3848
Sök

Hyundai Cupé -98 Motorn bara dör

3 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
Hej,

Jag är precis ny här så jag hoppas att detta blir rätt nu smile

Jag har en Hyundai Cupé 1998 som har gått ca 16.000 km. Det är en Italien import med motorkod 4G61 och den är på 83 kW / 113 HK.

Problembeskrivning:
Motorn dör. Det kan hända både när jag står på tomgång och vid färd. Det brukar inträffa efter ca 20 minuters körning (har aldrig hänt vid kall motor) men jag har också kört över en timme utan att det har hänt.

Efter att den dött så går det inte att starta direkt igen utan jag måste vänta allt mellan 20 minuter och 2 timmar. När den väl har startat igen det däremot att stänga av och starta igen utan problem.
Har normalt sett aldrig startproblem, varken med kall eller varm motor.

Detta har nu pågått i ca en vecka och börjar bli lite jobbigt, jag har bland annat fått stopp en stor korsning i rusningstid och var tvungen att få bogsering därifrån hmm

Tacksam för alla förslag på lösningar kompleterar gärna med mer uppgifter om det kan beövas!!

Bör kanske tillägga att jag i princip inte kan någonting om motorer sad

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
15 juli 2012
Skulle nog till 99% säga att det är din vevaxelgivare som är trasig, men när bilen går så går den helt OK eller??

Har du kollat några felkoder på den?

//Per-Arne

3 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
Tack för snabbt svar!

Ja, när den går så går den helt ok, inga ryckningar eller "bludder".

Nej, inga felkoder kollade. Har inte varit på verkstaden med den ännu.

Om det nu skulle vara vevaxelgivaren, vad kostar det att få den bytt på verkstad?

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
15 juli 2012
den kan du byta själv, den sitter enbart med en m6 skruv.
den sitter om du står framför bilen under grenröret till höger mot växellådan.

men dock skulle ja be dig åka å kolla felkoder först å främst, sen byta den.

3 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
Ok, det lät ju inte alltför svårt ens för en som nätt o jämt klarar att byta tändstift o olja.

Var kan man köpa en sådan (kollade på Mekonomen men hittade ingen)?

Kan man åka till en verkstad och bara be att få felkoderna kollade?

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
16 juli 2012
Kiro skrev:
Ok, det lät ju inte alltför svårt ens för en som nätt o jämt klarar att byta tändstift o olja.

Var kan man köpa en sådan (kollade på Mekonomen men hittade ingen)?

Kan man åka till en verkstad och bara be att få felkoderna kollade?

Japp borde gå utmärkt, en verkstad som har utrustning för det så nån extremt liten verkstad är kanske inte att rekommendera.

//Per-Arne

Sök