Volvo v40 t4 Drar vatten!!

Min0lta
5 augusti 2012 · 441 Inlägg

hej har införskaffat mig en volvo v40 t4. så häromdan när jag skulle köra hem i från jobb, så klev tempraturen på motorn upp på 123 grader, då jag stannade bilen på direkten! och fyllde på vatten, och sedan kom hem men då var vattnet tomt igen !! yikes och morgonen där på, så fyllde jag på igen och sedan starta bilen, och lät den gå varm på cirka 95 grader, men då tog den inte vattnet !yikes ? och då drog jag ut en sväng, och körde cirka 1.5 mil och sedan stanna bilen igen ! och kolla exp kärlet, då var den tom på vatten igen, så det var bara att fylla på den igen så jag kunnde komma , och då vart den tom igen, och då trodde jag det var toppa packningen, men det luktade inte surt i exp kärlet, och där var ej vatten i oljan! så blev kon fundersam, och började leta lite läckage, från turbo, toppen, slangar , kylare etc. men inga läckage alls! så nu är det frågan ? kan det vara vatten pumpen då ?

för det är inte blött där vid kamrems kåpan och inga vatten pölar där i från i heller! har letat hela dan efter om någon annan har haft något liknade problem.. Men hittar dock inte det! för om pumpen är kass var tar då vattnet vägen ? förvisso, så när jag köpte bilen så var det dax för kammrems byte så byte jag bra remmen och löp rullen och spännaren! för undrar verkligen var vattnet tar vägen, då jag inte hittar några läckage alls!

Honda civic "Jane" (1996)
BOLIN_
5 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

Min0lta skrev:
hej har införskaffat mig en volvo v40 t4. så häromdan när jag skulle köra hem i från jobb, så klev tempraturen på motorn upp på 123 grader, då jag stannade bilen på direkten! och fyllde på vatten, och sedan kom hem men då var vattnet tomt igen !! yikes och morgonen där på, så fyllde jag på igen och sedan starta bilen, och lät den gå varm på cirka 95 grader, men då tog den inte vattnet !yikes ? och då drog jag ut en sväng, och körde cirka 1.5 mil och sedan stanna bilen igen ! och kolla exp kärlet, då var den tom på vatten igen, så det var bara att fylla på den igen så jag kunnde komma , och då vart den tom igen, och då trodde jag det var toppa packningen, men det luktade inte surt i exp kärlet, och där var ej vatten i oljan! så blev kon fundersam, och började leta lite läckage, från turbo, toppen, slangar , kylare etc. men inga läckage alls! så nu är det frågan ? kan det vara vatten pumpen då ?

för det är inte blött där vid kamrems kåpan och inga vatten pölar där i från i heller! har letat hela dan efter om någon annan har haft något liknade problem.. Men hittar dock inte det! för om pumpen är kass var tar då vattnet vägen ? förvisso, så när jag köpte bilen så var det dax för kammrems byte så byte jag bra remmen och löp rullen och spännaren! för undrar verkligen var vattnet tar vägen, då jag inte hittar några läckage alls!

Det kan ju fortfarande vara så att motorn drar in vatten i cylindrarna, jag gissar att din toppackning är dålig!

Volvo - For Life
Min0lta
5 augusti 2012 · 441 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Min0lta skrev:
hej har införskaffat mig en volvo v40 t4. så häromdan när jag skulle köra hem i från jobb, så klev tempraturen på motorn upp på 123 grader, då jag stannade bilen på direkten! och fyllde på vatten, och sedan kom hem men då var vattnet tomt igen !! yikes och morgonen där på, så fyllde jag på igen och sedan starta bilen, och lät den gå varm på cirka 95 grader, men då tog den inte vattnet !yikes ? och då drog jag ut en sväng, och körde cirka 1.5 mil och sedan stanna bilen igen ! och kolla exp kärlet, då var den tom på vatten igen, så det var bara att fylla på den igen så jag kunnde komma , och då vart den tom igen, och då trodde jag det var toppa packningen, men det luktade inte surt i exp kärlet, och där var ej vatten i oljan! så blev kon fundersam, och började leta lite läckage, från turbo, toppen, slangar , kylare etc. men inga läckage alls! så nu är det frågan ? kan det vara vatten pumpen då ?

för det är inte blött där vid kamrems kåpan och inga vatten pölar där i från i heller! har letat hela dan efter om någon annan har haft något liknade problem.. Men hittar dock inte det! för om pumpen är kass var tar då vattnet vägen ? förvisso, så när jag köpte bilen så var det dax för kammrems byte så byte jag bra remmen och löp rullen och spännaren! för undrar verkligen var vattnet tar vägen, då jag inte hittar några läckage alls!

Det kan ju fortfarande vara så att motorn drar in vatten i cylindrarna, jag gissar att din toppackning är dålig!

hmm okej, men den rycker ju inte vitt yikes ? det är ju dock ett tecken på att packningen är kass!

Honda civic "Jane" (1996)
BOLIN_
5 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

Min0lta skrev:

BOLIN_ skrev:

Min0lta skrev:
hej har införskaffat mig en volvo v40 t4. så häromdan när jag skulle köra hem i från jobb, så klev tempraturen på motorn upp på 123 grader, då jag stannade bilen på direkten! och fyllde på vatten, och sedan kom hem men då var vattnet tomt igen !! yikes och morgonen där på, så fyllde jag på igen och sedan starta bilen, och lät den gå varm på cirka 95 grader, men då tog den inte vattnet !yikes ? och då drog jag ut en sväng, och körde cirka 1.5 mil och sedan stanna bilen igen ! och kolla exp kärlet, då var den tom på vatten igen, så det var bara att fylla på den igen så jag kunnde komma , och då vart den tom igen, och då trodde jag det var toppa packningen, men det luktade inte surt i exp kärlet, och där var ej vatten i oljan! så blev kon fundersam, och började leta lite läckage, från turbo, toppen, slangar , kylare etc. men inga läckage alls! så nu är det frågan ? kan det vara vatten pumpen då ?

för det är inte blött där vid kamrems kåpan och inga vatten pölar där i från i heller! har letat hela dan efter om någon annan har haft något liknade problem.. Men hittar dock inte det! för om pumpen är kass var tar då vattnet vägen ? förvisso, så när jag köpte bilen så var det dax för kammrems byte så byte jag bra remmen och löp rullen och spännaren! för undrar verkligen var vattnet tar vägen, då jag inte hittar några läckage alls!

Det kan ju fortfarande vara så att motorn drar in vatten i cylindrarna, jag gissar att din toppackning är dålig!

hmm okej, men den rycker ju inte vitt yikes ? det är ju dock ett tecken på att packningen är kass!

Du kan ju lukta på avgaserna, är det en söt doft drar den glykol smile

Volvo - For Life
Min0lta
5 augusti 2012 · 441 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Min0lta skrev:

BOLIN_ skrev:

Det kan ju fortfarande vara så att motorn drar in vatten i cylindrarna, jag gissar att din toppackning är dålig!

hmm okej, men den rycker ju inte vitt yikes ? det är ju dock ett tecken på att packningen är kass!

Du kan ju lukta på avgaserna, är det en söt doft drar den glykol smile

Som sagt det är ingen sån söt doft yikes

Honda civic "Jane" (1996)
BOLIN_
5 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

Min0lta skrev:

BOLIN_ skrev:

Min0lta skrev:

hmm okej, men den rycker ju inte vitt yikes ? det är ju dock ett tecken på att packningen är kass!

Du kan ju lukta på avgaserna, är det en söt doft drar den glykol smile

Som sagt det är ingen sån söt doft yikes

Du har inte vatten i Kupén så att det är ditt värmepaket som är dåligt? yikes

Volvo - For Life
Min0lta
5 augusti 2012 · 441 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Min0lta skrev:

BOLIN_ skrev:

Du kan ju lukta på avgaserna, är det en söt doft drar den glykol smile

Som sagt det är ingen sån söt doft yikes

Du har inte vatten i Kupén så att det är ditt värmepaket som är dåligt? yikes

Vi har även kollat det, där är snus tort yikes så jag är helt slut på ideer som det kan vara! det ända jag  kan tänka mig nu att det är vatten pumpen då jag inte bytade den nu sist..

Honda civic "Jane" (1996)
ajonasson
5 augusti 2012 · 583 Inlägg

Hejsan Min0lta.

Jag hade diagnostiserat på detta vis:

1. Hitta en sträcka där du kan vara ostörd med torr asfalt kanske 100-300meter. Hitta dig en vän som står vid sidan av vägen. Kör fram och tillbaka på den vägen ett par gånger (både när bilen är kall och när den är varm). Vid varje passering be din kompis att inspektera vägen. Kör även lite sick-sack för att utesluta externt lekage. Titta även noggrant inuti bilen efter läckande värmepacket

2. Trycksätt kylarsystemet för att se så att bilen inte läcker internt.

Efter du diagnostiserat efter både internt och externt lekage:

3. Byt kylarlock! Väldigt många som förbiser detta. Ett läckande kylarlock gör att kylarsystemet inte opererar under tryck villket gör att kylarsystemet ej är ett slutet system. Detta kommer att leda till att kylarvätskan ångar bort. Läckande kylarlock är svåra att se då packningar osv kan ha små lekage som endast syns under tryck. Man kan försöka se detta igenom att hålla en frusen tallrik kring expansionskärlet undertiden bilen står på tomgång och under arbetstemperatur.

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (5 augusti 2012)

Even with cruise control.. you still have to steer.
Min0lta
5 augusti 2012 · 441 Inlägg

ajonasson skrev:
Hejsan Min0lta.

Jag hade diagnostiserat på detta vis:

1. Hitta en sträcka där du kan vara ostörd med torr asfalt kanske 100-300meter. Hitta dig en vän som står vid sidan av vägen. Kör fram och tillbaka på den vägen ett par gånger (både när bilen är kall och när den är varm). Vid varje passering be din kompis att inspektera vägen. Kör även lite sick-sack för att utesluta externt lekage. Titta även noggrant inuti bilen efter läckande värmepacket

2. Trycksätt kylarsystemet för att se så att bilen inte läcker internt.

Efter du diagnostiserat efter både internt och externt lekage:

3. Byt kylarlock! Väldigt många som förbiser detta. Ett läckande kylarlock gör att kylarsystemet inte opererar under tryck villket gör att kylarsystemet ej är ett slutet system. Detta kommer att leda till att kylarvätskan ångar bort. Läckande kylarlock är svåra att se då packningar osv kan ha små lekage som endast syns under tryck. Man kan försöka se detta igenom att hålla en frusen tallrik kring expansionskärlet undertiden bilen står på tomgång och under arbetstemperatur.

Mvh
Anders

Jag och en kompis höll på i en 1.5 timme i går med att prov trycka systemet på både varm och kall motor, han pressade i cirka 1.2 bar med full vatten och glykol, då försvann trycket rätt snabbt, men det rök inte från exp kärlet eller någat annat, då vi kollade allt med slangar och rör. inga läckage någon stans, har även kollat igenom mattorna invändigt men det är helt tort, mja har hört det med locken till kärlet, men som sagt det kommer ingen ånga där i från eller vatten, men när vi har kört den duktigt varm, och sedan öppnar locket, då rinner där ut vatten och det rycker då lite från kärlet. och sen är det ju frågan vaför trycket försvinner så snabbt från kärlet när vi pumpar systemet!?

Honda civic "Jane" (1996)
ajonasson
7 augusti 2012 · 583 Inlägg

"prov trycka systemet" Antar jag du menar att du ersatte expansionskärls-locket med ett annat lock med en tryckapparatur kopplad till sig. På detta sätt testar/använder du ej original locket.

Vet ej hur tryckapparaturen ser ut, möjligen att det är en säkerhetsventil i denna för att du ej skall kunna trycka ditt kylarsystem så hårt så att det går sönder. Därför du tappar tryck över 1,2 bar.
(en teori)

Iome att det läcker ut någonstans så är ditt system ej tätt. Vattnet måste komma ut någonstans. Generell regel är att kommer det inte utanför så sker lekage internt.

Alternativt, Pumpa tills du tappar trycket. Fyll på tills du tappar tryck. Tills du tappat flera liter vatten. Då kommer du tillslut att se vart lekaget är någonstanns. Dock mycket möjligt att du har flertalet liter vatten i oljan / cylindrarna. Men då vet du iaf vart det kommer någonstanns.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Min0lta
7 augusti 2012 · 441 Inlägg

ajonasson skrev:
"prov trycka systemet" Antar jag du menar att du ersatte expansionskärls-locket med ett annat lock med en tryckapparatur kopplad till sig. På detta sätt testar/använder du ej original locket.

Vet ej hur tryckapparaturen ser ut, möjligen att det är en säkerhetsventil i denna för att du ej skall kunna trycka ditt kylarsystem så hårt så att det går sönder. Därför du tappar tryck över 1,2 bar.
(en teori)

Iome att det läcker ut någonstans så är ditt system ej tätt. Vattnet måste komma ut någonstans. Generell regel är att kommer det inte utanför så sker lekage internt.

Alternativt, Pumpa tills du tappar trycket. Fyll på tills du tappar tryck. Tills du tappat flera liter vatten. Då kommer du tillslut att se vart lekaget är någonstanns. Dock mycket möjligt att du har flertalet liter vatten i oljan / cylindrarna. Men då vet du iaf vart det kommer någonstanns.

Mvh
Anders

Vi provade med ett annat lock och en pump. då vi pumpade in luft, för att se om där var någon slang och sipprade ur vattnet, vid turbon, kylaren, slangar, etc. men nej inget vatten läckage där inte, som sagt har luktat och kollat oljan inga spår av vatten, eller avgaser " inget lukt i alla fall". men ja det måste ju komma någon stans, då jag menar på att det kan inte bara försvinna så, har kollat och kollat.. Blir inte klok på det!

Honda civic "Jane" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang