Saab 9-3 2.0T 01. Nybytt turbo. Oljeläckage ändå. Kommer in olja i insuget.

Spjuvern88
1 juli 2012 · 9 Inlägg

Tjenare!
Har stått i garaget nu i några dagar och bytt turbo. började med att riva ner gamla turbon, vevhusventilationen och oljetråget.

Jag gjorde rent oljetråget och satte fast allt igen. Tätade på nytt osv. Inga läckage där efteråt.

Satte in nya vevhusventilationen (den nyaste updateringen) även oljefällan.

Bytte till den nya turbon + oljefilter.

Tog bort tändstiften och snurrade runt lite så att jag fick oljetryck.

sen så åkte jag ut på en testkörning... fick fortfarande ett stort vit ryckande moln bakom mig...
jag ser att det är lite olja vid insugsgrenröret som läcker någonstans och även när jag tar loss insugsslangen i motorn så ser jag att det är olja där.

Har hört att det kan finnas olja kvar i IC efter ett turboras? Kan det stämma?

Såg även att en pinn på min magnetventil var av. ska beställa en ny sådan, men det kan väl inte ha o göra något med att det läcker in i insuget å göra? Kan det ha hänt någon med den nya turbon redan pga något annat fel?

Kan det vara så att det räcker med o köra ett par mil så kanske oljan i IC försvinner?
Skulle vara jättetacksam för svar!

Poppsey
2 juli 2012 · 479 Inlägg

När turbon går sönder så kan de åka in olja i ICn ja.. För min turbo rasa på min 9-3a med. När jag tog bort röret som går mellan IC och på turbon så kom det olja där ifrån, dock va det så pass liten mängd från min men de kan åka in i IC ja, de har jag hört ja med. De kanske förbränns och försvinner men ta av tryckrör och kolla där så det är rent. Lossa de röret mellan IC och som går på turbo och kolla så oljan är väck där med.

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
2 juli 2012 · 479 Inlägg

Och ja jag tycker nog de borde förbrännas och försvinna smile
magnetventilen, ingen aning hmm

I´m living my life a quarter mile at the time!
Funkiee Saab älskare!
2 juli 2012 · 4 597 Inlägg

skölj ur ladd rören samt IC så det är fritt från olja, sen så kan det ryka ett tag efter, om katten kanske har olja kvar smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Poppsey
2 juli 2012 · 479 Inlägg

Funkiee skrev:
skölj ur ladd rören samt IC så det är fritt från olja, sen så kan det ryka ett tag efter, om katten kanske har olja kvar smile

Maha! Ska jag nog göra på min med big_smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Spjuvern88
2 juli 2012 · 9 Inlägg

Ska åka iväg nu å kolla så att turbon inte har blivit skadad.. ska kika på ICn också. tror det är där problemet ligger faktiskt... Tack för alla svar!

jonTe
3 juli 2012 · 5 710 Inlägg

Jag har bytt turbo på iaf 2st 9-5 där det stått olja upp i laddluftrören och halva IC:n efter turboras.
Båda bilarna hade ägare utan koll på läget som när oljetryckslampan börjat lysa fyllt på med 4 nya liter olja och "testat igen". Det är obra att motorn får bränna så mycket olja = rengör.
På dessa bilar vara det skapligt med olja i avgassystemet oxo och den en rök i flera månader efter bytet....

MVH Jonas
..............
Spjuvern88
4 juli 2012 · 9 Inlägg

Gott folk! Turbon funkar fint nu! fick riva ner ICn och tömma den på olja.. låg väl kanske 3-4 dl i den och sen lite i laddrören... åkte ut å körde å så rök det i ca 5 mil.. sen slutade det! smile yaay

Funkiee Saab älskare!
5 juli 2012 · 4 597 Inlägg

Skönt! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang