3938
Sök

Läckage växellåda Volvo 850 -97

Cupra_
20 juli 2012
Märkte något mindre kul igår..
Det droppade/rann olja ur hålet vid skarven mellan motorn och lådan.
Oljan är svart så det är väl motorolja troligtvis.

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-215cbc6b0ee335a9bcc5d15a3af42ccf.jpg

På bilden har jag torkat så gott det går.
Jag har hört något om att det kan vara bakre vevaxeltätningen?
Vevhusventilationen sågs över förra sommaren och då var allting tort och fint runt hålet.
Vad kan det annars vara, och är det extremt jobbigt att fixa detta själv? Är det ens värt att lämna bort jobbet då bilen är gammal och gått snart 25000 mil?

8 284 Inlägg
20 juli 2012
kommer det ut olja där så lär det vara bakre vevaxeltätningen som är på väg att ge sig. Det är en hel del jobb då man lär bort med låda och svänghjul/drivplatta för att kunna byta. Och gör man ingenting så kommer ju läckaget bara att öka med oljetrycksförlust och ras till slut.

Cupra_
20 juli 2012
Marlboroman skrev:
kommer det ut olja där så lär det vara bakre vevaxeltätningen som är på väg att ge sig. Det är en hel del jobb då man lär bort med låda och svänghjul/drivplatta för att kunna byta. Och gör man ingenting så kommer ju läckaget bara att öka med oljetrycksförlust och ras till slut.

Det där var ju lite nedslående, men å andra sidan kände jag det på mig. Känns som det blir tippen nästa för kärran då..

Sök