3869
Sök

Varför klarar inte vissa bilar E10-bensinen?

886 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej, jag undrar helt enkelt vad det är som gör att vissa bilar inte klarar av för mycket etanol i bensinen(som 95an blir nu snart)?

När man ska konvertera vet jag att man brukar prata om större spridare och/eller större bensinpump för att få in tillräckligt mycket bränsle, är det därför vissa bilar inte vill ha E10 eller har det med andra saker att göra?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Dr. Turbo
459 Inlägg
17 juli 2012
#2
Törs säga att det beror på det.
Etanol vill ha ett annat luft/bränsle förhållande motför bensin (mer bränsle per luftenhet)
Blandas det då in för mycket etanol i bensinen och bilen inte klarar av att kompensera för det så kommer den gå snålt och då eventuellt spika.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 juli 2012
#3
Eller så är det så att vissa modeller vill inte tillverkaren garantera att den funkar med det nya bränslet pga ålder eller andra anledningar och därför hamnar den på svarta listan över bilar som inte klarar soppan fast att dom egentligen gör det.

Många bilmodeller råkar nog ut för detta.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

370 Inlägg
17 juli 2012
#4
isåfall spikningar samt att det smörjer sämre..
Fast av vilken anledning ska man köra på 95 (E10)?
kör mina bilar på 98a....lite dyrare men handlar ju om några kronor  samt drar mindre än 95 så det går nog jämt ut med 95 i kostnad
Senast redigerat av Unleash (17 juli 2012)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

1 319 Inlägg
17 juli 2012
#5
Unleash skrev:
isåfall spikningar samt att det smörjer sämre..
Fast av vilken anledning ska man köra på 95 (E10)?
kör mina bilar på 98a....lite dyrare men handlar ju om några kronor  samt drar mindre än 95 så det går nog jämt ut med 95 i kostnad

Smörjer sämre? Vad är det som ska smörjas? Det är ju ingen diesel neutral
Senast redigerat av sleepyoh (17 juli 2012)

_----------'

886 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#6
Ok, borde man inte bara kunna köra en sån här lösning då?
http://www.flexitune.se/products.php

En apparat som gör att spridarna är öppna längre. Tror det är upp till 30% längre, har en kompis som kör sin 745 på E85 med en sådan och det fungerar bra.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Seg bôvel
322 Inlägg
22 juli 2012
#7
Wicca skrev:
Ok, borde man inte bara kunna köra en sån här lösning då?
http://www.flexitune.se/products.php

En apparat som gör att spridarna är öppna längre. Tror det är upp till 30% längre, har en kompis som kör sin 745 på E85 med en sådan och det fungerar bra.

Varför inte bara tanka 98?
Mjukare gång, tydligen skonsammare för bilen samt samma/lägre kilometerkostnad.

I och med att ren etanol har ca 33% lägre energiinnehåll än ren bensin, har E10-bensinen (90% bensin, 10% etanol) ett lägre energiinnehåll per liter än 98 oktan, som i sig består av i det närmaste 100% ren bensin.
Således kommer du längre på en full tank 98 oktan än en full tank E10 (95).

Ponera att du har en tank på 45 liter, vilket jag har i min bil. Priset på E10 ligger i mitt exempel på 14.65/litern och 98 på 15 kr/litern. Fulltank 95 går därmed på ca 660 kr, 98 på 675 kr.
Räknar man då att 10% av tankens innehåll innehåller 66% av den energi per liter som finns i resten av bensinen, får man enkelt fram att 45 liter E10 motsvarar ca 43,5 liter 98 oktan.
(4.5 x 0.66) + (45 - 4.5) = 43,57.

Priset för 43,5 liter 98-oktanig bensin ligger i mitt exempel (15kr/L) på 652 kr (jämfört med 660 kr för E10), och på denna volym kommer du lika långt som om du tankat den nya E10-bensinen. En tank 98 i månaden och man sparar ca 100 kronor om året.

Så har man tillgång till en pump som hanterar 98 oktan finns ingen anledning att tanka grogg-95.


Ubåtsingenjör
7 377 Inlägg
22 juli 2012
#8
som jag har förstått de så klarar inte vissa typer utav direktinsprutning av de pga att spridarna inte tål de... kan ha fel har för mig jag har hört de bara


886 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#9
DuelBall skrev:
Wicca skrev:
Ok, borde man inte bara kunna köra en sån här lösning då?
http://www.flexitune.se/products.php

En apparat som gör att spridarna är öppna längre. Tror det är upp till 30% längre, har en kompis som kör sin 745 på E85 med en sådan och det fungerar bra.

Varför inte bara tanka 98?
Mjukare gång, tydligen skonsammare för bilen samt samma/lägre kilometerkostnad.

I och med att ren etanol har ca 33% lägre energiinnehåll än ren bensin, har E10-bensinen (90% bensin, 10% etanol) ett lägre energiinnehåll per liter än 98 oktan, som i sig består av i det närmaste 100% ren bensin.
Således kommer du längre på en full tank 98 oktan än en full tank E10 (95).

Ponera att du har en tank på 45 liter, vilket jag har i min bil. Priset på E10 ligger i mitt exempel på 14.65/litern och 98 på 15 kr/litern. Fulltank 95 går därmed på ca 660 kr, 98 på 675 kr.
Räknar man då att 10% av tankens innehåll innehåller 66% av den energi per liter som finns i resten av bensinen, får man enkelt fram att 45 liter E10 motsvarar ca 43,5 liter 98 oktan.
(4.5 x 0.66) + (45 - 4.5) = 43,57.

Priset för 43,5 liter 98-oktanig bensin ligger i mitt exempel (15kr/L) på 652 kr (jämfört med 660 kr för E10), och på denna volym kommer du lika långt som om du tankat den nya E10-bensinen. En tank 98 i månaden och man sparar ca 100 kronor om året.

Så har man tillgång till en pump som hanterar 98 oktan finns ingen anledning att tanka grogg-95.

Nej, iofs, om jag skulle skaffa en sån lösning till mig skulle det snarare bli att jag körde på E85 istället. Nu har jag iofs en bil som klarar E10 utan problem också, så tråden och lösningsfrågan är mer hypotetisk, eftersom jag är väldigt nyfiken av mig och vill veta vad problemet är. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

766 Inlägg
22 juli 2012
#10
Unleash skrev:
isåfall spikningar samt att det smörjer sämre..
Fast av vilken anledning ska man köra på 95 (E10)?
kör mina bilar på 98a....lite dyrare men handlar ju om några kronor  samt drar mindre än 95 så det går nog jämt ut med 95 i kostnad

smörjer sämre säger du? har du källa på det?

Of World
3 379 Inlägg
22 juli 2012
#11
nu när vi är inne på detta igen, någon som har något bra svar varför min mb inte klarar av E10?

Symptom efter att jag tankat detta av misstag för ett år sedan:

Land: frankrike

Bilen tappade kraft,klarade inte mer än 100km/h och lät väldigt mycket från motor.

Efter att några mekanikrar kollat på bilen så konstaterades att det var E10 som var problemet, då pratar vi om olika verkstäder och felsökningar med datorer och allt det innebär, sen dess har jag tankat V-power alternativt 98 och bilen går som en dröm,tyst som bara den, nu har jag varit i tyskland och testat bilen 240km/h mätarfart med V-power tankade deras 95 så ville han inte gå mer än 190 mätarfart, fast i tyskland så har dom både 95 och E10 separat alltså då har dom kvar 95 och 98 (I Sverige vill dom ta bort 95 helt tydligen).

Enligt en lista jag kollat på vilka bilar som klarar av E10 finns min mb med i men inte gör han det iaf tongue

OBS tankade förra året, som sagt sen dess har han gått på V-power/98

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

3 151 Inlägg
22 juli 2012
#12
Jag upplever också att min BMW går märkbart sämre med 95 än med 98.

Handledare
1 481 Inlägg
22 juli 2012
#13
opel_vectra_gts skrev:
nu när vi är inne på detta igen, någon som har något bra svar varför min mb inte klarar av E10?

Symptom efter att jag tankat detta av misstag för ett år sedan:

Land: frankrike

Bilen tappade kraft,klarade inte mer än 100km/h och lät väldigt mycket från motor.

Efter att några mekanikrar kollat på bilen så konstaterades att det var E10 som var problemet, då pratar vi om olika verkstäder och felsökningar med datorer och allt det innebär, sen dess har jag tankat V-power alternativt 98 och bilen går som en dröm,tyst som bara den, nu har jag varit i tyskland och testat bilen 240km/h mätarfart med V-power tankade deras 95 så ville han inte gå mer än 190 mätarfart, fast i tyskland så har dom både 95 och E10 separat alltså då har dom kvar 95 och 98 (I Sverige vill dom ta bort 95 helt tydligen).

Enligt en lista jag kollat på vilka bilar som klarar av E10 finns min mb med i men inte gör han det iaf tongue

OBS tankade förra året, som sagt sen dess har han gått på V-power/98

Tveksamt att det beror på bensinen. Du får ett litet effekttillskott om du har en motor som kan känna av knackningarna och ställa tändningen efter det. På min gamla Saab 9000 jag hade för länge sedan angav man 125hk med 95 oktan och 129hk med 98 oktan. Säg att du får kanske 5-6 hk med 98 oktan. Det gör inte 50km/h i toppfartsökning.  Dessutom så har etanol högre oktantal än bensin. Dragraceåkare blandar i etanol för att höja oktantalet till racemotorer.


Ubåtsingenjör
7 377 Inlägg
22 juli 2012
#14
saab_sonett skrev:
opel_vectra_gts skrev:
nu när vi är inne på detta igen, någon som har något bra svar varför min mb inte klarar av E10?

Symptom efter att jag tankat detta av misstag för ett år sedan:

Land: frankrike

Bilen tappade kraft,klarade inte mer än 100km/h och lät väldigt mycket från motor.

Efter att några mekanikrar kollat på bilen så konstaterades att det var E10 som var problemet, då pratar vi om olika verkstäder och felsökningar med datorer och allt det innebär, sen dess har jag tankat V-power alternativt 98 och bilen går som en dröm,tyst som bara den, nu har jag varit i tyskland och testat bilen 240km/h mätarfart med V-power tankade deras 95 så ville han inte gå mer än 190 mätarfart, fast i tyskland så har dom både 95 och E10 separat alltså då har dom kvar 95 och 98 (I Sverige vill dom ta bort 95 helt tydligen).

Enligt en lista jag kollat på vilka bilar som klarar av E10 finns min mb med i men inte gör han det iaf tongue

OBS tankade förra året, som sagt sen dess har han gått på V-power/98

Tveksamt att det beror på bensinen. Du får ett litet effekttillskott om du har en motor som kan känna av knackningarna och ställa tändningen efter det. På min gamla Saab 9000 jag hade för länge sedan angav man 125hk med 95 oktan och 129hk med 98 oktan. Säg att du får kanske 5-6 hk med 98 oktan. Det gör inte 50km/h i toppfartsökning.  Dessutom så har etanol högre oktantal än bensin. Dragraceåkare blandar i etanol för att höja oktantalet till racemotorer.

men e10 kommer fortfarande hålla 95 oktan ... så i och med att etanol håller högre oktantal kan man blanda ut de med ännu sämre bensin än vad som redan finns i pumpen sad tacka vet ja aspen roll där hittar man bra bensin men de kostar ju därefter tyvär


Of World
3 379 Inlägg
22 juli 2012
#15
saab_sonett skrev:
opel_vectra_gts skrev:
nu när vi är inne på detta igen, någon som har något bra svar varför min mb inte klarar av E10?

Symptom efter att jag tankat detta av misstag för ett år sedan:

Land: frankrike

Bilen tappade kraft,klarade inte mer än 100km/h och lät väldigt mycket från motor.

Efter att några mekanikrar kollat på bilen så konstaterades att det var E10 som var problemet, då pratar vi om olika verkstäder och felsökningar med datorer och allt det innebär, sen dess har jag tankat V-power alternativt 98 och bilen går som en dröm,tyst som bara den, nu har jag varit i tyskland och testat bilen 240km/h mätarfart med V-power tankade deras 95 så ville han inte gå mer än 190 mätarfart, fast i tyskland så har dom både 95 och E10 separat alltså då har dom kvar 95 och 98 (I Sverige vill dom ta bort 95 helt tydligen).

Enligt en lista jag kollat på vilka bilar som klarar av E10 finns min mb med i men inte gör han det iaf tongue

OBS tankade förra året, som sagt sen dess har han gått på V-power/98

Tveksamt att det beror på bensinen. Du får ett litet effekttillskott om du har en motor som kan känna av knackningarna och ställa tändningen efter det. På min gamla Saab 9000 jag hade för länge sedan angav man 125hk med 95 oktan och 129hk med 98 oktan. Säg att du får kanske 5-6 hk med 98 oktan. Det gör inte 50km/h i toppfartsökning.  Dessutom så har etanol högre oktantal än bensin. Dragraceåkare blandar i etanol för att höja oktantalet till racemotorer.

Jag personligen vet inte hur många hk det handlar om, men det var märkbart , om det inte berodde på bensinen vad berodde det på då? inga fel hittades på bilen allt var på topp mekaniskt sett. dom felsökte även med V-power, 3 av dom provkörde med E10 och V-power och han märkte stor skillnad, nu ca efter ett år senare så går han fortfarande utan problem utan att jag behövt bytta nåt bortsett från bränslet till V-power/98.

Det som fick dom och kolla efter på bilen var att motorlampan tändes 5min efter jag tankade skit E10.. men som sagt inga fel hittades och inga fel har uppstått? kusligt .. .

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Handledare
1 481 Inlägg
22 juli 2012
#16
CHEEVA skrev:
saab_sonett skrev:
opel_vectra_gts skrev:
nu när vi är inne på detta igen, någon som har något bra svar varför min mb inte klarar av E10?

Symptom efter att jag tankat detta av misstag för ett år sedan:

Land: frankrike

Bilen tappade kraft,klarade inte mer än 100km/h och lät väldigt mycket från motor.

Efter att några mekanikrar kollat på bilen så konstaterades att det var E10 som var problemet, då pratar vi om olika verkstäder och felsökningar med datorer och allt det innebär, sen dess har jag tankat V-power alternativt 98 och bilen går som en dröm,tyst som bara den, nu har jag varit i tyskland och testat bilen 240km/h mätarfart med V-power tankade deras 95 så ville han inte gå mer än 190 mätarfart, fast i tyskland så har dom både 95 och E10 separat alltså då har dom kvar 95 och 98 (I Sverige vill dom ta bort 95 helt tydligen).

Enligt en lista jag kollat på vilka bilar som klarar av E10 finns min mb med i men inte gör han det iaf tongue

OBS tankade förra året, som sagt sen dess har han gått på V-power/98

Tveksamt att det beror på bensinen. Du får ett litet effekttillskott om du har en motor som kan känna av knackningarna och ställa tändningen efter det. På min gamla Saab 9000 jag hade för länge sedan angav man 125hk med 95 oktan och 129hk med 98 oktan. Säg att du får kanske 5-6 hk med 98 oktan. Det gör inte 50km/h i toppfartsökning.  Dessutom så har etanol högre oktantal än bensin. Dragraceåkare blandar i etanol för att höja oktantalet till racemotorer.

men e10 kommer fortfarande hålla 95 oktan ... så i och med att etanol håller högre oktantal kan man blanda ut de med ännu sämre bensin än vad som redan finns i pumpen sad tacka vet ja aspen roll där hittar man bra bensin men de kostar ju därefter tyvär

Aspen??? Hällde det i nya gräsklipparen. Fanstyget startade inte när den var varm. drog i tio minuter utan resultat. Ringde Briggs&Stratton. "Prova med vanlig 95 oktan, vi har märkt att gräsklipparna inte går så bra på Aspen-bensin" Var svaret. Hällde i vanlig soppa. Nu startar den på första rycket, alltid..


Ubåtsingenjör
7 377 Inlägg
22 juli 2012
#17
saab_sonett skrev:
CHEEVA skrev:
saab_sonett skrev:

Tveksamt att det beror på bensinen. Du får ett litet effekttillskott om du har en motor som kan känna av knackningarna och ställa tändningen efter det. På min gamla Saab 9000 jag hade för länge sedan angav man 125hk med 95 oktan och 129hk med 98 oktan. Säg att du får kanske 5-6 hk med 98 oktan. Det gör inte 50km/h i toppfartsökning.  Dessutom så har etanol högre oktantal än bensin. Dragraceåkare blandar i etanol för att höja oktantalet till racemotorer.

men e10 kommer fortfarande hålla 95 oktan ... så i och med att etanol håller högre oktantal kan man blanda ut de med ännu sämre bensin än vad som redan finns i pumpen sad tacka vet ja aspen roll där hittar man bra bensin men de kostar ju därefter tyvär

Aspen??? Hällde det i nya gräsklipparen. Fanstyget startade inte när den var varm. drog i tio minuter utan resultat. Ringde Briggs&Stratton. "Prova med vanlig 95 oktan, vi har märkt att gräsklipparna inte går så bra på Aspen-bensin" Var svaret. Hällde i vanlig soppa. Nu startar den på första rycket, alltid..

konstigt ... kör alltid med aspen i skotrarna och de går märkbart bättre än på macksoppa, dock vet jag inte vad det är för bensin vi har då vi köper de på fat smile kanske inte är samma som man köper på dunkar på ica


* Voff voff *
11 058 Inlägg
22 juli 2012
#18
opel_vectra_gts skrev:
saab_sonett skrev:
opel_vectra_gts skrev:
nu när vi är inne på detta igen, någon som har något bra svar varför min mb inte klarar av E10?

Symptom efter att jag tankat detta av misstag för ett år sedan:

Land: frankrike

Bilen tappade kraft,klarade inte mer än 100km/h och lät väldigt mycket från motor.

Efter att några mekanikrar kollat på bilen så konstaterades att det var E10 som var problemet, då pratar vi om olika verkstäder och felsökningar med datorer och allt det innebär, sen dess har jag tankat V-power alternativt 98 och bilen går som en dröm,tyst som bara den, nu har jag varit i tyskland och testat bilen 240km/h mätarfart med V-power tankade deras 95 så ville han inte gå mer än 190 mätarfart, fast i tyskland så har dom både 95 och E10 separat alltså då har dom kvar 95 och 98 (I Sverige vill dom ta bort 95 helt tydligen).

Enligt en lista jag kollat på vilka bilar som klarar av E10 finns min mb med i men inte gör han det iaf tongue

OBS tankade förra året, som sagt sen dess har han gått på V-power/98

Tveksamt att det beror på bensinen. Du får ett litet effekttillskott om du har en motor som kan känna av knackningarna och ställa tändningen efter det. På min gamla Saab 9000 jag hade för länge sedan angav man 125hk med 95 oktan och 129hk med 98 oktan. Säg att du får kanske 5-6 hk med 98 oktan. Det gör inte 50km/h i toppfartsökning.  Dessutom så har etanol högre oktantal än bensin. Dragraceåkare blandar i etanol för att höja oktantalet till racemotorer.

Jag personligen vet inte hur många hk det handlar om, men det var märkbart , om det inte berodde på bensinen vad berodde det på då? inga fel hittades på bilen allt var på topp mekaniskt sett. dom felsökte även med V-power, 3 av dom provkörde med E10 och V-power och han märkte stor skillnad, nu ca efter ett år senare så går han fortfarande utan problem utan att jag behövt bytta nåt bortsett från bränslet till V-power/98.

Det som fick dom och kolla efter på bilen var att motorlampan tändes 5min efter jag tankade skit E10.. men som sagt inga fel hittades och inga fel har uppstått? kusligt .. .

Är du säker på att du verkligen tankade E10/95...?

I Tyskland finns även 91 (märkt som vanlig soppa, Normal, lätt att tro att det motsvarar vår 95) utöver 95/E10 (märkt Super) och 98 märkt (SuperPlus).

Tankade denna 91-oktaniga soppa i min S70 för ett par år sedan och den gick ju inte direkt bra på det.

Källa om någon skulle tvivla på att 91 oktan säljs i Tyskland: http://www.ttline.com/sv/Skandinavien/R … /Autobahn/

Så chansen är väl stor att även fransmännen har denna 91-oktaniga soppa på mackarna?!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (22 juli 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Handledare
1 481 Inlägg
22 juli 2012
#19
På din beskrivning så låter det nästan som du tankat diesel i stället för bensin. Då går en bensinbil riktigt dåligt.


Of World
3 379 Inlägg
22 juli 2012
#20
Brådhis skrev:
opel_vectra_gts skrev:
saab_sonett skrev:

Tveksamt att det beror på bensinen. Du får ett litet effekttillskott om du har en motor som kan känna av knackningarna och ställa tändningen efter det. På min gamla Saab 9000 jag hade för länge sedan angav man 125hk med 95 oktan och 129hk med 98 oktan. Säg att du får kanske 5-6 hk med 98 oktan. Det gör inte 50km/h i toppfartsökning.  Dessutom så har etanol högre oktantal än bensin. Dragraceåkare blandar i etanol för att höja oktantalet till racemotorer.

Jag personligen vet inte hur många hk det handlar om, men det var märkbart , om det inte berodde på bensinen vad berodde det på då? inga fel hittades på bilen allt var på topp mekaniskt sett. dom felsökte även med V-power, 3 av dom provkörde med E10 och V-power och han märkte stor skillnad, nu ca efter ett år senare så går han fortfarande utan problem utan att jag behövt bytta nåt bortsett från bränslet till V-power/98.

Det som fick dom och kolla efter på bilen var att motorlampan tändes 5min efter jag tankade skit E10.. men som sagt inga fel hittades och inga fel har uppstått? kusligt .. .

Är du säker på att du verkligen tankade E10/95...?

I Tyskland finns även 91 (märkt som vanlig soppa, Normal, lätt att tro att det motsvarar vår 95) utöver 95/E10 (märkt Super) och 98 märkt (SuperPlus).

Tankade denna 91-oktaniga soppa i min S70 för ett par år sedan och den gick ju inte direkt bra på det.

Källa om någon skulle tvivla på att 91 oktan säljs i Tyskland: http://www.ttline.com/sv/Skandinavien/R … /Autobahn/

Så chansen är väl stor att även fransmännen har denna 91-oktaniga soppa på mackarna?!

//Brådhis

Bra fråga? i Frankrike står det bara "benzin" och "diezel" på pumparna så...
men jag frågade på en likadan mack(samma namn) och dom sa det var det nya "E10" men man vet aldrig..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13


Sök