Hur trögt ska det vara att rotera svänghjulet på crossmotorer (250-450 kubik 4-takt)

Hefal noob
11 augusti 2012 · 112 Inlägg

Hej, har rivigt motorn på min ktm 250 sxf 2006 och håller på att plocka ihop den igen från bordet. Motorn går nästan friktionslöst fram i alla lager, dvs. det är inge problem i nedre delen av motorn inkl. vev, kolv o cylinder. Det är när jag kopplar på kamkedjan och ventlerna ska spela jag får problem.
För att rubba dem får jag ta i med allt jag har och först då gör den ett varv. Om den gör flera sen vågar jag inte gissa på.
Jag har följt servicemanualen när jag ställde in dem o kuggmarkeringarna pekar mot varann när kolven var så högt upp han kunde komma.

Jag ser klart och tydligt hur ventilerna gradvis pressas längre och längre ner och jag får det där exponentiellt stigande motståndet. Men jag har inte meckat med 4-taktare förr och vet inte allt hur tungt det ska gå. Ringde då och hörde med Lelles mc och han påstod att det skulle gå o göra utan att behöva ta i så mycket som jag beskrev jag gjorde.

Ett tillägg är att stiftet är ute och ingen olja i motorn och anledningen till att jag rev var pga. ett vevlager som låste veven och motorn stanna. Och detta får mig att tänka... Vevlagret kanske inte gick sönder för det var "dags", utan kanske var det pga. den ökade påfrestningen orsakat av något annat fel?

https://lh3.googleusercontent.com/-rwp-1IXUFjg/UCaNM8Y13YI/AAAAAAAAAfo/mJRmKQOZWVA/s1440/IMG_2119.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-W-9nvsFAtMg/UCaNQTZodZI/AAAAAAAAAfw/KlMNfLIEWEM/s1440/IMG_2120.JPG



Någon som vågar gissa på vad jag gjort för fel? Jag sitter verkligen fast, hjälp uppskattas enormt.
Mvh Henrik

-lärling :)
cpu1337
11 augusti 2012 · 766 Inlägg

Hefal skrev:
Hej, har rivigt motorn på min ktm 250 sxf 2006 och håller på att plocka ihop den igen från bordet. Motorn går nästan friktionslöst fram i alla lager, dvs. det är inge problem i nedre delen av motorn inkl. vev, kolv o cylinder. Det är när jag kopplar på kamkedjan och ventlerna ska spela jag får problem.
För att rubba dem får jag ta i med allt jag har och först då gör den ett varv. Om den gör flera sen vågar jag inte gissa på.
Jag har följt servicemanualen när jag ställde in dem o kuggmarkeringarna pekar mot varann när kolven var så högt upp han kunde komma.

Jag ser klart och tydligt hur ventilerna gradvis pressas längre och längre ner och jag får det där exponentiellt stigande motståndet. Men jag har inte meckat med 4-taktare förr och vet inte allt hur tungt det ska gå. Ringde då och hörde med Lelles mc och han påstod att det skulle gå o göra utan att behöva ta i så mycket som jag beskrev jag gjorde.

Ett tillägg är att stiftet är ute och ingen olja i motorn och anledningen till att jag rev var pga. ett vevlager som låste veven och motorn stanna. Och detta får mig att tänka... Vevlagret kanske inte gick sönder för det var "dags", utan kanske var det pga. den ökade påfrestningen orsakat av något annat fel?

https://lh3.googleusercontent.com/-rwp- … G_2119.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-W-9n … G_2120.JPG



Någon som vågar gissa på vad jag gjort för fel? Jag sitter verkligen fast, hjälp uppskattas enormt.
Mvh Henrik

har du tändstiftet i toppen så du bygger kompression när du drar runt motorn?

Hefal noob
11 augusti 2012 · 112 Inlägg

cpu1337 skrev:

Hefal skrev:
Hej, har rivigt motorn på min ktm 250 sxf 2006 och håller på att plocka ihop den igen från bordet. Motorn går nästan friktionslöst fram i alla lager, dvs. det är inge problem i nedre delen av motorn inkl. vev, kolv o cylinder. Det är när jag kopplar på kamkedjan och ventlerna ska spela jag får problem.
För att rubba dem får jag ta i med allt jag har och först då gör den ett varv. Om den gör flera sen vågar jag inte gissa på.
Jag har följt servicemanualen när jag ställde in dem o kuggmarkeringarna pekar mot varann när kolven var så högt upp han kunde komma.

Jag ser klart och tydligt hur ventilerna gradvis pressas längre och längre ner och jag får det där exponentiellt stigande motståndet. Men jag har inte meckat med 4-taktare förr och vet inte allt hur tungt det ska gå. Ringde då och hörde med Lelles mc och han påstod att det skulle gå o göra utan att behöva ta i så mycket som jag beskrev jag gjorde.

Ett tillägg är att stiftet är ute och ingen olja i motorn och anledningen till att jag rev var pga. ett vevlager som låste veven och motorn stanna. Och detta får mig att tänka... Vevlagret kanske inte gick sönder för det var "dags", utan kanske var det pga. den ökade påfrestningen orsakat av något annat fel?

https://lh3.googleusercontent.com/-rwp- … G_2119.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-W-9n … G_2120.JPG



Någon som vågar gissa på vad jag gjort för fel? Jag sitter verkligen fast, hjälp uppskattas enormt.
Mvh Henrik

har du tändstiftet i toppen så du bygger kompression när du drar runt motorn?

Önskar jag glömt det, men det ligger på bordet...

Mvh Henrik

-lärling :)
cpu1337
11 augusti 2012 · 766 Inlägg

Hefal skrev:

cpu1337 skrev:

Hefal skrev:
Hej, har rivigt motorn på min ktm 250 sxf 2006 och håller på att plocka ihop den igen från bordet. Motorn går nästan friktionslöst fram i alla lager, dvs. det är inge problem i nedre delen av motorn inkl. vev, kolv o cylinder. Det är när jag kopplar på kamkedjan och ventlerna ska spela jag får problem.
För att rubba dem får jag ta i med allt jag har och först då gör den ett varv. Om den gör flera sen vågar jag inte gissa på.
Jag har följt servicemanualen när jag ställde in dem o kuggmarkeringarna pekar mot varann när kolven var så högt upp han kunde komma.

Jag ser klart och tydligt hur ventilerna gradvis pressas längre och längre ner och jag får det där exponentiellt stigande motståndet. Men jag har inte meckat med 4-taktare förr och vet inte allt hur tungt det ska gå. Ringde då och hörde med Lelles mc och han påstod att det skulle gå o göra utan att behöva ta i så mycket som jag beskrev jag gjorde.

Ett tillägg är att stiftet är ute och ingen olja i motorn och anledningen till att jag rev var pga. ett vevlager som låste veven och motorn stanna. Och detta får mig att tänka... Vevlagret kanske inte gick sönder för det var "dags", utan kanske var det pga. den ökade påfrestningen orsakat av något annat fel?

https://lh3.googleusercontent.com/-rwp- … G_2119.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-W-9n … G_2120.JPG



Någon som vågar gissa på vad jag gjort för fel? Jag sitter verkligen fast, hjälp uppskattas enormt.
Mvh Henrik

har du tändstiftet i toppen så du bygger kompression när du drar runt motorn?

Önskar jag glömt det, men det ligger på bordet...

Mvh Henrik

har du kollat så att ingen ventil är lite krökt? felet borde ligga där eftersom det går lätt innan du hänger på kedjan

Hefal noob
11 augusti 2012 · 112 Inlägg

cpu1337 skrev:

Hefal skrev:

cpu1337 skrev:

har du tändstiftet i toppen så du bygger kompression när du drar runt motorn?

Önskar jag glömt det, men det ligger på bordet...

Mvh Henrik

har du kollat så att ingen ventil är lite krökt? felet borde ligga där eftersom det går lätt innan du hänger på kedjan

De ser okej ut... Får i värsta fall riva igen och kika extra noga. Men just motståndet är det jag skulle vilja veta mer om, för jag har noll erfarenhet av just det här. Är något verkligen fel?

Mvh Henrik

-lärling :)
cpu1337
11 augusti 2012 · 766 Inlägg

Hefal skrev:

cpu1337 skrev:

Hefal skrev:

Önskar jag glömt det, men det ligger på bordet...

Mvh Henrik

har du kollat så att ingen ventil är lite krökt? felet borde ligga där eftersom det går lätt innan du hänger på kedjan

De ser okej ut... Får i värsta fall riva igen och kika extra noga. Men just motståndet är det jag skulle vilja veta mer om, för jag har noll erfarenhet av just det här. Är något verkligen fel?

Mvh Henrik

lite tungt ska det gå eftersom du trycker ihop ventilernas fjädrar när du drar runt motorn

RD_87 Skrotsamlare
16 augusti 2012 · 4 031 Inlägg

Precis, man måste ju kämpa mot ventilfjädrarna. Har aldrig gjort det på en encylindrig så hur trögt kan jag inte säga men nog fan känns det. En V-8 går redigt tungt iaf. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
SLG
17 augusti 2012 · 498 Inlägg

Bli medlem på enduromx.se där finns många kunniga inom motocross.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang