4484
Sök

Montera en Volvo B234F i Volvo 240 (1989), vad är det som krävs?

762 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Jag har en Volvo 240 från 1989 som jag hade tänkt skulle få en B234F,men jag vet inte riktigt vad som krävs för att sätta in denna motorn.

Motorn kommer förövrigt från en komplett 745 (okänt årtal), med en M46 låda som jag också hade tänkt flytta över.

Så om någon skulle vilja (så utförligt som möjligt) förklara hur man går tillväga så skulle jag vara väldigt tacksam!

Tack på förhand!

2 266 Inlägg
12 juli 2012
Du lär kapa i torpeden för fördelarlocket alternativ block montera fördelaren från b230e och f motorn från 240in, annars är den väl som en vanlig b230 i botten möjligtvis att balans axlarna sitter ivägen.
Senast redigerat av PMPerformance (12 juli 2012)

svetsdiff !!!

8 282 Inlägg
12 juli 2012
16V har ett eget block utan uttag för fördelare dessutom så har den lite annorlunda motorfästen. Så det ena komemr att behöva byggas om har jag för mig.

762 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Tack för svaren!!

Jag har läst på lite om detta och har kommit fram till:

"sänk ner motor med växellåda skruva fast i vänster motorfäste, skruva fast växellåds balken sen bygger du höger motorfäste det är det som inte passar, samt insuget."

Svetsa om torpedväggen så att man får in fördelaren.

Korta insuget med 4 cm, så att det inte ska ta i bromsservon.

Det blir nog inga större problem med att få ner motorn, men jag kan inget om elen så det är nog det jag behöver hjälp med nu.

Någon som har koll på hur man gör där?

Sök