Inga felkoder seat ibiza 1.6 sxe -97

wama
11 augusti 2012 · 991 Inlägg

Jag hade en golf som också bara lade av och det visade sig vara luft i soopaledningarna. Fixa läckaget först så vet du ifall det är problemet. Vilket program läste verkstan av din bil med. Hade dom inte VAGCOM så finns det en risk att vissa felkoder inte kan läsas av och inte släckas för den delen.

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
karlsson_1984
11 augusti 2012 · 671 Inlägg

det var perras bil i hedemora (ad bilcenter)  men när jag ringde dom och sa att jag kanske vet felet så sa dom att  testet inte visar om en sån kontakt glappar

wama
11 augusti 2012 · 991 Inlägg

Jag har VAGCOM och kan säga att den visar en massa felkoder som inte syns med nåt universaldiagnosprogram, och det låter som att dom inte använder sig av programmet. Det skadar inte att försöka hitta nån nära dig som har programmet och rätt kabel wink

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
karlsson_1984
13 augusti 2012 · 671 Inlägg

okej blir troligtvis bilmetro här i hedemora då. skall höra med dom sen när jag fått hem nya låset om den nu inte visar sig gå felfritt då. annars blir den nog tyvärr skrotad. det är nog säkert bara ett jätteenkelt fel som ingen lyckas hitta bara

Noxxer
13 augusti 2012 · 1 482 Inlägg

Låter som tändkontakten i tändlåset är trasig. Extremt vanligt seat problem som dyker upp förr eller senare.

Dvs du behöver inte hela låset utan bara eldelen/plastdetaljen som sitter längst bak på låset där man koppla in elkablarna. Den kostar runt 200kr.

Du måste dock av med ratten och allting för att komma åt. Jag har bytt 2st hittils med lyckat resultat smile

BLT Service
Theracords Music Label
karlsson_1984
13 augusti 2012 · 671 Inlägg

japp misstänkte kontakten jag med då jag gogglade på detta, ja fick tag i en kontakt på demonteringen men lyckade ha sönder hela låset innan jag fick bort detta pga hyllsan satt nå grymt fast.. bilmetro skulle ha över 400 spänn för den kontakten. så nu bestälde jag ett beg lås komplett med nycklar och dörrhandtag så jag hoppas det fungerar nu och bara att plugga dit. man blir ju så handikappad utan bilen:) vet dock ej hur det blir med chippet i nyckeln  om jag bara kan sätta i kretskortet i nya nycel eller

karlsson_1984
14 augusti 2012 · 671 Inlägg

har bytt lås nu till ett utan fjärrlåsning. så nu är det strul med startspärren. hur kopplar jag ur hela skiten  för jag har även dörrhandtag till som skall bytas så det är samma nycklar
man måste väl avkoda den gamla nyckeln med fjärrlås men hur kodar jag dom nya som inte är med fjärr

Senast redigerat av karlsson_1984 (14 augusti 2012)

karlsson_1984
14 augusti 2012 · 671 Inlägg

hallå hur kodar man en nyckel som ej är med fjärrlåsning .... nycklarna jag har nu är en tunn och en tjockare.... hur prog man dessa  för nu startar bilen i en sekund typ

Mange192
17 augusti 2012 · 9 Inlägg

Jag har haft exakt samma problem som dig, bilen stupdör lite då och då och vill inte starta på en stund.
Dock försvann detta problemet av sig självt, tillsammans med tomgången..

De du har gjort nu är att du har fel nyckel till immobilizern, immobilizern känner bara igen chippet i din gamla nyckel.

Öppnar du upp nyckeln så har du ett ytte pytte chip/kiselbit, i den ligger "koden".

Jag tror nästan att de flesta större nyckelfirmor som säljer bilnycklar kan kopiera koden i din gamla nyckel. (typ Assa) till din nya.

Eller så kan en VAG verkstad programmera om Styrdon, immobilizer och nyckel för priset av en ny Seat Ibiza...

Jag har kopplat upp mitt VAG-COM o kollat felkoder under båda mina problem och det har vart helt grönt.

Jag har även bytt motorstyrdon (med omprogrammering och skit) utan resultat.

Mitt tomgångsproblem fixade jag genom att koppla förbi EGR ventilen.

Är där något som är oklart så säg till så försöker jag förklara bättre.

MVH Mange

Senast redigerat av Mange192 (17 augusti 2012)

karlsson_1984
18 augusti 2012 · 671 Inlägg

hm okej. ja jag gjorde som så att jag sågade av den beg nyckeln som var med beg låset så jag tog det ämnet och bytte ut i min nyckel som har chippet. men det var nog inte fel på låset från början heller antar jag. för jag såg att gnistan är borta . så först när bilen väl gick en stund innan den dog sporadiskt så köpte jag en ny tändspole på biltema för 369 kr med tändmodul 3stift. och med den så var det inte ett liv. förmodligen paj men enligt biltema har det aldrig hänt så jag skruvade dit min gamla och den startade då direkt men lade av en stund efter. och nu har jag knackat isär fördelaren och mätt upp medans jag snurrar på den och får inte ut någon volt där om jag nu mätt riktigt vill säga. testade även att koppla på ett tändstift direkt ut från tändspolen men helt dött även där likaså. har även märkt att om bilen står ett dygn eller mer så startar den till en enda gång sen får jag vänta ett dygn igen. kan garanterat lova att det inte är startspärren som felar för när jag drog ur den så gick bilen en sekund osv

jag gjorde som så nu att jag har beställt en orginal begagnad tändspole/modul misstänker att den är död endå då bilen misständer och smäller innan den dör och mina nya stift är nu helt svarta

Senast redigerat av karlsson_1984 (18 augusti 2012)

karlsson_1984
20 augusti 2012 · 671 Inlägg

hoj bytte tändmodulen idag och köpte en fördelare. och forfarande inget liv i bilen. är förmodligen bara att kassera bilen då jag har kollat allt tänkbart. är så less på bilar och inte ens experterna själva vet

Senast redigerat av karlsson_1984 (20 augusti 2012)

twin_cam Smålänning
20 augusti 2012 · 7 877 Inlägg

Nu har jag glömt vad som skrivits i tråden, men har du kollat så att inte kamremmen kuggat över?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
karlsson_1984
21 augusti 2012 · 671 Inlägg

nej men har svårt att tänka mig något sådant då bilen bara plötsligt var trasig en morgon. kan tyvärr inget om hur det ska ställas in med kammarna. har googlat lite och fått reda på nåt som heter kamaxelgivare var sitter en sådan för jag ser då ingen sån vid kammremmen. sedan finns det väl en databox. dom enda boxarna jag hittat är insprutnings box, larmboxen på passagerarsida nere till höger vid fötterna, och en rf modulator eller nåt ovanför handsfacket. sen är det nån liten box till nyckel läsaren under ratten. har märkt att min oljelampa blinkar om jag slår igång tändningen. har även rivigt i alla jordningar igen och det är felfritt med perfekt kontakt

jo en sak till det är ingen ström från hallgivaren eller tändspolen heller

Senast redigerat av karlsson_1984 (21 augusti 2012)

karlsson_1984
24 augusti 2012 · 671 Inlägg

problemet är nu löst när en annan verkstad kopplade upp sig så var det svänghjuls givaren som var paj

karlsson_1984
24 augusti 2012 · 671 Inlägg

nån som vet vad en orginalnyckel kostar . behöver egentligen bara skalet och nyckelämnet så kan man ju få en kopia gjord. hörde med en låssmed idag och han sa mellan 700-: till 4000-: för en nyckel. men då måste han väl ha trott att jag ska ha chip och kod med eller.
tycker ju inte ett skal med rent obearbetat ämne kan kosta så jävligt

Presidento Of World
25 augusti 2012 · 3 306 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
nån som vet vad en orginalnyckel kostar . behöver egentligen bara skalet och nyckelämnet så kan man ju få en kopia gjord. hörde med en låssmed idag och han sa mellan 700-: till 4000-: för en nyckel. men då måste han väl ha trott att jag ska ha chip och kod med eller.
tycker ju inte ett skal med rent obearbetat ämne kan kosta så jävligt

är det en vanlig nyckel utan kod så typ 50-100kr

kopierade själv för 80!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
karlsson_1984
25 augusti 2012 · 671 Inlägg

nix dom är kodade men eftersom jag har chippet så flyttar man bara över det. min nyckel funkar typ att låsa/låsa upp dörrarna var 10-15e tryck på nyckeln. har provat med elektronikspray då blir den perfekt i någon dag bara. kan säkert berå på att mitt skal är ganska slitet o glappt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang