2624
Sök

Airbaglampan lyser! Vad betyder svaret vi fick på felsökningen?

11 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Besiktade bilen, lampan lyser så den gick ju inte igenom... Vilket jag inte hade förstått innan.

Diagnosen blev:
04C2 - Tändkrets sidokrockkudde passagerarsida fram

Vad betyder detta? Är det problematiskt att laga? Verkstaden sa att 99,9% av fallen beror det
på att en kabel under sätet är skadad, och att man bara måste korta trådarna. Vilket dom skulle
ta 1500 kr för. OM det nu var det.

Nån här som kan mer än mej som vet vad feldiagnosen betyder? Är det så enkelt som han sa?
Jag försökte titta under stolen och se om jag såg någon skada, men allt såg helt och fint ut.
Tyvärr kanske jag borde tillägga?

Jag är ingen biltjej så jag är tacksam över den hjälp jag kan få! smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 augusti 2012
är i stort sett alltid kretsen under stolen då den är i rörelse när man drar stolen fram och tillbaka. allså en kabel som gått av. för 1500 så hade jag också låtit verkstaden fixa problemet, man ska inte pilla med airbagen själv.

värdelöst att bilprovningen börjat anmärka på srs-lampan, men det är väl bara för att dra in mer pengar..

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2012
Ja, dumt att man menar på att säkerhetsutrustning som finns där ska fungera, eller åtminstone inte indikera fel. Och så nytt dessutom

- - Edit - -

Vad är det för bil? (eller missar jag det?)
Senast redigerat av it_mutt (19 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

11 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Ja, dumt att man menar på att säkerhetsutrustning som finns där ska fungera, eller åtminstone inte indikera fel. Och så nytt dessutom

- - Edit - -

Det är en Audi A4. År 99 tror jag. Men då kanske vi bara ska lämna den till en verkstad då, så får dom fixa det åt oss.

Kan man se om trådarna är skadade? Jag har tittat och känt på dom så långt jag nått och har inte känt några skador alls =/ Är så rädd att det här ska bli dyrt.... Usch!

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2012
TjejenC skrev:
it_mutt skrev:

- - Edit - -

Det är en Audi A4. År 99 tror jag. Men då kanske vi bara ska lämna den till en verkstad då, så får dom fixa det åt oss.

Kan man se om trådarna är skadade? Jag har tittat och känt på dom så långt jag nått och har inte känt några skador alls =/ Är så rädd att det här ska bli dyrt.... Usch!

Då är det jättevanligt att det blir glapp i kontakten under stolen.

Ta isär, spruta kontaktsprey, sätt ihop o dra ett par gånger o försök ta bort felkoden för att se om den kommer tillbaka.

(Alternativt ta bort kontakterna och löda ihop dessa med krympslang över)

Ingen garanti, men väldigt vanligt på A4an

5 198 Inlägg
19 augusti 2012
Alex-s skrev:
är i stort sett alltid kretsen under stolen då den är i rörelse när man drar stolen fram och tillbaka. allså en kabel som gått av. för 1500 så hade jag också låtit verkstaden fixa problemet, man ska inte pilla med airbagen själv.

värdelöst att bilprovningen börjat anmärka på srs-lampan, men det är väl bara för att dra in mer pengar..

På vilket sätt tjänar bilprovningen på det

11 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
TjejenC skrev:
it_mutt skrev:

- - Edit - -

Ta isär, spruta kontaktsprey, sätt ihop o dra ett par gånger o försök ta bort felkoden för att se om den kommer tillbaka.

Okej! Tack! smile Det är ju massor med sladdar under stolen.. Finns det något enkelt sätt att se vilken som är airbagen? Det är ju dumt att man tar så lätt på säkerhet egentligen.. Men när man bara ha en månad på sej att besikta om bilen så blir man lite stressad. Det är ju inte gott om tider hos verkstäderna heller... Så kan man knåpa lite snabbt själv och bara få igenom den på besiktningen så är det värt massor!

Det är bra det här forumet! Snabb hjälp smile

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2012
TjejenC skrev:
it_mutt skrev:
TjejenC skrev:

Okej! Tack! smile Det är ju massor med sladdar under stolen.. Finns det något enkelt sätt att se vilken som är airbagen? Det är ju dumt att man tar så lätt på säkerhet egentligen.. Men när man bara ha en månad på sej att besikta om bilen så blir man lite stressad. Det är ju inte gott om tider hos verkstäderna heller... Så kan man knåpa lite snabbt själv och bara få igenom den på besiktningen så är det värt massor!

Det är bra det här forumet! Snabb hjälp smile

Hade jag haft kvar min A4 hade jag sprungit o kollat. MEN, jag vill ha för mig att den är "gul" eller "gul/lila" (även för mig att den är "lite mindre". Men jag kommer inte ihåg helt 100 såhär på rak arm

Det -kan- givetvis vara annat, men, iom att det är vanligt så är det väl ett bra sätt att börja på. Och som sagt, sen får du/ni radera felkoden med felkodsläsare alt vag-com

Sök