Nybörjahjälp med en Opel Calibra

epick
6 mars 2007 · 3 Inlägg

Hej,

Jag fyller snart 18 och är väldigt sugen på att köpa bil, har kollat lite närmare på en Opel Calibra då min budget inte är mer än 30 000-35 000 kr. Jag hade tänkt åka ner till Tyskland och köpa den med turbo redan färdig i den och sedan styla den med kjolar, snyggare ljus och lite inventarier kanske. Det jag egentligen undrar över, eftersom jag inte har någon bra koll alls på bilar är hur det egentligen funkar med avgassystem, dumpventiler och luftfilter.

Jag snackade med en annan och fick reda på att Calibran har en luftmassemätare och att jag ska mäta anslutningen där och beställa ett luftfilter bara, det är ju inga problem.

Sen var det då dumpventilen för turbon som killen jag snackade med sa att han rekommenderade en ventil som heter "GFB Hybrid" pga att den har luftmassemätare. Det säger mig inte så mycket men om någon kunde gå in LITE mer exakt på vad en luftmassemätare är och varför just den ventilen är bra då, så vore det jätte snällt.

SIST hade jag tänkt byta avgassystem för att få ett lite mer burrande ljud om ni förstår vad jag menar. Grejen är den att jag inte vet om det är avgassystemet man ska byta då, men det antar jag att det är och jag är inte direkt ute efter någon effekt ökning, men går det att bara byta avgassystem utan att byta något annat än t.ex. till ett öppet luftfilter och få både burrigt ljud och ökad effekt så gör jag gärna det. ALLTSÅ, berätta lite om hur det funkar med avgassystemen och vad jag i så fall behöver byta mer i samband med ett sådant system som ger mer effekt och burrigt ljud.

Tack på förhand
/Daniel

Senast redigerat av epick (6 mars 2007)

CALIBRA_4x4 Bilbyggare
6 mars 2007 · 91 Inlägg

Hej
om du byttar avgassystem så ökar du effekten på motorn
dumpventilen är inbyggd i turbon
luftmassemätare möter hur mycke luft motorn ska ha 
du kan inte sätt luftfilter därckt på luftmassemätaren du får ta en bit slang i mellan dom
kolla in min calibra är på garaget .org sök på golf g60 så hittar du bilen där
lycka till med calibran om det blir någon
Mvh Dempa

Camaro Z06
Chevrolet Camaro "CAMARO Z06" (1987)
epick
6 mars 2007 · 3 Inlägg

Tack för svaret.

Men jag undrar fortfarande om jag behöver justera någonting när jag byter luftfilter, avgassystem och till en lite maffigare dumpventil?

Är det möjligt att få mer effekt om jag byter hela röret, eller är det bara nödvändigt att byta efter katten?

AdamOpel DraMinBil.nu
6 mars 2007 · 1 016 Inlägg

helsystem med sportkatt gör ju självklart mer. eftersom du låter så pass rookie på det här tycker jag att du ska skippa öppet luftfilter och istället ta ett sportluftfilter för originalboxen (insattsfilter även kallat).

har sett det göra mer skada på motorer än nytta.

bra bilval för övrigt. lycka till!

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
epick
6 mars 2007 · 3 Inlägg

n0ll skrev:
helsystem med sportkatt gör ju självklart mer. eftersom du låter så pass rookie på det här tycker jag att du ska skippa öppet luftfilter och istället ta ett sportluftfilter för originalboxen (insattsfilter även kallat).

har sett det göra mer skada på motorer än nytta.

bra bilval för övrigt. lycka till!

Du menar alltså att du sett öppet filter göra mer skada än nytta?

Vart kopplar man in sportluftfiltret då? Är det på samma ställe som det öppna filtret eller där orginalboxen satt? Förklara lite mer exakt, ursäkta om jag ställer så dumma frågor men alla har vi vart nybörjare någon gång :-)

gonji08 Nätverkstekniker/ säljare
7 mars 2007 · 74 Inlägg

Ett öppet sportluftfilter sitter oftast som en kon under huven, du har säkert sett bilder på det. Ett öppet sportluftfilter kan då göra mer skada än nytta om man köper ett dåligt dito. Vad som händer är att filtret släpper igenom skit som träffar lambdasonden. Detta gör att sonden går sönder och bilen går dåligt, samt en dyre reperatin väntar. Motorn tar också skada av onödigt skit som ökar slitaget på motorn.
Köp istället insatsfilter till originalboxen, från exempelvis K&N. Detta ger lite mer effekt, men insugsljudet som många vill åt hörs inte så tydligt som emd ett öppet.

Jag förstår också att din budget inte är så stor. Köp i sådana fall ett sportsystem från katalysatorn och bakåt. Detta är inte så dyrt samt ger ett "burrigt smile" ljud som du eftersträvar. Kolla men Simons sportsystem för mer information, men du kan även kolla med andra tillverkare.

Dumpventilen är ett kapitel för sig som jag inte är så insatt i, men en lambdasond inbyggd har jag aldrig hört talas om. Jag vet heller inte priser och svårighetsgrad på installation, så tala med din polare som var mekaniker eller något och se vad han säger.

Lycka till!
MVH

oktan i blodet
Crille666
7 mars 2007 · 166 Inlägg

golf g60 skrev:
Hej
om du byttar avgassystem så ökar du effekten på motorn
dumpventilen är inbyggd i turbon
luftmassemätare möter hur mycke luft motorn ska ha 
du kan inte sätt luftfilter därckt på luftmassemätaren du får ta en bit slang i mellan dom
kolla in min calibra är på garaget .org sök på golf g60 så hittar du bilen där
lycka till med calibran om det blir någon
Mvh Dempa

Dumpventilen sitter inte i Turbon den sitter efter turbon och efter Intercoolern om det finns någon. Altså någonstans mellan turbon och Gasspjället, på tryckröret.

Dialbo
7 mars 2007 · 124 Inlägg

Jag undrar vart din lambdasond sitter?

gonji08 skrev:
Ett öppet sportluftfilter sitter oftast som en kon under huven, du har säkert sett bilder på det. Ett öppet sportluftfilter kan då göra mer skada än nytta om man köper ett dåligt dito. Vad som händer är att filtret släpper igenom skit som träffar lambdasonden. Detta gör att sonden går sönder och bilen går dåligt, samt en dyre reperatin väntar. Motorn tar också skada av onödigt skit som ökar slitaget på motorn.
Köp istället insatsfilter till originalboxen, från exempelvis K&N. Detta ger lite mer effekt, men insugsljudet som många vill åt hörs inte så tydligt som emd ett öppet.

Jag förstår också att din budget inte är så stor. Köp i sådana fall ett sportsystem från katalysatorn och bakåt. Detta är inte så dyrt samt ger ett "burrigt smile" ljud som du eftersträvar. Kolla men Simons sportsystem för mer information, men du kan även kolla med andra tillverkare.

Dumpventilen är ett kapitel för sig som jag inte är så insatt i, men en lambdasond inbyggd har jag aldrig hört talas om. Jag vet heller inte priser och svårighetsgrad på installation, så tala med din polare som var mekaniker eller något och se vad han säger.

Lycka till!
MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang