Luftfilter på V70N 2,4T

NX_Calibra
8 mars 2007 · 12 Inlägg

Tja, Jag undrar om det e några problem att sätta Öppet filter på min v70, många säger att man pajjar luftmängdsmätaren, någon som kan bekräfta detta?

Funkytear
8 mars 2007 · 51 Inlägg

Jag kör med öppet filter på min v70 t5 -01 och har inte haft några problem. Är du bara noga med att sköta rengöringen och oljan så ska det inte vara några problem. Men en liten risk finns väl alltid. Men va f*n det härliga ljudet som man får av filtret väger upp den lilla risken :-)

Opel Insignia 2.0T "OPC-Line" (2011)
Stadia
8 mars 2007 · 284 Inlägg

rengörningen? de e typ var 7000:e mil eller nöt man gör rent det ^^ iaf mitt smile och än har inte nåt gått sönder iaf big_smile

You don't need a reason to help people.
E-son
8 mars 2007 · 245 Inlägg

7000mil yikes

Stadia
8 mars 2007 · 284 Inlägg

ja, jag blev lite förvånad när jag såg det själv faktiskt, känns inte riktigt som man ska lita på det...brukar väl vara runt 1000 mil annars va?

You don't need a reason to help people.
E-son
8 mars 2007 · 245 Inlägg

1000mil låter genast bättre smile

Jag brukar dock rengöra varje 500:e mil.

Stadia
8 mars 2007 · 284 Inlägg

Detta har jag:
http://www.samsteffansson.se/products/i … 082386.jpg


citerar lite av texten: "Rekommenderad service/rengöring var 65 000 km.
Rengör oftare vid off road körning och dammiga förhållanden."

You don't need a reason to help people.
Stadia
8 mars 2007 · 284 Inlägg

E-son skrev:
1000mil låter genast bättre smile

Jag brukar dock rengöra varje 500:e mil.

fan då hinner man ju knappt starta bilen innan det är dags igen ju ;p

You don't need a reason to help people.
E-son
8 mars 2007 · 245 Inlägg

Men rent är det wink

Viggen Finspång Letar nytt!
8 mars 2007 · 102 Inlägg

Ja har haft öppet på alla mina bilar och inte haft några problem. Kör med det nu med på min V70N T5

NX_Calibra
9 mars 2007 · 12 Inlägg

Ok, ja då får man väl testa, jag har oxå haft öppet filter på alla mina andra bilar men dom brukar säga att de nya bilarna inte tål det, jaja man kan ju alltid byta luftmängdsmätaren, kan ju vara värt att testa för ljudet blir ju så gött. :p

NX_Calibra
9 mars 2007 · 12 Inlägg

det e ju 200hk orginal, jag bytte turbo till en 16T o den laddar nu mellan 0,7 och 0,8 bar vad kan detta ha gjort för effektökning tro?

munken_man
12 mars 2007 · 6 Inlägg

original e ju 6000mil men tkr att man ska rengöra ett öppet filter efter 1000-2000 mil.. det e rimligt

Audi S4 (1998)
M.andersson Bilmekaniker
12 mars 2007 · 8 Inlägg

Har hört att det som kan vara farligt bla. med öppet filter för LMM är oljan man har på åker med in och lägger sig på tråden, om man har en sådan LMM... Men ser man till att torka av filtret kanske tom. blåsa igenom det lite efter inoljningen så ska det nog vara lungt...

Det är dyrt att ligga på topp men det gäller att prioritera!
BeerG Hel Grym
14 mars 2007 · 6 Inlägg

varför öppetluftfilter? oftast går bilen sämre pga för mkt varmluft. visst den låter lite "fräckare" men är det värt det?..  om man ska ha öppetluftfiler ska man ha en bra avskärmning.

Madhouse
14 mars 2007 · 1 079 Inlägg

Som sagt en riktig Avskärmning är A och O, jag körde med en BSR avskärmning, men har nu bytt till Streetpowers avskärmning som är mer som en låda, och är man rädd för filteroljan så har Apexi öppna luftfilter som är "torra" som renar bättre än traditionella K&N exempelvis. Funderar själv på att byta mitt K&N till ett Apexi, de ligger nog runt 1000:-, avskärmning runt 1000:- med frakt också.

Ska du ha ett öppet luftfilter snåla inte på kvaliten, för det renar oftast sämre än ett vanligt originalfilter, och skillnaden mellan ett 300:- och ett 1000:- filter kan vara enorm. Kan vara det som gör skillnaden som gör att något går sönder eller inte.

På ett traditionellt öppet filter som man smörjer in med filterolja, får man inte ha på för mkt så risken finns att det åker med insugsluften, men heller itne för lite då renar filtret inte. Så det brukar bli att jag gör rent filtret och oljar in det strax innan jag tar ut bilen för säsongen runt april och en gång vid semestern vid juli. Viktigt att hålla koll så filtret inte torkar allt för mkt.

Senast redigerat av ruhler (14 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang