6077
Sök

Laddningfel/generator/Laddningsregulator/ Audi allrod 2,7T biturbo 250hk 2001

2 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
Söker någon eller några som kan hjälpa mig förklara det som inte min verkstad kan!
-Fick för två veckor sedan totalstopp på min Audi, batterilampan började lysa och jag försökte ta mig till Mora så fort jag kunde, bara 12km ifrån....Men 1km från mora så slutade all el upphöra, jag trodde först det var bateriet men det är ett 100amp som bara är sex månader gammalt, men kan även hända tänkte jag.
-Fick hjälp till Autoexperten där en man sade att batteriet är ok så det måste vara laddregulatorn, han beställde fram en sådan, men efter fem timmar gav han upp(till hans försvar så fick han ligga på en bräda under bilen och kom på det sättet inte åt att få bort regulatorn)
Efter helgen så fick jag hämta bilen och allt fungerade igen, betalade och var glad.
-Men..efter en vecka så hände det tre ggr att laddningen gick ner från 14volt till 12 och jag fick ge gas innan den gick upp på 14volt igen, även batterilampan lyste till i korta ögonblick vid dessa tillfällen.
Ringde honom och frågade vadsom kan vara fel...om det är något fel?
Fick besked att laddregulatorn säkert var fel på och han skulle reklamera den, åkte ner igen och han bytte åter igen regulatorn...men! Den nya fungerade inte den heller...han beställde då en annan av okänt fabikat, så jag ficl låna en bil för att ta mig hem.
Ringde honom nästa dag...jodå han har fått en ny igen.....innan jag åkte ner igen så ringde jag honom och fick veta att det inte finns matarström till Generatorn...konstigt det fanns inte tidigare och har aldrig varit ett problem.
-Ringde upp senare samma dag och fick veta att nu fanns det matarström, men den ville inte ladda...igen..!!
-Han måste åka iväg med hela generatorn och besöka en annan elektriker för att se om generatorn är trasig...hjälp vad har jag gjort för ont!!
-Killen är hjälpsam, trevlig och ställer upp men....är Audin för svår och invecklad för honom??
Kan någon hjälpa mig och förklara om det är fel på mig bilen eller verkstaden, efter tre (3) st byten av laddregulatorer så börjar jag misströsta!!
Tacksam för svar/hjälp
Jossan:rolleyes:

438 Inlägg
18 augusti 2012
Kan ju vara något fel med likriktnings dioderna i generatorn, det är det enda jag kan tänka mig för 3st olika laddregulatorer som är trasiga verkar lite skumt,
1 kan jag tänka mig för det händer ibland på jobb men inte 3st,
Hoppas det löser sig,
Mvh vand3rsson

2 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Tack för ditt svar
Kram
Josephine

179 Inlägg
20 augusti 2012
3st regulatorer som är sönder verkar otroligt. Jag gissar också på att det är själva generatorn som är felet.
Det är en del jobb att byta generatorn (Har gjort det på min s4 med samma motor som din) Fronten måste bort för att få bort remmen sen sitter generatorn med ett par bultar som kan sitta fast ganska hårt. Jag fick koppla loss ett par slangar till servopumpen som var i vägen.

Sök