Hej,
Jag fyller snart 18 och är väldigt sugen på att köpa bil, har kollat lite närmare på en Opel Calibra då min budget inte är mer än 30 000-35 000 kr. Jag hade tänkt åka ner till Tyskland och köpa den med turbo redan färdig i den och sedan styla den med kjolar, snyggare ljus och lite inventarier kanske. Det jag egentligen undrar över, eftersom jag inte har någon bra koll alls på bilar är hur det egentligen funkar med avgassystem, dumpventiler och luftfilter.
Jag snackade med en annan och fick reda på att Calibran har en luftmassemätare och att jag ska mäta anslutningen där och beställa ett luftfilter bara, det är ju inga problem.
Sen var det då dumpventilen för turbon som killen jag snackade med sa att han rekommenderade en ventil som heter "GFB Hybrid" pga att den har luftmassemätare. Det säger mig inte så mycket men om någon kunde gå in LITE mer exakt på vad en luftmassemätare är och varför just den ventilen är bra då, så vore det jätte snällt.
SIST hade jag tänkt byta avgassystem för att få ett lite mer burrande ljud om ni förstår vad jag menar. Grejen är den att jag inte vet om det är avgassystemet man ska byta då, men det antar jag att det är och jag är inte direkt ute efter någon effekt ökning, men går det att bara byta avgassystem utan att byta något annat än t.ex. till ett öppet luftfilter och få både burrigt ljud och ökad effekt så gör jag gärna det. ALLTSÅ, berätta lite om hur det funkar med avgassystemen och vad jag i så fall behöver byta mer i samband med ett sådant system som ger mer effekt och burrigt ljud.
Tack på förhand
/Daniel
Senast redigerat av epick (6 mars 2007)