3298
Sök

Varför klarar inte vissa bilar E10-bensinen?

Of World
3 379 Inlägg
22 juli 2012
saab_sonett skrev:
På din beskrivning så låter det nästan som du tankat diesel i stället för bensin. Då går en bensinbil riktigt dåligt.

Då skulle väl han ändå stanna helt? jag tanka inte direkt 5 liter.. minst 20-30liter
Senast redigerat av opel_vectra_gts (22 juli 2012)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Handledare
1 481 Inlägg
22 juli 2012
Benämningen i Frankrike.  Bensinstationer säljer diesel ( gazole ) och blyfri bensin ( väsen).

Nja, säg 30l diesel och 15l bensin. Bilen går, men mycket dåligt.
Tvärtom, Bensin i en diesel är rena döden för dieselmotorn.

Of World
3 379 Inlägg
22 juli 2012
saab_sonett skrev:
Benämningen i Frankrike.  Bensinstationer säljer diesel ( gazole ) och blyfri bensin ( väsen).

Nja, säg 30l diesel och 15l bensin. Bilen går, men mycket dåligt.
Tvärtom, Bensin i en diesel är rena döden för dieselmotorn.

Har för mig att det stod "Benzin" på motorvägsmackarna men kan ha fel.

jag är iallafall säker på att det var bensin jag tankade!

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 juli 2012
opel_vectra_gts skrev:
saab_sonett skrev:
På din beskrivning så låter det nästan som du tankat diesel i stället för bensin. Då går en bensinbil riktigt dåligt.

Då skulle väl han ändå stanna helt? jag tanka inte direkt 5 liter.. minst 20-30liter

Så MB har gjort en motorstyrning som inte klarar av en inblandning av 7.5% etanol?

(Om du hade 30 liter vanlig 95 oktan kvar och tankade 30 liter e10 = 7.5% etanol)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Of World
3 379 Inlägg
22 juli 2012
discokapten skrev:
opel_vectra_gts skrev:
saab_sonett skrev:

Så MB har gjort en motorstyrning som inte klarar av en inblandning av 7.5% etanol?

(Om du hade 30 liter vanlig 95 oktan kvar och tankade 30 liter e10 = 7.5% etanol)

åkte på reserv så låt säga 5-10liter i tanken innan.

Sen hur MB gjort vet väl inte jag? som jag sa tidigare så läste jag en lista där det stod vilka bilar som skulle klara av E10 och där står den ju med men.. .den verkar ju inte göra det?

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

509 Inlägg
22 juli 2012
Hur mycket rymmer en merca tank?

Alla mina bilar har fixat 30-40% e85.
Senast Vw pickup-97 tankade 30 liter e85 och ca 40 liter 95 kvar i tanken,den drog 1,15/mil med denna blandning varav 20 mil med en full 1200 liters vattentank på flaket.
På ren 95 drar den 1,25/mil.
Bilar jag provat
Subaru pickup
Nissan Primera
Volvo 740 x 2
Peugeot 406
Saab 99 turbo
och några arbetskamrater i sina Saab 9-5:er
Alla bilar har dragit mindre och blivit piggare säger även de som är skeptiska från början.
Vw pickisen blir bra mycket billigare i milkostnad med lite etanol i tanken.(orkar inte räkna)
Jag jobbar på en kommunal verkstad och vi har fått in ca 25 feltankningar sen de köpte in en massa dieselbilar även en och annan större Ford transit,Mercedes sprinter,Vw crafter har fått bensin i tanken och det är bara tacka ock ta emot, för gratis bensin är inte helt fel även om det är lite dieselblandat.
Senast redigerat av Nico-the-kid (22 juli 2012)

2 046 Inlägg
22 juli 2012
För att audi e bäst.

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 juli 2012
opel_vectra_gts skrev:
Brådhis skrev:
opel_vectra_gts skrev:

Jag personligen vet inte hur många hk det handlar om, men det var märkbart , om det inte berodde på bensinen vad berodde det på då? inga fel hittades på bilen allt var på topp mekaniskt sett. dom felsökte även med V-power, 3 av dom provkörde med E10 och V-power och han märkte stor skillnad, nu ca efter ett år senare så går han fortfarande utan problem utan att jag behövt bytta nåt bortsett från bränslet till V-power/98.

Det som fick dom och kolla efter på bilen var att motorlampan tändes 5min efter jag tankade skit E10.. men som sagt inga fel hittades och inga fel har uppstått? kusligt .. .

Är du säker på att du verkligen tankade E10/95...?

I Tyskland finns även 91 (märkt som vanlig soppa, Normal, lätt att tro att det motsvarar vår 95) utöver 95/E10 (märkt Super) och 98 märkt (SuperPlus).

Tankade denna 91-oktaniga soppa i min S70 för ett par år sedan och den gick ju inte direkt bra på det.

Källa om någon skulle tvivla på att 91 oktan säljs i Tyskland: http://www.ttline.com/sv/Skandinavien/R … /Autobahn/

Så chansen är väl stor att även fransmännen har denna 91-oktaniga soppa på mackarna?!

//Brådhis

Bra fråga? i Frankrike står det bara "benzin" och "diezel" på pumparna så...
men jag frågade på en likadan mack(samma namn) och dom sa det var det nya "E10" men man vet aldrig..

har du tankat å din bil och den har noterat något fel med bränslet eller liknande och tänt motorlampan då går bilen i limphome mode å då sänker den oftast effekten osv.... därför som man sak köra lugnt å inte testa toppfarten....

att  tanka e10 vs 98 gör inte sån stor skilland att du tappar 40km/h toppfart... men limphome mode kan göra de..

och om man helt plötsligt tankar e10 så tror jag de är bäst man nollar styrenheterna i bilen så den apdapterar sig för nytt bränsle,  bilen vet vilken kvalite på soppa den får vanligvis å är van vid vilka värden den ger, om du helt plötsligt ger den ny soppa måste den kompensera onormalt mycke och tänder nog lampan pga av de.

Of World
3 379 Inlägg
22 juli 2012
Nico-the-kid skrev:
Hur mycket rymmer en merca tank?

Alla mina bilar har fixat 30-40% e85.
Senast Vw pickup-97 tankade 30 liter e85 och ca 40 liter 95 kvar i tanken,den drog 1,15/mil med denna blandning varav 20 mil med en full 1200 liters vattentank på flaket.
På ren 95 drar den 1,25/mil.
Bilar jag provat
Subaru pickup
Nissan Primera
Volvo 740 x 2
Peugeot 406
Saab 99 turbo
och några arbetskamrater i sina Saab 9-5:er
Alla bilar har dragit mindre och blivit piggare säger även de som är skeptiska från början.
Vw pickisen blir bra mycket billigare i milkostnad med lite etanol i tanken.(orkar inte räkna)
Jag jobbar på en kommunal verkstad och vi har fått in ca 25 feltankningar sen de köpte in en massa dieselbilar även en och annan större Ford transit,Mercedes sprinter,Vw crafter har fått bensin i tanken och det är bara tacka ock ta emot, för gratis bensin är inte helt fel även om det är lite dieselblandat.

Min rymmer ca 60L

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

Of World
3 379 Inlägg
22 juli 2012
Xuri skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Brådhis skrev:

Är du säker på att du verkligen tankade E10/95...?

I Tyskland finns även 91 (märkt som vanlig soppa, Normal, lätt att tro att det motsvarar vår 95) utöver 95/E10 (märkt Super) och 98 märkt (SuperPlus).

Tankade denna 91-oktaniga soppa i min S70 för ett par år sedan och den gick ju inte direkt bra på det.

Källa om någon skulle tvivla på att 91 oktan säljs i Tyskland: http://www.ttline.com/sv/Skandinavien/R … /Autobahn/

Så chansen är väl stor att även fransmännen har denna 91-oktaniga soppa på mackarna?!

//Brådhis

Bra fråga? i Frankrike står det bara "benzin" och "diezel" på pumparna så...
men jag frågade på en likadan mack(samma namn) och dom sa det var det nya "E10" men man vet aldrig..

har du tankat å din bil och den har noterat något fel med bränslet eller liknande och tänt motorlampan då går bilen i limphome mode å då sänker den oftast effekten osv.... därför som man sak köra lugnt å inte testa toppfarten....

att  tanka e10 vs 98 gör inte sån stor skilland att du tappar 40km/h toppfart... men limphome mode kan göra de..

och om man helt plötsligt tankar e10 så tror jag de är bäst man nollar styrenheterna i bilen så den apdapterar sig för nytt bränsle,  bilen vet vilken kvalite på soppa den får vanligvis å är van vid vilka värden den ger, om du helt plötsligt ger den ny soppa måste den kompensera onormalt mycke och tänder nog lampan pga av de.

Testade inte toppfarten i limphome mode det var 130 väg, kunde inte köra mer än 100.

men grejen är den väl att den ska visa att det gått i limphome mode på datorn?

såfort jag tankade 98 i frankrike så kunde jag köra 200 om de är så jag ville.

själv klart efter att E10an nästan tog slut, då måste det ju bero på det eller har jag missat nåt?

Jag vet ochså att det måste anpassa sig till det nya bränslet men enligt datorn så ville inte den göra det?

Fick alltid samma svar på alla verkstäder, sen hur mycket toppfart jag tappade är helt oklart då det kan vara en fet glädje mätare.

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

Sök