Frågor angående vev & kamdrev till Volvo B20.

S_Henjer
14 augusti 2012 · 1 150 Inlägg

Hej.

Håller på med en mindre renovering av en B20, skulle egentligen bara byta packningar men nu är samtliga lager och kolvringar bytt också så ihopmontering pågår. Toppen är planad 2 mm, svänghjulet är lättat, extraktor, R-kam och lite annat småtjafs!

I min förra motor som gick åt fanders upptäckte jag till min förvåning att det satt ståldrev till kamaxeln, motorn i övrigt standard och körd mer eller mindre av äldre folk. Jag trodde ståldreven fanns enbart för större effektuttag, någon som vet om det satt i vissa motorer?

Nu när jag satte i R-kammen i denna motorn så tänkte jag använda ståldrevet, blir ju ingen herrejösses-effekt men tyckte de kunde vara bra ändå. Är drevet på veven olika beroende på om man har stål eller bakelitdrev? För jag fick inte dit ståldrevet då det är bra många fler kuggar på det än på bakelitdrevet.

Så då till den sista frågan, hur gör man enklast för att få bort ståldrevet från veven? Jag har fortfarande kvar veven med det drevet som passar på ståldrevet till kamaxeln.

/Simon

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang