3215
Sök

Motorstopp på hyundai Atos

1 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
Jag kan inte så mycket om bilar, men jag har i alla fall en Hyundai Atos från 1999 som jag köpte i november. Nu de senaste två månaderna har den börjat få motorstopp då och då. 

Jag tror att det är när jag kör iväg bilen hemifrån på trean på en 30 väg som det här inträffar. Stannar jag sen vid ett rödlyse får jag motorstopp, samma sak kan hända när jag inte gasar tillräckligt i nedförsbackar. Om jag istället kör på tvåan verkar det fungera som det ska, men å andra sidan så låter bilen väldigt ansträngt på tvåan när jag kör i 30.

Om jag stoppar bilen någon minut så verkar det fungera bra igen. Kan det vara att den får för mycket bensin i motorn? Vad kan man i så fall göra för att fixa detta? Alla tips, idéer som fungerar för en som inte har så bra koll på bilar tas tacksamt emot.

Något har alltså förändrats sen jag köpte den. Jag har fått kamremmen bytt, men är osäker på om det var då som problemet började.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
11 mars 2007
henrikf skrev:
Jag tror att det är när jag kör iväg bilen hemifrån på trean på en 30 väg som det här inträffar.

Du kör nog på lite väl höga växlar, trean i 30km/h är inte bra för motorn. Kör man på väldigt låga varav så blir det inte optimal förbränning.
Försök att växla så att motorn arbetar mellan 2-3 rpm.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Sök