turbotompa skrev:
Jaha, jag skriver väl lite feedback här om någon skulle vara intresserad.
Monterade då flexitunen i min 945se idag, installationen var simpel och gick smärtfritt. Kopplade även in de extra funktionerna (inte nödvändigt); knappchoke, bränsleswitch och LED. Åkte med nästan tom tank (bensin) i bensinläget till macken där jag tankade fullt med E85. Sedan switchade jag om brytaren till etanoldrift och justerade in potentiometern på ca. 30% extra bränslemängd, sen startade jag som vanligt och körde hem igen. Jag märkte ingen skillnad alls, bilen tycktes gå precis likadant som när jag körde till macken. Väl hemma och med motorn på tomgång så pillade jag lite med potentiometern, (justerbar 0-100% extra bränsle), för att se om den fungerade som den skulle. Ja, om man vred på den så kunde man tydligt höra att gången på motorn förändrades, ställde man om den mycket fett/snålt så började motorn tugga lite tungt.. Kändes när man var i närheten av rätt inställning så att säga, och exakt på procenten ska man inte behöva ställa in heller om jag förstått rätt, då lamba-regleringen kommer göra sitt bästa för att finjustera.. Så här långt verkar det funka bra, ska bli intressant att se vad förbrukningen hamnar på vid nästa tankning, på bf95 har den varit ca.0,9L/mil. En annan sak som kommer bli intressant nu när hösten är på intågande är kallstarter, men jag tror inte det ska vara några bekymmer då jag har både automatisk choke i flexitune-boxen och om jag så vill manuell 5-stegad knappchoke kopplad till boxen..
Jag kommer troligen att byta ut bränsleslangarna inom en snar framtid, inte för att jag tror att det ska börja läcka men jag tar det säkra före det osäkra och byter, tänkte bara att jag skulle se så att allt fungerar tillfredställande först så man inte lägger sig och byter slang i onödan. Bränslefiltret kommer även det att bytas om ett par hundra mil..
För övrigt så vill jag bara tillägga att om detta fungerar lika bra som det verkar så är det en riktigt vettig produkt då den kostar ynka 500spänn.
Och om någon missat det:
Jag har alltså konverterat min Volvo 945SE´92 - B230FB LH2.4 med en flexitune II