DuelBall skrev:
Wicca skrev:
Ok, borde man inte bara kunna köra en sån här lösning då?
http://www.flexitune.se/products.phpEn apparat som gör att spridarna är öppna längre. Tror det är upp till 30% längre, har en kompis som kör sin 745 på E85 med en sådan och det fungerar bra.
Varför inte bara tanka 98?
Mjukare gång, tydligen skonsammare för bilen samt samma/lägre kilometerkostnad.
I och med att ren etanol har ca 33% lägre energiinnehåll än ren bensin, har E10-bensinen (90% bensin, 10% etanol) ett lägre energiinnehåll per liter än 98 oktan, som i sig består av i det närmaste 100% ren bensin.
Således kommer du längre på en full tank 98 oktan än en full tank E10 (95).
Ponera att du har en tank på 45 liter, vilket jag har i min bil. Priset på E10 ligger i mitt exempel på 14.65/litern och 98 på 15 kr/litern. Fulltank 95 går därmed på ca 660 kr, 98 på 675 kr.
Räknar man då att 10% av tankens innehåll innehåller 66% av den energi per liter som finns i resten av bensinen, får man enkelt fram att 45 liter E10 motsvarar ca 43,5 liter 98 oktan.
(4.5 x 0.66) + (45 - 4.5) = 43,57. Priset för 43,5 liter 98-oktanig bensin ligger i mitt exempel (15kr/L) på 652 kr (jämfört med 660 kr för E10), och på denna volym kommer du lika långt som om du tankat den nya E10-bensinen. En tank 98 i månaden och man sparar ca 100 kronor om året.
Så har man tillgång till en pump som hanterar 98 oktan finns ingen anledning att tanka grogg-95.