4902
Sök

Golf 3, 1,8 ,automat- 93 höga avgasvärden

7 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Varit och besiktat bilen två gånger nu, första gången hade den dessa värden

CO 0,5(0,5)                   HC 264(100)
CO 2500  1,3(0,3)          Lambda 1,12(0,97-1,03)

Efter att vi kolla närmare på bilen fann vi en handduk vid luftfiltret inne i röret, här ser ni en bild vart vi fann den.,..

När vi tog bort denna handduk gick bilen mycket snabbare. Man kunde trycka gasen i bott och den ökade bra i fart, innan var den jätte slö.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182512/182512-14d2bb2b8e37401a228f09fa56387006.jpg

Så vi provade att ombesikta den idag och fick då dessa värden

CO0,5(0,5)                    HC 157(100)

CO 2500 1,4(0,3)           Lambda  1,20(0,97-1,03)

Det som gjorts för en månad sen är bytt tändstift, motorolja, oljefilter, luftfilter, lambdasond.

Efter att vi tog bort handduken så har den blivit lite bättre i tomgång, men den går fortfarande dåligt i tomgång och de sa bes mannen idag också.

Vad tror ni felet kan vara?

Vettemannen
30 juli 2012
Kanske MAF:en (Luftmassemätaren) om du har en sån. Eller MAP:en (Lufttrycksmätaren) om du har en sån. Åk och gör en diagnos på bilen så kanske felet uppenbarar sig.

/Benny

7 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Jag har bokat en felsökning på onsdag morgon, men vore bra å veta om någon har erfarenheter om liknande fel smile

Vart kan man köpa såna mätare? Kan man inte mäta avgasvärdena själv?

Vettemannen
30 juli 2012
aliza88 skrev:
Jag har bokat en felsökning på onsdag morgon, men vore bra å veta om någon har erfarenheter om liknande fel smile

Vart kan man köpa såna mätare? Kan man inte mäta avgasvärdena själv?

Såna mätare är ju reservdelar och köps hos generalagenten eller hos nån eftermarknadsfirma. Klart man kan mäta värdena själv om man har utrustning men den är nog dyr så inte många privatpersoner som har en sån.

/Benny

630 Inlägg
30 juli 2012
Köp en flaska STP å häll i tanken, hjälper lite, sen gasar du på som fan på låga växlar i hög hastighet OM möjligt så får man bort eventuellt sot osv....

7 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
blev så irriterad på mekonomens verkstad för några dagar sen, jag hade bokat tid för felsökning... å de sa de kunde ta lång tid, därefter kommer vi dit och han som kolla på bilen sa att de här kommer ju ta lång tid, varpå jag sa att de sa de i tel redan så de borde vetat om det... Därefter kollar han slangar och sen går han in till chefen, chefen kommer ut och säger att det är omöjligt hitta felet bla bla bla för de går inte å felsöka denna bilen för den är för gammal... men varför sa dem det i telefon?

så jag blir så trött på dem, men iaf så kom vi fram till att de var hål i avgasröret, tror ni att de kan hjälpa avgasvärdena om man täpper till det?

7 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
Vad är stp för nått? vad händer om jag tankar i en massa k-sprit blandat med lite bensin?

Vettemannen
5 augusti 2012
aliza88 skrev:
Vad är stp för nått? vad händer om jag tankar i en massa k-sprit blandat med lite bensin?

STP är ett fabrikat och tillverkar tillsatser av lite olika slag för bilar. De finns en som kan rengöra spridare bl.a.

/Benny

630 Inlägg
5 augusti 2012
Anser att det är värt att täppa till hålet ja, dock undrar jag lite vart hålet är, innan katalysatorn eller?

Och valet av verkstad, anser att du ska hitta en liten "Hassan/Kalle runt hörnet" och testa om en sådan verkstad är något att ha, eller att du vänder dig till VW så får du ett ordentligt arbete gjort och antagligen felsöks bilen!

Avstängd
71 Inlägg
5 augusti 2012
Fyll tanken med E85 och varva mycket medans du åker till sbp

7 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
Jag ska prova att köpa STP idag anser det finns på någon bensinstation och varva mycket..

sen ska jag kolla om vi kan täppa igen hålet som tillfällig lösning sålänge....

Sök