1876
Sök

Flexitune Bra eller dåligt..?

187 Inlägg
27 augusti 2008
TheRefunder skrev:
GolfIIIVr6 skrev:
TheRefunder skrev:

Det var tjejens x som beställde hem men jag tror han fick den på ett par arbetsdagar. 3-4 kanske....

En ännu viktigare fråga? Hur kallt har det vart när du fått igång den med hjälp av choken?
alltså vilken är den lägsta tempen du kört på med 100% etanol och bara gått ut o vridit på nyckeln? tongue

Jag har startat min i +5,4 utan xtra choke men tjejen har startat sin i -5 med xtra choke påstår hon wink

Okok.

Va har du gjort när det vart minusgrader då? tongue
Måste ju ha så man kan köra året runt tongue Har ju iof motorvärmare så är väl bara försöka använda den så gott det går smile

Volvonörd
1 187 Inlägg
27 augusti 2008
GolfIIIVr6 skrev:
TheRefunder skrev:
GolfIIIVr6 skrev:

En ännu viktigare fråga? Hur kallt har det vart när du fått igång den med hjälp av choken?
alltså vilken är den lägsta tempen du kört på med 100% etanol och bara gått ut o vridit på nyckeln? tongue

Jag har startat min i +5,4 utan xtra choke men tjejen har startat sin i -5 med xtra choke påstår hon wink

Okok.

Va har du gjort när det vart minusgrader då? tongue
Måste ju ha så man kan köra året runt tongue Har ju iof motorvärmare så är väl bara försöka använda den så gott det går smile

Jag har inte använt min på vintern eftersom det inte varit vinter här än wink Men tjejen har både motorvärmare å bensinvärmare monterat i sin, men hon använder bara bensinvärmaren, jag ska installera motorvärmare i min annars får jag nog gå i vinter wink Annars får jag tanka 50/50 i vinter....

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 augusti 2008
min hoppar (som sagt) igång vid -3 utan minsta konstighet på E85 (inte E75 som det är på vintern)

Hur köpta flexbilar löser kallstarten vet jag inte, dock är det kanske inte katastrof om man behöver köra sin bensinbil på just det bränsle den är tänkt för de dagar det är kallare än -10 ute...(eller vilken temperatur det nu blir kritiskt i)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

187 Inlägg
27 augusti 2008
torpis skrev:
min hoppar (som sagt) igång vid -3 utan minsta konstighet på E85 (inte E75 som det är på vintern)

Hur köpta flexbilar löser kallstarten vet jag inte, dock är det kanske inte katastrof om man behöver köra sin bensinbil på just det bränsle den är tänkt för de dagar det är kallare än -10 ute...(eller vilken temperatur det nu blir kritiskt i)

haha näe det e inte det som är katastrofen.

Katastrofen är när den inte startar på morgonen när man "som vanligt" har brådis till jobbet tongue ( lite svårt att ändra på om man har 20-40 liter etanol i tanken tongue
+ att jag slaggar inte alltid hemma så blire struligt när man inte har tillgång till motorvärmare tongue men som sagt. man kanske får nöja sig med att blandtanka på vintern smile

Norrlänning
1 453 Inlägg
27 augusti 2008
torpis skrev:
Ellertz skrev:
av vad jag har hört ska de inte funka så bra.. eftersom på höga varv så öppnas spridarna fullt. Så ett spridarbyte är bättre smile

Har du hört att flexitune inte fungerar eller drar du bara slutsatser?

Det är ju ganska självklart att för små spridare inte är att föredra, men många bilar har spridare som räcker.  Exempelvis S40 2.0t  De spridarna räcker till 190hk på E85.

Monterar man flexitune på en sugmotorbil av normalt snitt (dvs rimlig effekt/liter) så tror jag det fungerar utmärkt att förlänga spridartider.  Dock hade jag passat mig i turboapplikationer...

Enligt en arbetskompis så öppnades spridarna fullt i hans volvo redan vid 4500 Rpm, Då kan du nog också räkna ut hur de blir sen... Så större spridare att rekomendera till turbo bilar..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 augusti 2008
Ellertz skrev:
torpis skrev:
Ellertz skrev:
av vad jag har hört ska de inte funka så bra.. eftersom på höga varv så öppnas spridarna fullt. Så ett spridarbyte är bättre smile

Har du hört att flexitune inte fungerar eller drar du bara slutsatser?

Det är ju ganska självklart att för små spridare inte är att föredra, men många bilar har spridare som räcker.  Exempelvis S40 2.0t  De spridarna räcker till 190hk på E85.

Monterar man flexitune på en sugmotorbil av normalt snitt (dvs rimlig effekt/liter) så tror jag det fungerar utmärkt att förlänga spridartider.  Dock hade jag passat mig i turboapplikationer...

Enligt en arbetskompis så öppnades spridarna fullt i hans volvo redan vid 4500 Rpm, Då kan du nog också räkna ut hur de blir sen... Så större spridare att rekomendera till turbo bilar..

ehm, tillräklgit stora spridare skall man alltid ha. Dock kvarstår faktum att 2.0t S40 har spridare som är stora nog för E85.   T4 har det inte då det är samma spridare som bottnar vid 190hk.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

187 Inlägg
27 augusti 2008
Sådärja 40 min senare så har man lyckats få ihop boxen tongue

eller va ska man säga 20-30 min lödning.  Tyckte färgerna var så svåra att se så fick rota fram fluke'n tongue

Jätte lätt att löda ihop. (förutom det med färgerna då tongue) läs instruktionerna. tycker du dem e svåra att förstå så kanske du behöver lite hjälp. men tyckte dem var lätta iaf smile
Jag har inge spec kunskaper inom elektronik osv.

Återstår att se om det fungerar bra...
Montering imorrn

updatering följer.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
27 augusti 2008
Jag ska montera min flexitune-box i 94oin till helgen troligtvis, hoppas på att det kommer funka bra då jag läst mycket positivt om denna produkt...

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
30 augusti 2008
Jaha, jag skriver väl lite feedback här om någon skulle vara intresserad.
Monterade då flexitunen i min 945se idag, installationen var simpel och gick smärtfritt. Kopplade även in de extra funktionerna (inte nödvändigt); knappchoke, bränsleswitch och LED. Åkte med nästan tom tank (bensin) i bensinläget till macken där jag tankade fullt med E85. Sedan switchade jag om brytaren till etanoldrift och justerade in potentiometern på ca. 30% extra bränslemängd, sen startade jag som vanligt och körde hem igen. Jag märkte ingen skillnad alls, bilen tycktes gå precis likadant som när jag körde till macken. Väl hemma och med motorn på tomgång så pillade jag lite med potentiometern, (justerbar 0-100% extra bränsle), för att se om den fungerade som den skulle. Ja, om man vred på den så kunde man tydligt höra att gången på motorn förändrades, ställde man om den mycket fett/snålt så började motorn tugga lite tungt.. Kändes när man var i närheten av rätt inställning så att säga, och exakt på procenten ska man inte behöva ställa in heller om jag förstått rätt, då lamba-regleringen kommer göra sitt bästa för att finjustera.. Så här långt verkar det funka bra, ska bli intressant att se vad förbrukningen hamnar på vid nästa tankning, på bf95 har den varit ca.0,9L/mil. En annan sak som kommer bli intressant nu när hösten är på intågande är kallstarter, men jag tror inte det ska vara några bekymmer då jag har både automatisk choke i flexitune-boxen och om jag så vill manuell 5-stegad knappchoke kopplad till boxen..

Jag kommer troligen att byta ut bränsleslangarna inom en snar framtid, inte för att jag tror att det ska börja läcka men jag tar det säkra före det osäkra och byter, tänkte bara att jag skulle se så att allt fungerar tillfredställande först så man inte lägger sig och byter slang i onödan. Bränslefiltret kommer även det att bytas om ett par hundra mil..

För övrigt så vill jag bara tillägga att om detta fungerar lika bra som det verkar så är det en riktigt vettig produkt då den kostar ynka 500spänn.

Och om någon missat det:
Jag har alltså konverterat min Volvo 945SE´92 - B230FB LH2.4 med en flexitune II

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2008
toppen!!! big_smile

730 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
turbotompa skrev:
Jaha, jag skriver väl lite feedback här om någon skulle vara intresserad.
Monterade då flexitunen i min 945se idag, installationen var simpel och gick smärtfritt. Kopplade även in de extra funktionerna (inte nödvändigt); knappchoke, bränsleswitch och LED. Åkte med nästan tom tank (bensin) i bensinläget till macken där jag tankade fullt med E85. Sedan switchade jag om brytaren till etanoldrift och justerade in potentiometern på ca. 30% extra bränslemängd, sen startade jag som vanligt och körde hem igen. Jag märkte ingen skillnad alls, bilen tycktes gå precis likadant som när jag körde till macken. Väl hemma och med motorn på tomgång så pillade jag lite med potentiometern, (justerbar 0-100% extra bränsle), för att se om den fungerade som den skulle. Ja, om man vred på den så kunde man tydligt höra att gången på motorn förändrades, ställde man om den mycket fett/snålt så började motorn tugga lite tungt.. Kändes när man var i närheten av rätt inställning så att säga, och exakt på procenten ska man inte behöva ställa in heller om jag förstått rätt, då lamba-regleringen kommer göra sitt bästa för att finjustera.. Så här långt verkar det funka bra, ska bli intressant att se vad förbrukningen hamnar på vid nästa tankning, på bf95 har den varit ca.0,9L/mil. En annan sak som kommer bli intressant nu när hösten är på intågande är kallstarter, men jag tror inte det ska vara några bekymmer då jag har både automatisk choke i flexitune-boxen och om jag så vill manuell 5-stegad knappchoke kopplad till boxen..

Jag kommer troligen att byta ut bränsleslangarna inom en snar framtid, inte för att jag tror att det ska börja läcka men jag tar det säkra före det osäkra och byter, tänkte bara att jag skulle se så att allt fungerar tillfredställande först så man inte lägger sig och byter slang i onödan. Bränslefiltret kommer även det att bytas om ett par hundra mil..

För övrigt så vill jag bara tillägga att om detta fungerar lika bra som det verkar så är det en riktigt vettig produkt då den kostar ynka 500spänn.

Och om någon missat det:
Jag har alltså konverterat min Volvo 945SE´92 - B230FB LH2.4 med en flexitune II

Kanon men allt som du skrev att du hade kopplat in till den vart det med i förpackningen så som bränsleregleringen och den 5 stegade choken ?

Fölkesberg Racing =)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
31 augusti 2008
Jag fick åka o handla dom grejorna; en tryckknapp, en treläges strömbrytare (on-off-on) och en lysdiod.. Men alltså själva funktionen är ju inbyggd i boxen..

7 Inlägg
31 augusti 2008
Sjäv har jag kört med tryckhöjning på bränslet två år, (b230f) har fungerat klanderfritt med E85. Skaffade en Flexitune i våras och har kört med den, oxå kladerfritt..

Skiljer ca 1.50 per mil i driftskostnad...har haft lite svårt med lamdavärdet nåra ggr, men nu står det på 0.9-1.0...s¨det känns bra.

Kallstarter är ju ett problem, men kör bensin på vintern..då går gamla Volvon bara 50-70 mil
per månad ändå...

Ska mäta öppningstiderna på insprutarna nån gång, detta eftersom så många bekymmrar sej om det, men
en vanlig bonnmotor som b230f o orginal så är det nog inget problem, går väl nästan att köra på allt...

1 Inlägg
15 juli 2012
GolfIIIVr6 skrev:
TheRefunder skrev:
GolfIIIVr6 skrev:

Hur lång tid tog det för dig att få hem grejjerna?

Det var tjejens x som beställde hem men jag tror han fick den på ett par arbetsdagar. 3-4 kanske....

Jag har kallstartat min B230F i -17 grader med flexitune å 100% E85

Sök