Går ej låsa/låsa upp förardörr på Vw Polo 00:a

Jonnybcool
7 augusti 2012 · 744 Inlägg

Jag har problem med att det inte går att låsa eller låsa upp förardörren med nyckel. Det sitter centrallås på bilen. När man stoppar i nyckeln i låset går det inte att vrida åt nått håll, det är stopp. Dock går det att låsa dörren med knappen innifrån.

Nån som har nått bra förslag? Tänkte väl ta loss handtaget och låset men då jag inte pillat med lås tidigare så lär jag väl inte se om det är nått som fel..

Och låser man med nyckeln på passagerarsidan fungerar ej c-låset men det kanske det inte ska?

Går inte att låsa bagaget med nyckeln heller men det beror väl på att det är fullt med skräp antar jag...

[Turbolover]
Kzone Kzone
7 augusti 2012 · 27 Inlägg

Sitter det något i låset? Går hela nyckeln in?
Testa smörj med låsolja.
Kan ju vara något större problem, men skadar inte att prova de små bitarna först.

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"
Jonnybcool
7 augusti 2012 · 744 Inlägg

Hela nyckeln går in precis som vanligt i förardörren men det går inte att vrida om.

I bakluckan går bara halva in men har smörjt och kört med ståltråd utan nått vidare resultat än...

Senast redigerat av Jonnybcool (7 augusti 2012)

[Turbolover]
Jonnybcool
7 augusti 2012 · 744 Inlägg

http://www.ladda-upp.com/bilder/73161/d-C3-B6rrl-C3-A5s

Tog en bild nu när jag plockat bort dörrsidan. Gick inte att lägga in bilden direkt så fick bli en länk.

Bilden föreställer låscylindern i handtaget sen sitter det nån fjäder och sen ett stag. Den där fjädern sitter helt snett och eventuellt har staget hoppat ur nått spår eller hur det nu fungerar. Vet inte om det hände när jag drog ur handtaget lite ur dörren men provade att vrida på nyckeln när jag hade handtaget lite utanför dörren och då gick det att vrida halvvägs med nyckeln typ...

Hittade förövrigt en sprängskiss, från en passat tror jag dock men borde va liknande.

http://www.vwgolf.se/templates/subSilve … c_id=17889

Frågan är ju om nr 11 på bilden som skall vara nån slags låsning har försvunnit...

Hittade förövrigt den där låsning liggandes i dörren... Bara börja pilla då...

Senast redigerat av Jonnybcool (7 augusti 2012)

[Turbolover]
Jonnybcool
7 augusti 2012 · 744 Inlägg

Nu sitter det på plats igen men då uppstod nästa problem.. Nu kan man vrida nyckeln flera varv åt båda hållen, man behöver vrida ett halvt varv för att öppna och lika mycket för att låsa. Normalt sett brukar det ju vara ett kvarts varv knappt.

Och sen varje gång man låser upp bilen åker elhissen ner i förardörren?? Mycket märkligt...

Senast redigerat av Jonnybcool (7 augusti 2012)

[Turbolover]
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang