2248
Sök

Audi A6 V6tdi dog

19 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
körde med min Audi A6 v6tdi då det heltplötsligt inte gick att accelerera med den...
hände ingenting när jag tröck ner gasen. så körde åt sidan och när den då gick ner på tomgången så bara hosta och hoppa motorn som om den typ bara gick på några fåtal cylindrar och glödstiftslampan blinkade...
körde hem bilen och kollade pumpen i tanken luftat ur bränslesystemet ordentligt. testat med en sugpump som hjälper dieselpumpen men inget har hälpt
idag kollade jag även om någon rem hade kugga rmen inte de heller

fick fram en felkod på den om jag försöker starta den samtidigt

01126 - signal motorvarvtal
16-00 signal utanför tollerans

fick tips om att man kunde få denna felkod om pumpen stod fel därför jag kollade kamrem och pumprem idag men dom sitter där dom ska vara.....

det jag mest funderade på nu är, vad bör jag kolla härnäst???
har ju felkod på varvtals signal så kanske kolla givare g28 på svänghjulet? hur mäter jag upp den???
sitter ju även en givare i pumpen om ja inte minns fel ???

kom gärna med ideer wink

853 Inlägg
1 juli 2012
Vet inte hur det är på din bil, men du måste ju ha en generator med kol i? En bil jag hade förut gjorde precis som din, vart bara värre och värre. Då var det kolen och generatorn som var utslitna så att det blev glapp/dålig kontakt.
Senast redigerat av Johanness (1 juli 2012)

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
1 juli 2012
Kolla upp dina kamaxlar. Denna motor är känd för att käka akamaxlar. Blir de tillräckligt slitna så startar inte bilen. Men felkodera tolkar jag som tex G28 eller nån anan varvtalsgivare. Testat med att tex googla på felkoden?

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

19 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
kamaxlarna kollade jag faktiskt inna ja ens köpt bilen wink så dom ser jättefina ut fastän 28 500 mil wink
jo vart varvtalsgivarna jag tänkte på direkt sitter en på startkransen (automat) wink G28 heter den sen en i själva pumpen
G28 måtte jag upp idag och den hade 900 ohm tills den kom till ett speciellt läge på motorn då de sjönk till 500ohm vet inte om det är rätt värden men den reagerar iaf wink
sen den i pumpen klarar man inte av att byta sj har ja förstått iaf sad

och generatorn byttes för ca 1 år sedan och om det hade vart den hade den gått igång då vi körde med kablar för att batteriet dog efter en del meckande

om man kollar i slangen till dieselpumpen så suger den ingenting alls:(
har även provat montera en pump innan som hjälper till och även tryckt ur all luft med denna men inget händer...
så börjar nu tro att det är pumpen som gått åt helvetet.
hur tar man reda på de bäst? kommer ingen diesel i spridar rören iaf så nå diesel får den icke

Sök