Turbon orkar inte ladda som den ska, CE blinkar saab 9-5

G1zm0
1 juli 2012 · 41 Inlägg

rensade ur systemet så att säga påväg hem från jobb låg i 140 i 4an när bilen plötsligt hostade till och check engine lampan började blinka, körde till närmsta parkering och stannade, då slocknade lampan.

Körde vidare varpå bilen dör i en korsning, startar den igen och kör hem. Den går som vanligt på låga varv men så fort den ska börja ladda så känns det som att där sitter en strumpa och täpper till luften eller något, den orkar inte alls, den kämpar och kämpar och fortsätter man gasa så börjar den hoppa typ, orken finns där men känns som att något hindrar det. Tyckte mig även se oljelampan blinka till under en milisekund när jag fortsatte pressa i 2an.

Hittade två spruckna slangar som går till wgn och bytte dem, fortfarande samma problem, när man stämplar fullt, så får den verkligen kämpa för att i någon sekund kännas gå som vanligt för att sedan börja hosta och rycka igen och CE lampan blinkar. Någon som har en gissning på vad felet kan vara? Har kollat slangar överallt känns det som men hittar inga som är sönder, även bytat tändkasett.

Bilen är en saab 9-5 99 sedan nordic individual tuning.

kwansa Hmm, vet inte?
1 juli 2012 · 1 775 Inlägg

Hade du tittat på alla tryckslangar?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
G1zm0
1 juli 2012 · 41 Inlägg

Japp, har kollat där med och allt såg helt ut

G1zm0
4 juli 2012 · 41 Inlägg

Var och kollade felkoderna idag, lr ja, där fanns inga felkoder vilket är mycket märkligt med tanke på att CE har lyst innan, men då släckte jag den genom o ta bort batteriet inför besiktningen, så har inga felkoder heller. Börjar få slut på ideer även provat med en annan dumpventil utan någon skillnad, tagit loss lmm och alla trådar var hela och allt såg rent och fint ut, bytte även stift vilket gjorde att tomgången kändes lite bättre när man stod stilla, men istället för att bilen stendör ca 1 gång om dagen på sin höjd dog den nu 4ggr på vägen hem. Har nu helt slut på ideer, alla verkstäder har semester nu med så kan inte få en tid förrens tidigast i augusti och är i behov av bilen denna månaden, någon som har fler förslag börjar bli desperat.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 juli 2012 · 6 170 Inlägg

Kolla så att dumpröret som går från dumpen och tillbaka till kobran sitter som det ska i kobran. Väldigt lätt att missa om skruven som håller fast röret har hoppat av eftersom det ser ut som om röret sitter fast ändå.

Så kolla det, då går bilen bra först men sen när den ska ladda riktigt så delar rören sig där och allt ladd pyser ut under huven samt CE lyser.


Kanske inte det vanligaste felet heller men jag har själv råkat ut för det när jag pressade min så det kan ju hända iaf tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
G1zm0
5 juli 2012 · 41 Inlägg

Provade dra av R slangen och plugga den, absolut ingen skillnad. Drog sedan W slangen och stämplade fullt i 2an, nästan samma där, kändes som "vanligt" tills turbon började ladda då bilen spikade/ryckte till kraftigt för att sedan dö, så vågade ej köra mer så, vad tyder detta på?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang