4473
Sök

Bygga mini dator i bil

671 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
tja då jag ofrivilligt demolerade min minilaptop så fick jag en briljant ide att montera moderkortet i handsfacket eller annat lämpligt ställe  och sedan löda om av/på knappen så jag får en lång kabel med switch kontakt. men behöver tips på var det finns små skärmar med touch eller styrplattor etc alt bilstereo med skärm om dom nu har vga anslutning som är ett krav/ daniel

Avstängd
10 388 Inlägg
2 juli 2012
Kjell & Co har iaf en touchskärm med vga-anslutning...1700:- för en 7" 800x600

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

671 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
oops är dom så pass kostsamma. ska luska runt lite efter beg. tack för intresset

4 005 Inlägg
3 juli 2012
karlsson_1984 skrev:
oops är dom så pass kostsamma. ska luska runt lite efter beg. tack för intresset

Jag har varit inne på detta mycket, kolla gärna min projekttråd. Men det det fallerar på är följande
1. kostnad för skärm
2. måste vara laptop så de är byggda för 12v och laddare och finns bil-laddare, transformator fungerar skit
3. svårt att få ljudet rent och fint ut ur ljudkorten. Löser sig enklaste med ett usb-ljudkort.
4. Finns ingen bra mjukvara för att få det fungera fint. Allt är skit tycker jag personligen iaf. Att köra windows med startmeny osv är skit. smile

Hur du än vrider och vänder så är det billigare med en ipad smile något som jag valde i slutet. Helt galet bra!!!
Koppla in en airport express för ljudet så kan du streama trådlöst till den med, inkl kompisar med sina iphones. smile

Det finns dock några dubbeldin bilstereo som är datorer, de verkar rätt vettiga.

671 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
vad är en air port express. jag köpte nämligen en creative ziio 7" surfplatta igår nedsatt för halva priset på tekninkmagasinet då dom skulle utgå ur sortimentet

Avstängd
10 388 Inlägg
3 juli 2012
Putteliten skrev:
www.komplett.se har skärmar för runt 1000lappen.

Inte för att vara sån, men har komplett touchskärmar i "lämplig storlek" (7-10"(?)) för runt tusenlappen?

Satt nämligen o tittade på ny skärm för någon dag sen på just komplett, och det minsta jag såg att de hade då var 15" (detta var visserligen en touch, men sprang lös på över 3000:- vill jag ha för mig)

Som sagt mest bara nyfiken smile

9 148 Inlägg
3 juli 2012
it_mutt skrev:
Putteliten skrev:
www.komplett.se har skärmar för runt 1000lappen.

Inte för att vara sån, men har komplett touchskärmar i "lämplig storlek" (7-10"(?)) för runt tusenlappen?

Satt nämligen o tittade på ny skärm för någon dag sen på just komplett, och det minsta jag såg att de hade då var 15" (detta var visserligen en touch, men sprang lös på över 3000:- vill jag ha för mig)

Som sagt mest bara nyfiken smile

Ja jävlar, dom har inte kvar dom små längre. Men Dustin har, 1290:- med moms  för en 8" touch.

http://www.dustinhome.se/product/501020 … ider_dacsa

671 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
har även en tanke på att montera in ett backkamera system med liten skärm typ kjells biltemas kit men undrar om det går att kombinera så jag har allt i samma monitor dvs dator backsystem mm
eller ev kanske bygga in en skärm i solskyddet då den ej är i vägen
Senast redigerat av karlsson_1984 (3 juli 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
3 juli 2012
karlsson_1984 skrev:
har även en tanke på att montera in ett backkamera system med liten skärm typ kjells biltemas kit men undrar om det går att kombinera så jag har allt i samma monitor dvs dator backsystem mm

Förutsatt att den har en videoingång går det bra (ja, en (antaget) kompositvideoingång)
Senast redigerat av it_mutt (3 juli 2012)

671 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
har för mig att jag sett någon gång solskydd med skärm i eller det kanske var nackstöd ? osäker

Avstängd
10 388 Inlägg
3 juli 2012
karlsson_1984 skrev:
har för mig att jag sett någon gång solskydd med skärm i eller det kanske var nackstöd ? osäker

Finns (i båda varianter). Det är ju just dock bara en skärm (dvs ingen touchfunktion). Men för en backkamera lär det fungera finfint.

Vill även minnas att jag sett innerbackspeglar med (väldigt) små skärmar i (fungerar som vanlig backspegel tills skärmen tänds typ), men, det är jag inte helt 100% säker på (kan ha rört ihop det med något annat)

671 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Ska testa goggla pa det.  Har en fundering till om nogon vet not om en creative xiio 7" surfplatta do jag kopte en och ska streama i bilen men det verkar. Som jag inte. Kan ladda hem appar som spotify eller ens. Kolla po youtube. Det ar android. 2.2 och app programmet heter ziistore. Kanns surt om det inte gor.
Ursakta stavningen men hittar inte ALLA BOKSTAVAR PO MANICKEN:(

Sök