2478
Sök

Prpblem med Opel Corsa

1 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Hej

jag har en Opel Corsa 1.2 årsmodell 2001. har lite problem med den och undrar om någon haft liknande problem och vet hur man ska fixa felet.

2010.06.01 Får motorstopp på rödljus, bilen har svårt att starta motorlampa tänds.  Efter några timmar startar bilen som vanligt och lampan är släckt. På eftermiddag får motorstopp i rondell, motorlampa lyser bilen orkeslös i ettan växel.

2010.06.02 Bilen startar som vanligt inga lampor lyser, efter att ha kört bilen i ca 1 timma dör motor, lampan lyser, har svårt att starta första gången och varvräknare fungerar inte.
Kopplat bort luftmassemätare för att testa men det verkar som att motor går normalt ändå. Nu lyser motorlampa och varvräknare ur funktion.

5 Inlägg
14 juli 2012
Undrar vad som var ditt problem med bilen då detta precis har inträffat min bil (motorstopp vid rondell, motorelektronik-lampan tänds för att senare bli motorlampan, ibland orkeslös vid svagt gaspådrag, rycker till någon gång på motorväg och nu sedan igår varvräknaren död)
Hoppas du eller någon annan kan ge mig ett tips då jag inte har haft bilen längre än 2 veckor sedan jag köpte den. Ingen bra start... yikes/

Är förresten precis som din en Corsa 2001, 1.2, 4-doors-no waiting!!!

5 Inlägg
18 juli 2012
Felet kvarstår då jag inte fått min efterskickade obd-kabel än, men tänkte jag skulle klargöra att det jag kallar motorlampa här ovan är den lampa som har en bild av en motor och i handboken kallas för avgaslampa. Men jag tror inte alls på något avgasfel utan det är väl som vanligt ett fel som inverkar på allt annat elektriskt och så blir det lite olika lampor som lyser beroende på hur bilen känner sig den dagen. yikes/

54 Inlägg
20 juli 2012
kolla/rengör jord fästena i bilen fungerade på min corsa de var en 91a men värt att pröva

5 Inlägg
20 juli 2012
Oki. Ska kolla de också. Tack!!!

5 Inlägg
6 augusti 2012
Har idag fått obd-kabeln och sprang direkt ut till bilen efter jobbet bara för att konstatera att programmet som medföljde inte verkar fungera (eller så är jag puckad). Turligt nog så upptäckte jag vid googlande tidigare idag att man faktiskt kan fixa detta manuellt s a s. Hittade en engelsk sida som förklarade hur och det var lätt, man gör bara följande:

1. Tryck ned både broms och gaspedalen samtidigt och håll dem nere.
2. Sätt tändningen i läge 2 (ej startläge) så du ser alla lampor på instrumentbrädan tändas.
3. Räkna blinkningarna på felkodslampan på instrumentpanelen, 1 blink = 1:a, 2 blink = 2:a osv..., obs 10 blink = 0:a.
Sedan är det bara att kolla vilken felkod du fått, t ex 0335 som mig = Crankshaft sensor = Vevaxelsensorn.

Nu återstår bara att byta den och se OM det verkligen är den som felar. Den som lever får se...  Fortsättning följer. yikes)
Senast redigerat av barracuda70 (6 augusti 2012)

54 Inlägg
7 augusti 2012
hoppas de löser sig för dig

5 Inlägg
11 augusti 2012
Glatt besked, problemet löst. yikes)

Bytte vevaxelsensorn idag och trot eller ej men efter att ha tagit bort batterikabeln en timme så försvann felindikeringslampan på instrumenteringen och bilen går som ny igen. Slutet gott allting gott. Eller?
Just det, återstår nu att se om det funkar framöver också, men ifall inte så återkommer jag här på tråden.

54 Inlägg
11 augusti 2012
gött att det löste sig big_smile

Sök