3935
Sök

Volvo s40-99, startproblem ibland, hjälp!

13 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
Det är så att min volvo s40 ibland inte vill starta, oftast när bilen varit igång och när man stängt av den och skall starta den igen så vill den inte. Trodde ett tag att de berodde på något med att bilen var varm men ibland kan man vänta en halvtimme men den vill ändå inte.. Men står den över natten så startar den alltid! Men som sagt, händer inte alltid utan ibland. Ett väldigt störande fel som jag vore väldigt glad över att få ordning på!
Tips på vad de kan vara! Något billigt man kan testa köpa kanske?

Sen så har jag även problem med tomgången, väldigt låg och ibland går den väldigt långt ner på varvmätaren och sedan hoppar den upp precis innan den är på väg att dö. Vad kan de vara?

Otroligt tacksam om någon skulle kunna engagera sig i min bil! smile

2 763 Inlägg
24 juli 2012
gunst3dt skrev:
Det är så att min volvo s40 ibland inte vill starta, oftast när bilen varit igång och när man stängt av den och skall starta den igen så vill den inte. Trodde ett tag att de berodde på något med att bilen var varm men ibland kan man vänta en halvtimme men den vill ändå inte.. Men står den över natten så startar den alltid! Men som sagt, händer inte alltid utan ibland. Ett väldigt störande fel som jag vore väldigt glad över att få ordning på!
Tips på vad de kan vara! Något billigt man kan testa köpa kanske?

Sen så har jag även problem med tomgången, väldigt låg och ibland går den väldigt långt ner på varvmätaren och sedan hoppar den upp precis innan den är på väg att dö. Vad kan de vara?

Otroligt tacksam om någon skulle kunna engagera sig i min bil! smile

Låter som om tempgivaren ger felaktig signal, det gjorde den på min XC innan och då var bilen i princip omöjlig att få igång när den var varm... yikes

Volvo - For Life

13 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
Okej tack för tipset! smile
något mer som det kanske skulle kunna vara?

13 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
Är temperaturgivaren svår att byta? Vart sitter den? Sen undrar jag om bränslepumps relät kan vara felet?

Forummoderator
18 437 Inlägg
24 juli 2012
gunst3dt skrev:
Är temperaturgivaren svår att byta? Vart sitter den? Sen undrar jag om bränslepumps relät kan vara felet?

Vad är det för motor???

13 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
Mitsubishi gdi-motor 1,8i

Forummoderator
18 437 Inlägg
24 juli 2012
gunst3dt skrev:
Mitsubishi gdi-motor 1,8i

Anade det. Eftersom det är en GDi kan den ha sotat igen men är lite tveksam. Nån som har bättre koll får gärna svara.

13 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
kan den ha sotas igen när den startar ibland och även går att köra?

13 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … SOR-61583/
vet att det är från biltema, men är detta en tempgivare?
står sensor men vet inte om de kanske är samma sak.

1 277 Inlägg
25 juli 2012
gdi är ju mitshu motor, rengör gasspjället från dret, kolla så magneterna inte har lossnat i spjället heller, brukar va vanligt. de med startproblem, blinkar en lampa på instrumentpanelen när det händer? i så fall är det imobillisern som härjar

1 321 Inlägg
25 juli 2012
Steg Nr 1 , Kolla om det finns felkoder

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

13 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
cykelpump skrev:
gdi är ju mitshu motor, rengör gasspjället från dret, kolla så magneterna inte har lossnat i spjället heller, brukar va vanligt. de med startproblem, blinkar en lampa på instrumentpanelen när det händer? i så fall är det imobillisern som härjar

Det där med att rengöra gasspjället från dret (stavning) och kolla magneterna, de är för att försöka lösa tomgångsproblemet antar jag? smile

Batteriet är dött men får se till att fixa så jag kan testa om någon lampa lyser, men har för mig att bara batteri lampan börjar lyssa när man testat några gånger. Dock inte säker.

13 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Volvofarfar skrev:
Steg Nr 1 , Kolla om det finns felkoder

vad är felkoder? roll

13 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182324/182324-7c443c65daabeb4fc646851341ddb6b5.jpg

Är detta spjällhuset eller gasspjället eller vad? x)

1 277 Inlägg
25 juli 2012
det är termostaten, gör så att du köper en haynes reparationshandbok till din bil innan du börjar

Sök