3323
Sök

Tempmätaren "voblar"

407 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
Tjenare

Har en BMW 318is 96:a och tempmätaren till motorn är lite mysko. För det första så brukar det ta ordentligt med tid innan den pekar rakt upp och då menar jag riktigt lång tid. Körde på motorvägen i 140 och då gick den upp rakt och höll sig där mest hela tiden. Sedan kom jag till hallandsåsen och då stack den ner en bit på den kallare sidan så att säga. Var på väg ner från den och jag trycke in kopplingen och lät bilen bara rulla nerför en bit, var hyfsat i samband med det som tempmätaren dök lite ner på den kalla sidan.

När jag sedan på kvällen körde en sträcka på 5 mil så höll sig mätaren kanske upp vid ca 75 grader åt det vänstra hållet, först när jag gasade på de sista 1000 metrarna så gick den upp i position till 90 grader dvs. rakt upp.. Stod sedan still i typ 10 min och när jag sedan körde så låg tempmätaren rakt upp, mätarens position 90 grader då. Nu körde jag lite stadskörning då gick mätarens position upp några grader åt det varma hållet istället. Vad kan felet vara?

Det jag förklarar med grader är inte hur varm motorn är utan en ungefärlig förklaring i vilken position mätaren står.

Hittade det här på ett bmw forum "Fläktkopplingen på E30 som är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det en dessvärre inte allt för liten risk att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr. "

Nu går dock inte min mätare upp långt på den varma sidan så att säga utan bara en liten bit. Dock så är det lite jobbigt för det känns inte bra när tempmätaren inte fungerar helt perfekt. Motorn går annars väldigt bra och det är inga missljud vad jag kan höra från den. Min förra bil gick topppackningen sönder på men det är inte alls samma symptom här så det tror jag inte är fallet. Hoppas nu jag inte har förklarar allt för luddigt utan att ni kan hjälpa mig vad det kan vara för fel?

Sök