4914
Sök

Fiat 126 -75 får för mycket bränsle - hjälp!

2 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
Gott folk!

Vet inte hur bekanta ni är med gamla fiatmotorer - men jag gör ett försök.

Jag har renoverat upp en motor till min Fiat 126. I samband med detta bytte jag packningar och hade vevstakarna bortmonterade, men kammen rördes inte.

Efter att motorn monterats ihop igen så går nu motorn alldeles för fett och går bara på tomgång. När man gasar så bublar det bensin baklänges till luftfiltret och stiften sotar igen efter att motorn får alldels för mycket soppa.

Jag förstår inte vad felet kan bero på. Tändningen är justerad och motorn går på båda cylindrarna - med undantag för att man hör att det ibland inte blir gnista, när den antagligen kvävs av för mycket soppa.

Ventilerna är justerade. Gick något bättre efter det, men problemet kvarstår.

Jag har även provat att köra motorn med flera olika förgasare, som jag alla använt tidigare helt utan problem. De är bestyckade med samma munstycken.

Då är frågan vad det är som gör att motorn får så mycket soppa - vilket jag antar att felet är - att den inte kan varva ur. HUr fungerar bränslepumpen? Förgasaren har ju en överflödsretur till tanken. Denna har fri retur och jag har även provat att köra returen till en dunk istället, för att se att den inte var täppt. Här har jag tänkt att det kvittar hur mycket soppa pumpen spottar fram, eftersom att överflödet går tillbaka till tanken. Eller kan det ändå vara något fel med bränslepumpen?

Har någon en idé om hur jag kan felsöka? Kan jag utesluta att det är något fel på tändingen med dessa symptom? Och istället fokusera på bränsle och förgasare? Som sagt så tycker jag ändå att det vore konstigt om felet handlar om förgasarens bestyckning, eftersom alla förgasare jag testat gått bra tidigare på motorn och det vore konstigt att motorn helt plötsligt kräver annan blandning - eller?

Tacksam för hjälp!

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 augusti 2012
Gick motorn bra före renoveringen? Jag tolkar det så, alltså måste felet ligga i det du gjort i motorn.

Utgå från original förgasare, och leta upp grundinställningen på den vad gäller blandningsskruv, flottörnivå etc om du nu rört det.

Bensinreturen är en Y-koppling på soppaslangen antar jag? Är det samma Y-koppling du använt eller bytte du? Det brukar vara en backventil i kopplingen som gör att returen går "lite trögt", annars skulle bensinen ta enklaste vägen, dvs tillbaka till tanken igen och inte till förgasaren.

Hur är det med tändning/fördelare? Rörde du det? Gör en grundinställning  på tändläget.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
Tack för svar.

Tändningen är justerad och kontrollerad med stroboskop. Så att felet skulle sitta i tändningen eller fördelare vet jag inte om jag kan utesluta. Motorn har en jämn tomgång och tänder på båda cylindrarna.

Returen till tanken sitter på förgasartoppen och jag har inte bytt den.

Sök