Komptest och turbo köp tips!

Sliff
12 augusti 2012 · 13 Inlägg

Hej ! Jag har en 740 turbo 87 som jag har planer på att trimma till ca 300 hk.

en hel del är redan gjort med motorn men sedan fick jag ett turboras !

nu har jag äntligen fått tillbaka skattepengarna och tänkte lägga iaf 15 tusen på bilen.. sen lite till när lönen kommer.

en ny t19 turbo lutar det åt och det kostade 9400 på gikturbo. är det någon som har något förslag på en liknande turbo som är bättre så kom gärna med förslag. men vill gärna ha lite marginal så den inte rasar när jag lägger mig på 300 hk.
samt förslag på extraktorrör är superfint! bilen ska gå på gatan och kommer vara en bil att drifta med och kanske racea lite med oxå.

men innan jag lägger en massa pengar på turbon tänkte jag att jag skulle kolla så motorn va frisk. annars kanske det är bättre att köpa en t5a med en gång.
gjorde ett komptest och fick 10,5 bar på 3 cyl och på en 10,9 bar. men då va inte motorn varm eftersom jag inte gärna startar den nu utan turbo. det är en 230et motor i bilen och min fråga är om det är godkänt värde ? om det skiljer 0.4 bar.
eller om man måste varmköra bilen för att kunna lita på värdena.

mer info
http://www.garaget.org/?car=285342

tack på förhand !

Björn

Melin82
13 augusti 2012 · 513 Inlägg

Ett alt till 19t skulle vara kkk24 vilket jag kör med i min 240. Funkar kanon men man får bygga om eller köpa en lösning till tryckklockan.
Anser att du har ett bra komp i motorn, ingen fara där.
Men frågan är om du ska gå bortom 300 hk hade jag lagt lite mindre pengar på turbon och hittat en beg bra turbo för 3-4 papp och slängt i h-profilare. Hade känts skönt med en botten stabil för 400-500 hk om inte ännu mer.

Melin82
13 augusti 2012 · 513 Inlägg

Melin82 skrev:
Ett alt till 19t skulle vara kkk24 vilket jag kör med i min 240. Funkar kanon men man får bygga om eller köpa en lösning till tryckklockan.
Anser att du har ett bra komp i motorn, ingen fara där.
Men frågan är om du ska gå bortom 300 hk hade jag lagt lite mindre pengar på turbon och hittat en beg bra turbo för 3-4 papp och slängt i h-profilare. Hade känts skönt med en botten stabil för 400-500 hk om inte ännu mer.

Lessen missa att du hade h-stakar redan.
Kunde ju ha kollat innan jag skrev nått.

LocKtar Herr
13 augusti 2012 · 1 722 Inlägg

Sliff skrev:
Hej ! Jag har en 740 turbo 87 som jag har planer på att trimma till ca 300 hk.

en hel del är redan gjort med motorn men sedan fick jag ett turboras !

nu har jag äntligen fått tillbaka skattepengarna och tänkte lägga iaf 15 tusen på bilen.. sen lite till när lönen kommer.

en ny t19 turbo lutar det åt och det kostade 9400 på gikturbo. är det någon som har något förslag på en liknande turbo som är bättre så kom gärna med förslag. men vill gärna ha lite marginal så den inte rasar när jag lägger mig på 300 hk.
samt förslag på extraktorrör är superfint! bilen ska gå på gatan och kommer vara en bil att drifta med och kanske racea lite med oxå.

men innan jag lägger en massa pengar på turbon tänkte jag att jag skulle kolla så motorn va frisk. annars kanske det är bättre att köpa en t5a med en gång.
gjorde ett komptest och fick 10,5 bar på 3 cyl och på en 10,9 bar. men då va inte motorn varm eftersom jag inte gärna startar den nu utan turbo. det är en 230et motor i bilen och min fråga är om det är godkänt värde ? om det skiljer 0.4 bar.
eller om man måste varmköra bilen för att kunna lita på värdena.

mer info
http://www.garaget.org/?car=285342

tack på förhand !

Björn

Jag vet inte om jag hade lagt 9400 på en sprojlans ny 19t, när du kan få 19t i MYCKET gott skick för bra mycket mindre pengar, och en 19t håller garanterat för 300hk. Lär finnas att köpa på volvoperformanceclub forumet.
angående kompet så är det helt klart acceptabelt. får inte skilja mer än 10% mellan burkarna om jag förstått det rätt.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
henke_92 TBM NINJA
13 augusti 2012 · 917 Inlägg

om du ska leka med bilen så föreslår jag också smidd botten! ju mer du leker ju mer kommer du skruva på laddet wink

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
13 augusti 2012 · 2 390 Inlägg

Kolla om du får tag i en billig  turbo från B204FT, dom kan du lätt ladda 1.5 bar tongue

Senast redigerat av _Performance_ (13 augusti 2012)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
phille18
13 augusti 2012 · 179 Inlägg

Borgwarner s200 pallar med 400 minst o du får en begagnad för runt 2500-3000. Att köpa en ny 19t är ett extremt slöseri med pengar.

Ajden grenrör (37) hade gjort susen.

Resterande pengar kan du lägga på ett VEMS styrsystem.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Sliff
13 augusti 2012 · 13 Inlägg

tack för svaren! 
melin82:  skönt att höra med kompet !   
anledningen till att jag funderat på en ny turbo är ju att det är väll väldigt svårt att veta hur skicket på en beg turbo är ?  anleningen till att jag inte vill högre än 300hk just nu är att jag är rädd att kolvarna går åt helvete. har hört att orginal ska klara ca 350 hk om allt är rätt ställt.  på sikt blir det smidda med större turbo  eller en t5a. hur är kkk24 i pris jämnfört med t19 ? och är det en kullagerturbo?   

locktar: gött att höra! det är nog en bra regel att gå på! tack för tipset angående forumet!  men känns lurigt att veta skicket på en begturbo? 

Henke92: jo det är klart det är en bra grund men pengar saknas just nu och har inte kört så mycket med bilen ännu vill få lite körtid med den innan jag drar den högre så jag får testa lite och lära mig lite mer om grejerna.

performance: vilka bilar sitter dom i ?  blir ganska kort livslängd på turbon om man laddar på så eller har jag fel ?

phille 18:  Borgwarner s200 vad är det för turbo ? vad kostar dom nya ?  ett 37 mm menar du eller? 
verkar vara en bra sida tack!

LocKtar Herr
14 augusti 2012 · 1 722 Inlägg

Det känner du på impellern, får inte glappa nåt in och ut , men ett par mm upp och ner är ok.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
14 augusti 2012 · 2 390 Inlägg

Dom sitter på 16v turbo motorerna,  kort livslängd kan ja inte påstå. Av egen erfarenhet  har sån turbo körts med 1.7bar i ladd i 3 år nu och funkar lika bra än.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
phille18
14 augusti 2012 · 179 Inlägg

Borgwarner s200 har oftast impeller på mellan 48-54mm. Största impellern räcker till närmare 500 häst. Ska va snabbspolade och lär sannerligen hålla till din bil.

Som locktar skrev så ska den inte glappa speciellt mycket (glidlagrat glappar alltid lite)

Nypris vet jag inte säkert, finns i USA för runt 1000$ och i sverige så får du ta kontakt med någon firma o kolla, exempelvis http://www.turbohuset.se/

Jag hade dock verkligen köpt en begagnad. Tänk på att du får minst 3 begagnade på en ny....

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Sliff
14 augusti 2012 · 13 Inlägg

funderar på att köpa denna http://www.xtremt.se/?artnr=GT3071R-C1075-3 vad tror ni om den ?
någon som vet hur dessa extraktorrören är? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/gre … index.html

Sliff
14 augusti 2012 · 13 Inlägg

ska ner till xtremt  och snacka med honom ska höra om borgwarner turbon med honom big_smile  han kanske kan ordna fram ngt bra!

SportPilot Ubåtsingenjör
14 augusti 2012 · 7 234 Inlägg

kolla turbobanditens snurror ... billigt och bra smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Boostrider Försöker iaf
14 augusti 2012 · 1 998 Inlägg

Köp en riktig tryckplatta och ny turbolamell så ska de hålla för 500nm
2800kr +1100kr

Turbo 3-4000kr S200 eller Holset HX35 med avgashus 12 eller 14. Ladd på högre varv är ju skonsammare för motorn.

Spridare 1000-3000kr Beg runt 600cc räcker bra. Bara att anpassa lmm efter de

Lmm 500-1000kr

Chip 1500kr

Då kommer du under 1500kr

Kolvarna pallar lätt 500hk så de behöver du inte oroa dig över

Annars är ju Vems ett bättre alternativ om du vet någon som mappar billigt. Lättare att få ut effekt och man slipper mas med chip/lmmberäkning osv.
Lite dyrare och lite mer eldragning osv men de funkar bättre

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang