4518
Sök

Bygga massa(muskler)

6 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
Tjenare, jag undrar vad jag kan göra för att bygga MASSA, men inte riktigt så jag blir stark. (men samtidigt lite).
Vill endast ha vettiga svar från dom som kan!

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 juli 2012
Du blir stark av att ha muskler, och du får muskler av att bli stark. Tittat för mycket på byggar-videos och lyssnat för mycket på svammel från folk som vill sälja kosttillskott?

Träna regelbundet, håll dig mellan 1-20 reps och 3-6 set, ~10-20 set per muskelgrupp och vecka. Träna även ben.

Om du inte sätter sprutor i skinkan eller från början är kraftigt överviktig alternativt väldigt smal och i puberteten är det mycket, mycket svårt att öka i muskelmassa om du inte samtidigt ligger på kaloriöverskott, dvs äter mer än du gör av med. Du måste alltså öka i vikt sakta men säkert. Många siktar på 0,5 kg/vecka.

1 758 Inlägg
28 juli 2012
Vill du bygga massa ska du äta mycket. Vill du dessutom bli stark och få muskler så får du träna också. Svårare än så är det egentligen inte.
Köp ett träningskort, så brukar det ofta ingå konsultation och genomgång med en personlig tränare som hjälper dig lägga upp ett lämpligt träningsschema efter dina förutsättningar och mål.

6 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
Tjenare, tack för era svar.
Men jag vill gärna gå ner i vikt, då jag är i övervikt också.

Så jag undrar hur jag ska lägga upp schemat Mån-Sön.

Muttley
28 juli 2012
Du får välja vad du vill. Antingen går du ner i vikt eller så bygger du muskler. De är väldigt svårt att kombinera det.
Känns som du bara är ute efter formen.

Ät rätt på bestämda tider och träna mycket.

Finns mycket på tex kolozeum.

Sen behöver du disciplin om du tänkte bygga massa. Tror de är ca 2 kg per år ren muskelmassa man kan bygga.

Och kosttillskott är inte fusk, de är en hjälp.

6 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Du får välja vad du vill. Antingen går du ner i vikt eller så bygger du muskler. De är väldigt svårt att kombinera det.
Känns som du bara är ute efter formen.

Ät rätt på bestämda tider och träna mycket.

Finns mycket på tex kolozeum.

Sen behöver du disciplin om du tänkte bygga massa. Tror de är ca 2 kg per år ren muskelmassa man kan bygga.

Och kosttillskott är inte fusk, de är en hjälp.

Okej, tack för tipsen!. Jag har disciplin, kämpar alltid för min sak.

Har ni några tips på sportdrycker?. (Hemmagjorda).
Jag har mixer etc.
Vill gärna veta när jag ska ta dom! smile

Muttley
28 juli 2012
Börja träna först, känn efter hur mycket du tränar. Börjar inte för hårt så du överanstränger dig. Säg om du tar en pw så börja med 5 km i lagom tempo blir du inte andfådd eller trött så öka farten och sträckan. Samma gäller löpning men är du överviktig rekommenderar iallafall inte jag det för dina leder.

De räcker oftast att dricka vatten och äta vanlig mat.
Tränar du mycket och börjar räkna på all mat så kan man lägga till protein även när du går ner i vikt.

Just nu gymmar jag inte då jag tar träning utomhus. Men annars är de proteindrinkar 3 gånger om dagen i samband med mat.  Som sagt läs runt på träningsforumen. Du kommer hitta precis allt som behövs för dina mål.

6 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
Tack för hjälpen rille!.
Men är det farligt med en halv dl socker i en 4dl träningsdryck?
Och ska jag dricka en 4dl träningsdryck efter maten?
Och en efter frukosten?
Senast redigerat av Typo (28 juli 2012)

Muttley
28 juli 2012
Du ska undvika socker. Varför så inne på att ha en "sportdryck" ??
På morgonen ska du undvika socker helt ju.  Protein ska du köra på.

619 Inlägg
28 juli 2012
Tänk på att äta och sova rätt! Nästan viktigaste av allt, utan det så blir det bara skit av träningen
Senast redigerat av juhaaan (28 juli 2012)

Muttley
28 juli 2012
Ja 6-8 timmar. Inviduellt per person.

1 926 Inlägg
29 juli 2012
Att förtära alkohol är inte heller bra för träningen! (säger jag med ölen i handen, heheh!)

Muttley
29 juli 2012
Spelis skrev:
Att förtära alkohol är inte heller bra för träningen! (säger jag med ölen i handen, heheh!)

På ett sätt är en öl då och då inte dåligt för en.  Cola är värre, och även viss juice.  Kommer inte ihåg vilka av alla hundratal.  Men absolut inte dricka det om man tänkte göra en ordentlig viktnedgång och vara 100% seriös

1 926 Inlägg
29 juli 2012
givetvis kan man unna sig ett par öl ibland. Men att supa skallen av sig varje helg är inte så rock n roll, eftersom kroppen i första hand sätter alkoholbränning i fokus och forsätter musklerna i katabolt läge, om man nu har tränat hårt innan.
Det var det jag syfta på smile

Muttley
29 juli 2012
Spelis skrev:
givetvis kan man unna sig ett par öl ibland. Men att supa skallen av sig varje helg är inte så rock n roll, eftersom kroppen i första hand sätter alkoholbränning i fokus och forsätter musklerna i katabolt läge, om man nu har tränat hårt innan.

Ja alltså dricker man sig redlös så har man ju även dumpat träning kommande timmar, dagen efter på gymmet är ju i princip bara värdelöst.
Men en till maten på fredagskväll är ok wink

1 926 Inlägg
29 juli 2012
Exakt wink

6 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Spelis skrev:

Ja alltså dricker man sig redlös så har man ju även dumpat träning kommande timmar, dagen efter på gymmet är ju i princip bara värdelöst.
Men en till maten på fredagskväll är ok wink

Okej! tongue

6 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Vad tycker ni om denna dryck?.
3dl fiberhavregryn
2dl mjölk
1msk kakao
1msk socker
1/2 banan

Och sen äter jag inget socker annars.
Denna dryck dricker jag 1 gång i veckan (fredagkväll).

Muttley
29 juli 2012
Nu vet jag inte hur de ser på garaget om att länka till andra forum men i med att de inte är relaterat alls som bilforum så borde de vara okej.
Men har läst igenom en journal och måste säg att denne killen kan nog ge en hel del inspiration om hur man gör.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthre … mp;page=18

Sök