisten skrev:
Tanken är bytt men det finns lite vakuum i den
Mvh Simon

Hur mycket vakum? Blir det för mycket vakum för motorn inte någon bensin.

Vad är det för tändsystem på den?
Antar att det är brytarlöst, men finns det div moduler eller är det bara en gammal hedlig spole?
Senast redigerat av _TiNcO_ (6 mars 2007)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Amatör
453 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#11
_TiNcO_ skrev:
specialisten skrev:
Tanken är bytt men det finns lite vakuum i den
Mvh Simon

Hur mycket vakum? Blir det för mycket vakum för motorn inte någon bensin.

Vad är det för tändsystem på den?
Antar att det är brytarlöst, men finns det div moduler eller är det bara en gammal hedlig spole?

Hej TincO

Jag har ingen aning hur mycket vakum det är i motorn. Tändsystem vet jag inget om. Kan inget om mazda och det är inte min bil. Någon annan som vet?




Sista sidan i instruktionsboken hittade jag lite text:
Tändföljd 1-3-4-2
Ventilspel (varm motor):
ventilsida       insug och avgas 0,30mm
kamaxelsida   insug och avgas 0,20mm

sen nåt om tändningsinställning bla bla inget speciellt.

problemet vårat kan inte ha nånting med luftfiltret att göra? Igensotat?

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
6 mars 2007
#12
specialisten skrev:
_TiNcO_ skrev:
specialisten skrev:
Tanken är bytt men det finns lite vakuum i den
Mvh Simon

Hur mycket vakum? Blir det för mycket vakum för motorn inte någon bensin.

Vad är det för tändsystem på den?
Antar att det är brytarlöst, men finns det div moduler eller är det bara en gammal hedlig spole?

Hej TincO

Jag har ingen aning hur mycket vakum det är i motorn. Tändsystem vet jag inget om. Kan inget om mazda och det är inte min bil. Någon annan som vet?




Sista sidan i instruktionsboken hittade jag lite text:
Tändföljd 1-3-4-2
Ventilspel (varm motor):
ventilsida       insug och avgas 0,30mm
kamaxelsida   insug och avgas 0,20mm

sen nåt om tändningsinställning bla bla inget speciellt.

problemet vårat kan inte ha nånting med luftfiltret att göra? Igensotat?

Jag utryckte mig lite klumpigt. Jag menar vakum i tanken, du skrev "Tanken är bytt men det finns lite vakuum i den". Som sagt var det de jag undrarde över.
Som nämnt tidigare så får motorn ingen bensin om det blir för mycket vakumm i tanken.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Amatör
453 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#13
och jag måste be om ursäkt för jag menade tanken, inte motorn

Mazda Über Alles
121 Inlägg
6 mars 2007
#14
Kolla br-filter det sitter lättåtkomligt på vänster sida i motorummet. Tag väck det och kolla så det är rätt monterat, det finns pil på vilket håll som bensinen skall gå igenom filtret, töm filtret i något papper eller liknande och kolla om det är klar bensin som kommer eller brun färgad bensin, är det brunfärgat så är det skit i tanken och då får du nog lyfta dynan i baksätet och ta luckan där så att du kommer åt tankarmaturen och ta loss den för att rengör tanken riktigt ordentligt innuti, det räcker inte med att tappa tanken med bottenpluggen för det tömmer inte hela den flata tanken på det sättet.
Har du skit i br-filteret så får dunog öppna förgasaren och titta ner i flottörhuset om det är vatten eller lite brunt i botten så får du blåsa rent där samt alla munstycke du kommer åt och glöm ej flottör ventilenså att det inte är smuts i den och ej stänger riktigt för då blir bilen sur ju.
Slangen som du visar med gul pil nr2 "den grövre" är tillför att ta varmare luft vid avgasröret för att förgasaren inte skall "frysa", det är lite typiskt vid regning väderlek och ca 0- 5 plusgrader att detta kan inträffa och att bilen sen går efter en stund igen när den tinat upp. Spärra spjället i "röret" där den grova slangen går in så att den tar luft hela tiden från slangen som går ner till plåten vid grenröret. det spjället där inne är av bimetall typ och känner inte av att bilen behöver lite varmare luft vid sådan väderlek.

snart på en väg nära dig


Sök