Kass tomgång+Lägger av!!!!

dkarl403 Perfektionist
13 mars 2007 · 14 Inlägg

Skulle kunna ge en miljon till den som löste detta problem, har haft en grymmt irreterande problem med min saab 9-3 aero 02 senaste tiden. började med att jag bytte tryckrör till ett grövre kromat, sen till optiflow filter, sen till hybrid dump. efter alla dessa modifikationer så upptäckte jag att bilen började lägga av vid kraftiga inbromsningar samt vid motorbroms och bilen dippade ner totalt på varvräknaren och la sedan av, bara att starta om sen köra igen, ingen motorlampa heller till en början, var in till saab nu eftersom lampan börjat lysa, dom sa att det var bypass ventilen som felkoden gällde och att det var lugnt, men bilen lägger fortfarande av och nu undrar jag om luftmassemätaren/spjällhuset/dumpen orsakar detta förbannade problem eller om det är nått annat, skall tilläggas att den dippade ner aningen för mycket innan alla dessa moddar också men la aldrig av. TACKSAM FÖR SVAR!

_kimpan_ elektriker
13 mars 2007 · 591 Inlägg

har exakt samma problem med min celica, mekanikern sa att det var lambdan men ska bli spännande att se om du får några bra svar här.

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
AK86
13 mars 2007 · 250 Inlägg

om ni har luftmassemätare på era bilar så är det den som spökar, typiska alla ska byta till öppet luftfilter, kostar mer än vad dt smakar!

bara o byta ut Luftmassemätaren! den går alltid sönder när man byter till öppet luftfilter!

Senast redigerat av Impreza_BlackDrake (13 mars 2007)

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________
_kimpan_ elektriker
13 mars 2007 · 591 Inlägg

Impreza_BlackDrake skrev:
om ni har luftmassemätare på era bilar så är det den som spökar, typiska alla ska byta till öppet luftfilter, kostar mer än vad dt smakar!

bara o byta ut Luftmassemätaren! den går alltid sönder när man byter till öppet luftfilter!

tack för svaret!smile

Dyrt/svårt att byta?

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
Hamilton
13 mars 2007 · 8 873 Inlägg

_kimpan_ skrev:

Impreza_BlackDrake skrev:
om ni har luftmassemätare på era bilar så är det den som spökar, typiska alla ska byta till öppet luftfilter, kostar mer än vad dt smakar!

bara o byta ut Luftmassemätaren! den går alltid sönder när man byter till öppet luftfilter!

tack för svaret!smile

Dyrt/svårt att byta?

En ny kostar ca 2500:-

Senast redigerat av Hamilton (13 mars 2007)

Fotograf på tierpidag.se
AK86
13 mars 2007 · 250 Inlägg

LMM brukar itne vara krongligt att byta, men ta bort öppna luftfiltret o sätt tebax org!

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________
Gizmojohan
13 mars 2007 · 3 295 Inlägg

sätt tillbaka orginal AVlastningsventil så kommer problemet att lösa sig.. kolla även på www.stcs.nu och se vad dom har och säga om eftermarknads"Dump"ventiler..

men iofs.. det pyser ju så häftigt..

MVH Johan

Senast redigerat av Slave_joe (13 mars 2007)

dkarl403 Perfektionist
14 mars 2007 · 14 Inlägg

Tackar för svar men alltså har ju haft samma problem fast den inte har lagt av även när bilen var orginal, så tror lmm vart påväg att ge upp redan innan. men alltså fattar inte hur fan dom kan sälja öppna luftfilter till bilar med lmm om det inte ens funkar för fem öre..:S..en annan kille trodde det kunde vara luftläckage någonstanns. men om jag byter lmm men inte luftfiltret, kommer helvetet att börja på nytt då efter ett tag?..:S

Senast redigerat av dkarl403 (14 mars 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang