Sierra -90 skjöt i temp

Holmstrom1
4 februari 2012 · 193 Inlägg

Hallå, startade bilen efter denna kalla natt. bilen har alltid legat under de normala på tempmätarn men idag så hamna den strax under de röda, la även märke till att el fläktarna inte snurrade, dessa går väl på termostaten ? sätts på när dom behövs? ingen som har någon ide va detta beror på att den skjöt i temp?

Mercedes 300ce "Direktören" (1992)
Mercedes 190e 2.3 "Feten" (1991)
norpan1
5 februari 2012 · 1 043 Inlägg

Kylarvätskan frusit?

Nikeish
7 februari 2012 · 13 Inlägg

häll i glykol så ska det lösa sig du har förmodligen fått en ispropp i systemet men det är väll löst nu när ute temperaturen är mildare

Vi gör det vi älskar
&
älskar det vi gör
// Ryssen
Audi 100 C4 "Isolde" (1994)
Holmstrom1
8 februari 2012 · 193 Inlägg

jo så var fallet.. säljer bilen nu som isbil. äntligen fått tag på en w201 igen...

Mercedes 300ce "Direktören" (1992)
Mercedes 190e 2.3 "Feten" (1991)
jockev8
30 juni 2012 · 127 Inlägg

har detta problem med nu i sommarn, är det termostaten typ?

Evildan
30 juni 2012 ·

jockev8 skrev:
har detta problem med nu i sommarn, är det termostaten typ?

termostat?
elfläkt?
viscokoplingen till kylarfläkten slirar?
stopp i kylaren?
läcker det vatten?
vad för bil?

Senast redigerat av Evildan (30 juni 2012)

jockev8
30 juni 2012 · 127 Inlägg

Evildan skrev:

jockev8 skrev:
har detta problem med nu i sommarn, är det termostaten typ?

termostat?
elfläkt?
viscokoplingen till kylarfläkten slirar?
stopp i kylaren?
läcker det vatten?
vad för bil?

forde sierra-92

LeafBox Lat Perfektionist
30 juni 2012 · 6 359 Inlägg

Första 2 frågorna jag skulle ställa mej är;

Finns det vatten?
Och cirkulerar det?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Evildan
30 juni 2012 ·

jockev8 skrev:

Evildan skrev:

jockev8 skrev:
har detta problem med nu i sommarn, är det termostaten typ?

termostat?
elfläkt?
viscokoplingen till kylarfläkten slirar?
stopp i kylaren?
läcker det vatten?
vad för bil?

forde sierra-92

går det åt vatten vid normal körning? fast den inte kokar.
hur rör sig tempmätaren? blir den varm direkt eller bara ibland vid tex kökörning?

ta bort termostaten och blås på den med en värmepistol, har du ingen värmepistol kan du lägga den i en kastrull med kokande vatten och se om den öppnar.

Senast redigerat av Evildan (30 juni 2012)

jockev8
30 juni 2012 · 127 Inlägg

LeafBox skrev:
Första 2 frågorna jag skulle ställa mej är;

Finns det vatten?
Och cirkulerar det?

vatten finns de gott om, märkte detta igår så ska kolla idag om de cirkulerar.

jockev8
30 juni 2012 · 127 Inlägg

Evildan skrev:

jockev8 skrev:

Evildan skrev:

termostat?
elfläkt?
viscokoplingen till kylarfläkten slirar?
stopp i kylaren?
läcker det vatten?
vad för bil?

forde sierra-92

går det åt vatten vid normal körning? fast den inte kokar.
hur rör sig tempmätaren? blir den varm direkt eller bara ibland vid tex kökörning?
ta bort termostaten och blås på den med en värmepistol, har du ingen värmepistol kan du lägga den i en kastrull med kokande vatten och se om den öppnar.

den blir varm när man stårstilla en stund, underkörning ligger nere på m:et i mätarn men ränner upp under det röda på några minuter sen.

LeafBox Lat Perfektionist
30 juni 2012 · 6 359 Inlägg

jockev8 skrev:

Evildan skrev:

jockev8 skrev:

forde sierra-92

går det åt vatten vid normal körning? fast den inte kokar.
hur rör sig tempmätaren? blir den varm direkt eller bara ibland vid tex kökörning?
ta bort termostaten och blås på den med en värmepistol, har du ingen värmepistol kan du lägga den i en kastrull med kokande vatten och se om den öppnar.

den blir varm när man stårstilla en stund, underkörning ligger nere på m:et i mätarn men ränner upp under det röda på några minuter sen.

Då skulle jag börja kolla fläkten. Går den igång som den ska?
(kommer inte ihåg om det var el eller rem-driven fläkt på dessa)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
jockev8
30 juni 2012 · 127 Inlägg

LeafBox skrev:

jockev8 skrev:

Evildan skrev:

går det åt vatten vid normal körning? fast den inte kokar.
hur rör sig tempmätaren? blir den varm direkt eller bara ibland vid tex kökörning?
ta bort termostaten och blås på den med en värmepistol, har du ingen värmepistol kan du lägga den i en kastrull med kokande vatten och se om den öppnar.

den blir varm när man stårstilla en stund, underkörning ligger nere på m:et i mätarn men ränner upp under det röda på några minuter sen.

Då skulle jag börja kolla fläkten. Går den igång som den ska?
(kommer inte ihåg om det var el eller rem-driven fläkt på dessa)

2 elektriska små fläktar

scorpio_turbo
30 juni 2012 · 107 Inlägg

vilken motor har du ? n9c eller n4b

jockev8
5 juli 2012 · 127 Inlägg

ingen aning men 4 cyl doch 2.0 är det iaf.

LeafBox Lat Perfektionist
5 juli 2012 · 6 359 Inlägg

Ska vara N9C isf, tror inte det var själva motorkoden han var ute efter, utan snarare om det var en Pinto (1 kamaxel) Eller en DOHC-motor (2 kamaxlar) smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang