Octavia 1,6 (AVU) 2002 - Termostat/Temp

AVC
13 februari 2011 · 401 Inlägg

Hej!

Har nyligen köpt en Octavia 1,6 -02 11700mil (Motorkod AVU) och igår skulle jag byta termotaten men visade sig att jag fått fel från mekonomen så jag måste byta hela termostathuset, så jag fick skruva tillbaka allt igen och körde 5mil hem utan problem..
Men idag så började motorlampan lysa vad kan det bero på den lyste ju inte igår? Provat köra lite och den går felfritt eller som vanligt..

Har även upptäckt ett gnissel från kamremmen inte högt men man hör det, det låter ifrån kamremskåpan vad kan det bero på? den ska väl bytas vid 18000 så det borde väl inte vara några problem med den redan? hmm

Tycker även att den har dålig gasrespons eller vad man ska kalla det man får lätt "kärringstopp" för att den inte kommer iväg eller upp i varv riktigt?

MVH Andreas

Senast redigerat av Correadde (19 februari 2011)

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
_budde_
13 februari 2011 · 152 Inlägg

e det inte 12 000mil på 1,6? någon vet nog. men sen beror inte allt på miltalet. går också på år. om tex en bil gått 5000mil och är 10år gammal får man ändå byta kammrem

AVC
13 februari 2011 · 401 Inlägg

Jo enligt serviceboken så ska den kontrolleras vid varje service och bytas senast 18000 men den är ganska nyservad så om den va dålig borde det väl upptackts då tycker jag..

// Andreas

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
dawwe ...has left the building...
13 februari 2011 · 4 474 Inlägg

Är det värt att chansa med kamremmen? Kan så vara att Skoda/VW rekommenderar kontroll av rem vid service o byte senast vid 18000mil, tycker dock att det låter lite väl optimistiskt. Betänk att det är inte bara kamremmen som byts utan även spännrullen, o min gissning är att det är just den som gnisslar, vilket kan vara ett tecken att den är på G.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
AVC
13 februari 2011 · 401 Inlägg

Ok ja då får det bli att ringa verkstaden imon så om får kolla.. Vill ju inte ha nåt haveri..

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
AVC
19 februari 2011 · 401 Inlägg

Nu är kamremmen bytt och det har slutat gnissla, och lampan berodde på att inte kontakten till termostaten satt i riktigt.. smile

Men nu har jag bytt termostaten hela huset, men ändå så fungerar det inte? den går inte upp i temp. Den kan ibland gå upp till 90 grader som den ska men bara en liten stund och väldigt sällan, innan den faller till botten igen.. Termostaten är ju ny nu så vad kan mer orsaka dessa problem? Tempgivaren har den nåt med det att göra?

// Andreas


Correadde skrev:
Ok ja då får det bli att ringa verkstaden imon så om får kolla.. Vill ju inte ha nåt haveri..

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
Teddybear
29 juli 2012 · 29 Inlägg

lånar den här tråden då det är ungefär så in octavia-00 1.8t beter sig. den går inte upp i temp om man inte ligger över 80 - 90 och har ibland kokat når jag stått still och spelat musik (Ljudbygge)? några ideer?

Skoda Octavia 1.8T "The traitor" (2000)
AVC
1 augusti 2012 · 401 Inlägg

Jag bytte tempgivaren så va problemet löst smile

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang