Lufta koppling

Reaper-SW6
11 augusti 2012 · 36 Inlägg

Behöver hjälp med att lufta koppling på en 200D W124, har bytt koppling varav tagit bort anslutningen till slavcylindern och har lyckats få kopplingen att greppa men vid nedväxling känns det som att det inte går på ordentligt med luft till kopplingen då solfjädrarna inte riktigt trycker in.. Har luftat koppling på en W201 och varken på min eller den kom det olja ur nippeln på slaven.. Hjälp!roll

BMW 525D "Donut" (2011)
Mercedes E200 Diesel "Jolly jumper" (1988)
crescentcompact
11 augusti 2012 · 280 Inlägg

"har lyckats få kopplingen att greppa men vid nedväxling känns det som att det inte går på ordentligt med luft till kopplingen då solfjädrarna inte riktigt trycker in.. Har luftat koppling på en W201 och varken på min eller den kom det olja ur nippeln på slaven.."

Konstig beskrivning...

Vad har du gjort vid ditt/dina försök att lufta kopplingen? Kommer det inte någon "olja" ur nippeln så är det ju luft i systemet.

/Fredrik

Senast redigerat av crescentcompact (11 augusti 2012)

cpu1337
11 augusti 2012 · 766 Inlägg

gör om gör rätt

Oves_Bror
11 augusti 2012 · 456 Inlägg

Håller med, Uttrycket går ordentligt med luft till kopplingen ger väl en chans att förstå att det kanske behövs mer info för TS i det aktuella ämnet

growing old is mandatory growing up is optional
Reaper-SW6
11 augusti 2012 · 36 Inlägg

Oj ber om ursäkt där vid "luft till kopplingen" menade så klart vätska.. Och nej det kommer absolut inget å jag har bara luftat 3gånger förut men mitt minne balanserar inte nå bra. Jo det e så att mitt tillvägagångsätt är att jag bytte kopplingen å monterade å riktade så det vart rakt å grett, sen tillbaka med allting håll på å lufta i ca 15-20 min men vart inte bättre. Stoppade på en vakumpump på behållaren å satte ordentligt med tryck, då serni hände det grejor. Men kändes aldrig riktigt grett med tanke på att det aldrig kom någon vätska ur slaven.. :S

Mercedes E200 Diesel "Jolly jumper" (1988)
BMW 525D "Donut" (2011)
crescentcompact
11 augusti 2012 · 280 Inlägg

"håll på å lufta i ca 15-20 min men vart inte bättre. Stoppade på en vakumpump på behållaren å satte ordentligt med tryck, då serni hände det grejor. Men kändes aldrig riktigt grett med tanke på att det aldrig kom någon vätska ur slaven.."

"då serni hände det grejor" Vad hände? Öppnade du nippeln? Har du vätska i behållaren?

/Fredrik

Senast redigerat av crescentcompact (11 augusti 2012)

cpu1337
11 augusti 2012 · 766 Inlägg

crescentcompact skrev:
"håll på å lufta i ca 15-20 min men vart inte bättre. Stoppade på en vakumpump på behållaren å satte ordentligt med tryck, då serni hände det grejor. Men kändes aldrig riktigt grett med tanke på att det aldrig kom någon vätska ur slaven.."

"då serni hände det grejor" Vad hände? Öppnade du nippeln? Har du vätska i behållaren?

/Fredrik

går inte hjälpa nån som man inte förstår vad han pratar om:)

Oves_Bror
11 augusti 2012 · 456 Inlägg

Finns ju som regel bara en luftnippel på kopplingen, iom det är för mycket för dig så kanske du känner nån som kan hjälpa dig ur den djungeln.............

growing old is mandatory growing up is optional
Reaper-SW6
11 augusti 2012 · 36 Inlägg

Men snälla nån bli inte spydiga för att jag har svårt att förklara, men om vi säger så här, jaaaa klart som fn jag har vätska i behållaren ja jag öppnar nippeln o det med att det hände saker med kopplingen var att den började ta bättre å bättre men FORTFARANDE ingen vätska ut ur nippeln. Har kollat en massa forum om mercedes slavarna på gorg hur dom funkar men inget som gav något konkret. Min kollega kom upp till verkstaden och berättade lite tips som hjälpte en del men inte vid NEDVÄXLING. Förstår ni nu?

Mercedes E200 Diesel "Jolly jumper" (1988)
BMW 525D "Donut" (2011)
cpu1337
11 augusti 2012 · 766 Inlägg

knackmazda skrev:
Men snälla nån bli inte spydiga för att jag har svårt att förklara, men om vi säger så här, jaaaa klart som fn jag har vätska i behållaren ja jag öppnar nippeln o det med att det hände saker med kopplingen var att den började ta bättre å bättre men FORTFARANDE ingen vätska ut ur nippeln. Har kollat en massa forum om mercedes slavarna på gorg hur dom funkar men inget som gav något konkret. Min kollega kom upp till verkstaden och berättade lite tips som hjälpte en del men inte vid NEDVÄXLING. Förstår ni nu?

trampa ner pedalen hållden kvar öppna nippeln stäng nippeln släpp upp pedalen, upprepa detta tills olja kommer ur nippeln.........

Reaper-SW6
11 augusti 2012 · 36 Inlägg

Så det e alltså så på MB oxå, läste här på något forum att Merca BMW å Volvo var två vanliga bilar att lufta "fel" alltså gå baklänges stoppa oljekanna med vätska i å pressa in i slaven å så. Men nu när jag tänker efter lite så sist jag bytte koppling på en volvo med hydraul system så tror jag att jag hade en slang från nippeln till vätske behållaren kan det vara nå sånt?

Mercedes E200 Diesel "Jolly jumper" (1988)
BMW 525D "Donut" (2011)
cpu1337
11 augusti 2012 · 766 Inlägg

knackmazda skrev:
Så det e alltså så på MB oxå, läste här på något forum att Merca BMW å Volvo var två vanliga bilar att lufta "fel" alltså gå baklänges stoppa oljekanna med vätska i å pressa in i slaven å så. Men nu när jag tänker efter lite så sist jag bytte koppling på en volvo med hydraul system så tror jag att jag hade en slang från nippeln till vätske behållaren kan det vara nå sånt?

det tar tid men det går har gjort det massa gånger på polarns bil

Reaper-SW6
11 augusti 2012 · 36 Inlägg

Ahaa.. Får testa det imorgon då å se vad som händer. Känndes jävligt pissigt efter 15h på jobbet på en Fredag att åka hem med halvt fungerande koppling.

Mercedes E200 Diesel "Jolly jumper" (1988)
BMW 525D "Donut" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang