3619
Sök

Ställa in båtförgasare, grundregler?

2 174 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
Tjena, Undrar om någon vet några grundregler när man ska ställa in en båtförgasare? Har haft isär hela min motor och renoverat och haft mig, och nu går den inte bra på full gas längre, får för lite soppa har vi konstaterat då den går bra med lite choke.

Justera blandskruvar ihop med luft, kan man göra som på andra 2 taktare, fullt in med blandskruv sen 1,5 varv ut?

Alla tips är välkomna

1 915 Inlägg
21 juli 2012
Vad är det för båtmotor ?

Ett bra tips är att märka/skriva upp hur allt är justerat innan man plockar isär en fungerande motor smile

På de utombordare jag har justerat förgasarna på, så har jag skruvat in justerskruvarna i bott och sen 1½varv ut, därefter så har jag justerat på känn o provkört i mellan för att se på vilken inställning motor gått som bäst.
Om motorn har fler än 1 förgasare, se till att de är likadant justerade!

Kolla även så tändningen är rätt justerad, står den fel så kan den bli orkeslös o gå dåligt.

Ett tips på forum som passar bättre för båtar än garaget.org är: http://www.maringuiden.se/forum/

Lycka till!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 321 Inlägg
21 juli 2012
hangman skrev:
Tjena, Undrar om någon vet några grundregler när man ska ställa in en båtförgasare? Har haft isär hela min motor och renoverat och haft mig, och nu går den inte bra på full gas längre, får för lite soppa har vi konstaterat då den går bra med lite choke.

Justera blandskruvar ihop med luft, kan man göra som på andra 2 taktare, fullt in med blandskruv sen 1,5 varv ut?

Alla tips är välkomna

Du justerar givetvis motorn under belastning, tex i en tunna eller på sjön, så som du tänkte göra är ju bara en "grundinställning" som du utgår ifrån

1.5  varv ut på bränslet och ett halvvarv på luften

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

2 174 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
idag kolla vi gnistan, och var svag och hoppande på båda stiften, antingen cdi eller tändspole som håller på och ge upp, och klarar inte belastning, svårt få tag i delar dock sad
Senast redigerat av hangman (22 juli 2012)

Sök