Saab 9-5 2.3t sedan 1998

sw3ng
6 juli 2012 · 15 Inlägg

Hej,
Är precis ny här och lite tråkigt att börja med att be om hjälp men har verkligen kört fast.
För någon vecka sedan dog turbon, motorn gick men fick bogsera då det var lite riskabelt. Dagen som bilen skulle till verkstaden för att byta turbo var den död, startmotorn gick men den tände inte.

Turbon byttes, likaså tänstift och olja och batteriet laddades men fortfarande ingen tändning. Testade en annan tändkasset, fungerade inte, bytte vevaxelgivare, fungerade fortfarande inte. Lyssnade under baksätet och det var tyst när man vred tändningen och igår bytte jag pumpen men det fungerar fortfarande inte, helt tyst under baksätet (har kollat säkringen också) och bilen tänder inte trots startgas. Några tips på fortsatt felsökning?

Läste någonstans om relä till bensinpumpen, vart hittar jag det och går det att felsöka detta utan att köpa nytt?

Väntar på en felkodsläsare som inte kommit än, borde den kunna ge mig några råd?

Känns lite desperat...

SgtCrilly Hemmainstruktör
6 juli 2012 · 641 Inlägg

Så bilen tänder inte med startgas? Tyder på något annat fel än bränslesystem.
Men bränslepumpen går inte heller?
Testa lägg handen på pumpen när du vrider på tändningen, känns vibrationer om den går. Eller kolla i munstycket på fuelrailen, töm den först på tryck/bränsle (tryck bara in nippeln precis som på ett däck), vrid på tändning och kolla om det byggts upp tryck genom att trycka ner nippeln igen.
Bränslepumps relät har jag för mig sitter under knäskyddet på förarsidan, plocka ner plasten under och det syns en liten reläbox undersida, lossa torx-25an som håller den på plats å vik ner den. Sitter nog mer än ett likadant relä i den centralen så bara skifta relän för att se om bränslet hoppar igång.
För att hitta rätt relä så är det nog lättast att mäta med multimeter från pumpens matarkabel till reläna om du inte har ett koplingsschema.

Det ligger inte en massa olja i insuget efter turboraset? Om stiften kläggas igen kommer den inte å starta.
Den är inte i limp-home? Olja i spjällhuset kan orsaka limp-home och vissa bilar vägrar starta i limp-home.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
sw3ng
10 juli 2012 · 15 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Så bilen tänder inte med startgas? Tyder på något annat fel än bränslesystem.
Men bränslepumpen går inte heller?
Testa lägg handen på pumpen när du vrider på tändningen, känns vibrationer om den går. Eller kolla i munstycket på fuelrailen, töm den först på tryck/bränsle (tryck bara in nippeln precis som på ett däck), vrid på tändning och kolla om det byggts upp tryck genom att trycka ner nippeln igen.
Bränslepumps relät har jag för mig sitter under knäskyddet på förarsidan, plocka ner plasten under och det syns en liten reläbox undersida, lossa torx-25an som håller den på plats å vik ner den. Sitter nog mer än ett likadant relä i den centralen så bara skifta relän för att se om bränslet hoppar igång.
För att hitta rätt relä så är det nog lättast att mäta med multimeter från pumpens matarkabel till reläna om du inte har ett koplingsschema.

Det ligger inte en massa olja i insuget efter turboraset? Om stiften kläggas igen kommer den inte å starta.
Den är inte i limp-home? Olja i spjällhuset kan orsaka limp-home och vissa bilar vägrar starta i limp-home.

Tack för de förslagen, ska försöka beta av dom.

Bilen tänder inte med startgas nej, och bränslepumpen rör sig inte ett smack, inget tryck eller något sånt.

Jag plockade ner all plast och letade efter en reläbox men kunde nog inte hitta den, hur ser den ut?

Skulle olja i insuget kunna orsaka att bilen inte tänder eller att pumpen inte går? Amatörerna på verkstaden som bytte turbo hade överfyllt när de bytte olja, fick tömma utt ca 0,5L innan vi starttestade, ett av stiften var lite kladdigt, men inte de andra tre. Limp-home-läget var inte aktiverat.

Några andra förslag?

SgtCrilly Hemmainstruktör
10 juli 2012 · 641 Inlägg

Pumpen borde surra till vid tändningspåslag oavsett om du har motorn full med olja eller andra mekaniska fel.
Så borde vara något med den eller strömmen till den, kan du mäta upp om du har ström till den? Dom två grövre kablarna i handsken ute vid pumpen är matarström och jord till den.
Om du tittar in under knäskyddet på förarsidan så ser du en vit plast burk som en massa sladdar går till, det är undersidan av reläboxen, sitter en Torx25 skruv som håller den på plats i ena kanten, "gångjärn" i andra. Vik ner den för att se reläna.

Rör varvtalsmätaren på sig när du drar runt den på start? Ska pulsera när man drar runt motorn på starten, då vet du att den har varvtalssignal iaf.
Om du kan kolla att du har gnista på stiften vore det ju bra att kunna utesluta det som ett fel iaf, lite knepigt när man måste ha alla 4 stiften i kasetten och deras stomme jordade när man gör det men med lite kreativt skalad kabel går det. Rör bara inget i motorutrymmet när du drar runt motorn, nyper till gött.

För mycket olja på insugssidan kan orsaka att bilen inte tänder, störa ut spjäll eller tändkasett. Men det borde vara kladdiga stift eller spjäll i limphome om man hållt på å försökt starta en stund. Lossa Intercoolerslangen på vänstra sidan å se om det kommer ut olja, den kan vara oljefylld efter turboraset.

Känns ju lite konstigt att både bränsle och tändningssidan lagt av samtidigt, i samband med ett turboras också.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Melin82
10 juli 2012 · 513 Inlägg

har du sett att det inte finns någon gnista? för jag tror inte det är något fel på bränslet om den inte startar på startgas eller ens gör ett försök. Och skulle nu det var så att det inte finns någon gnista eller att pumpen går skulle jag kolla så inte startspärren har slått in.

sw3ng
12 juli 2012 · 15 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Pumpen borde surra till vid tändningspåslag oavsett om du har motorn full med olja eller andra mekaniska fel.
Så borde vara något med den eller strömmen till den, kan du mäta upp om du har ström till den? Dom två grövre kablarna i handsken ute vid pumpen är matarström och jord till den.
Om du tittar in under knäskyddet på förarsidan så ser du en vit plast burk som en massa sladdar går till, det är undersidan av reläboxen, sitter en Torx25 skruv som håller den på plats i ena kanten, "gångjärn" i andra. Vik ner den för att se reläna.

Ok, har mätt upp att det går ström till bensinpumpen, men den surrar inte det minsta, och det verkar inte byggas upp något tryck heller. Kan detta fortfarande ha med reläet att göra eller har jag fått en ny pump som är trasig?

Pukadjuret skrev:
Rör varvtalsmätaren på sig när du drar runt den på start? Ska pulsera när man drar runt motorn på starten, då vet du att den har varvtalssignal iaf.

Vartalsmätaren rör sig inte alls

Pukadjuret skrev:
Om du kan kolla att du har gnista på stiften vore det ju bra att kunna utesluta det som ett fel iaf, lite knepigt när man måste ha alla 4 stiften i kasetten och deras stomme jordade när man gör det men med lite kreativt skalad kabel går det. Rör bara inget i motorutrymmet när du drar runt motorn, nyper till gött.

För mycket olja på insugssidan kan orsaka att bilen inte tänder, störa ut spjäll eller tändkasett. Men det borde vara kladdiga stift eller spjäll i limphome om man hållt på å försökt starta en stund. Lossa Intercoolerslangen på vänstra sidan å se om det kommer ut olja, den kan vara oljefylld efter turboraset.

Känns ju lite konstigt att både bränsle och tändningssidan lagt av samtidigt, i samband med ett turboras också.

Är lite osäker på vart  jag hittar intercoolerslangen, sitter den efter turbon så att säga? Plockade ut vevaxelgivaren och den var helt kladdig med olja, är det att vänta sig?

Melin82 skrev:
har du sett att det inte finns någon gnista? för jag tror inte det är något fel på bränslet om den inte startar på startgas eller ens gör ett försök. Och skulle nu det var så att det inte finns någon gnista eller att pumpen går skulle jag kolla så inte startspärren har slått in.

Nej, det händer inget med startgas så det verkar vara både pump OCH gnista eller kanske som du säger, startspärr. Petade in en annan SID och det enda den säger är att det saknas spolarvätska (trots att denna är full...), trycker jag på 'clear' så står det inte något annat. Jag vet inte om 'clear' tar bort alla meddelande eller om de köas så att säga. Om startspärren slått till borde det väl stå i SID?

Tack för alla förslag!

Melin82
12 juli 2012 · 513 Inlägg

Nej det står inte i sid om startspärren slår in. Tycker då du har plötsligt fått en massa fel som att du inte har någon gnista, pumpen inte går osv tyder på att bilen inte tillåter en start. Prova att hänga av minuspolen en 10 min och sen om du har en reservnyckel att prova med.
Gör rent vevaxelgivaren och jag tror du kan mäta upp den eller byt bara. för du ska ha utslag på varvräknaren fast det kan vara så att den är död liksom det andra när startspärren går i fast du kan nog googla på det ämnet då jag inte har sån jävla koll på det.

sw3ng
12 juli 2012 · 15 Inlägg

Melin82 skrev:
Nej det står inte i sid om startspärren slår in. Tycker då du har plötsligt fått en massa fel som att du inte har någon gnista, pumpen inte går osv tyder på att bilen inte tillåter en start. Prova att hänga av minuspolen en 10 min och sen om du har en reservnyckel att prova med.
Gör rent vevaxelgivaren och jag tror du kan mäta upp den eller byt bara. för du ska ha utslag på varvräknaren fast det kan vara så att den är död liksom det andra när startspärren går i fast du kan nog googla på det ämnet då jag inte har sån jävla koll på det.

Har inte någon reservnyckel tyvärr. Är inte riktigt med på hur du menar, men det låter ju ganska logiskt med att det kan vara fel på startspärren, hade batteriet ur för laddning så det var urkopplat under ett dygn men det antar att det inte har betydelse om jag inte har någon extranyckel... Kanske en korkad fråga, men heter startspärren något annat om det är en 9-5a, tycker att jag bara hittar info om 900 och 9000?

Melin82
12 juli 2012 · 513 Inlägg

startspärren funkar genom att när du sätter i nyckeln i låset så ska den känna av nyckel, att det är rätt nyckel.
sitter en kännare vid låset som skickar en ok signal till twiceboxen och låter motorn startas.
Man kan få upp ett medelande i siden där det står "fel nyckel" tja i stort sett så.
Det man kan göra är att hänga av minuspolen ett tag, byta batteri i nyckel/larmdosa, låsa upp låsa osv.
Klart bäst är ju att någon hänger i tec2 och kollar upp vad som är fel.

Sen kan jag inte lova att det är startspärren men det låter lite sjukt att det skulle paja så många grejer på en gång

sw3ng
12 juli 2012 · 15 Inlägg

Melin82 skrev:
startspärren funkar genom att när du sätter i nyckeln i låset så ska den känna av nyckel, att det är rätt nyckel.
sitter en kännare vid låset som skickar en ok signal till twiceboxen och låter motorn startas.
Man kan få upp ett medelande i siden där det står "fel nyckel" tja i stort sett så.
Det man kan göra är att hänga av minuspolen ett tag, byta batteri i nyckel/larmdosa, låsa upp låsa osv.
Klart bäst är ju att någon hänger i tec2 och kollar upp vad som är fel.

Sen kan jag inte lova att det är startspärren men det låter lite sjukt att det skulle paja så många grejer på en gång

Ok, bra tips, ska testa att byta batteri i nyckeln. Har en ODBII-läsare men jag antar att det inte hjälper i det här läget?

Melin82
12 juli 2012 · 513 Inlägg

Ledsen men ODBII läsaren tar bara motordelen och det är bortom det.

sw3ng
12 juli 2012 · 15 Inlägg

Melin82 skrev:
Ledsen men ODBII läsaren tar bara motordelen och det är bortom det.

Testade att koppla av batteriet och sedan låsa upp några gånger men icke. Borde det gå att fjärrlåsa om startspärren gått in? Sid säger check ok

SgtCrilly Hemmainstruktör
12 juli 2012 · 641 Inlägg

sw3ng skrev:

Melin82 skrev:
Ledsen men ODBII läsaren tar bara motordelen och det är bortom det.

Testade att koppla av batteriet och sedan låsa upp några gånger men icke. Borde det gå att fjärrlåsa om startspärren gått in? Sid säger check ok

Att du inte får felmedelande i SID betyder att TWICE godtagit din nyckel. Men det betyder inte att motorstyrdonet släppt startspärren... Det måste man kolla med Tech2, ev. kan du läsa av motorfelkod på felaktig immokod eller signal med din OBD-maskin men status på startspärr tror jag inte du ser.

Senast redigerat av Pukadjuret (12 juli 2012)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Melin82
12 juli 2012 · 513 Inlägg

Pukadjuret skrev:

sw3ng skrev:

Melin82 skrev:
Ledsen men ODBII läsaren tar bara motordelen och det är bortom det.

Testade att koppla av batteriet och sedan låsa upp några gånger men icke. Borde det gå att fjärrlåsa om startspärren gått in? Sid säger check ok

Att du inte får felmedelande i SID betyder att TWICE godtagit din nyckel. Men det betyder inte att motorstyrdonet släppt startspärren... Det måste man kolla med Tech2, ev. kan du läsa av motorfelkod på felaktig immokod eller signal med din OBD-maskin men status på startspärr tror jag inte du ser.

Det är just som sagt lite surt med startspärren och hela larmsystemet, bästa är att någon som kan kopplar in tec2 och kollar för uppenbarligen har det hänt något när du hade bilen ine för lagning och det kan ha hänt något med elsystemet när du laddade batteriet.

sw3ng
22 augusti 2012 · 15 Inlägg

Ok, bara för att avsluta detta projekt kan jag meddela att bilen såldes utan att fixas. Den lokala saabmekaren skulle ha 1200:- för att felsöka så det blev inget med det.

Tack för all hjälp dock, tar med mig det jag lärde mig om den andra Saaben skulle ge upp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang