Saab 9-3 SE -02, Hackigt när man gasar på lite samt turbo vägrar ladda mer än halva gula

Lemon99
28 juni 2010 · 81 Inlägg

Var ute och körde lite, lekte lite med farthållaren (cruise control) och ca 15-20 min efter att ha slutat använda så märkte jag lite saker på motorvägen, när jag gasar på lite och håller jämn gas så hackar den till liksom som en minimal bromsning fram och tillbaks, hackigt alltså. 2-2.5 tim efteråt på väg hem så märker jag helt plötsligt att bilen går mycket segare i acceleration, full platta får turbo mätaren att stiga segt upp till mitten av det gula men inget mer. kan dessutom inte höra turbon eller dumpventilen alls längre. är inte så händig men lite små kunskaper motormässigt har jag här och där, någon som vet vad felet kan vara eller har andra tips, skulle vara jättetacksam och underlätta att berätta för bilverkstaden om jag ska göra en felsökning

Mvh

Volkswagen Golf GTD "Darky" (2014)
Sannefjord
6 juli 2010 · 457 Inlägg

NomOur skrev:
Var ute och körde lite, lekte lite med farthållaren (cruise control) och ca 15-20 min efter att ha slutat använda så märkte jag lite saker på motorvägen, när jag gasar på lite och håller jämn gas så hackar den till liksom som en minimal bromsning fram och tillbaks, hackigt alltså. 2-2.5 tim efteråt på väg hem så märker jag helt plötsligt att bilen går mycket segare i acceleration, full platta får turbo mätaren att stiga segt upp till mitten av det gula men inget mer. kan dessutom inte höra turbon eller dumpventilen alls längre. är inte så händig men lite små kunskaper motormässigt har jag här och där, någon som vet vad felet kan vara eller har andra tips, skulle vara jättetacksam och underlätta att berätta för bilverkstaden om jag ska göra en felsökning

Mvh

Den där hackande känslan har jag med. Sen om jag trycker fullt fullt så får den en kick men lägger va och fortsätter hacka liksom. Som att den spikar. Har dock en 9-5 2.0 SE -1998, och tipsen jag fick var stiften och DI´n. Har dock ingen laddtrycksmätare då min e lite snik wink Så kan inte se om jag har samma problem med laddet som dig sad Men fick samma känsla som dig när du pratade om att det hackar liksom.

Vh / Niklas

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
Revotech Pedal To The Metal
6 juli 2010 · 750 Inlägg

Känns som det kan vara stift och DI kassett såhär spontant. Men ingen motorlampa eller något? Kan ju vara så att den lagt en felkod så bilen går ner i grundladd / Limphome.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
wadde Tryck och pys-åka
8 juli 2010 · 884 Inlägg

Ja mycket kan skyllas på Tändkasseten, dom har lite hyss för sig ibland. Hitta en annan att prova å jämföra med. Byt stift när ni ändå är i farten. NGK BCP7RES är det som gäller. och absolut inte bcp7es  R som i resistor är viktigt !

Sen se över insug att ingen slang har pysläcka eller sånt.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Lemon99
27 augusti 2012 · 81 Inlägg

Okej då får denna tråd återupplivas efter ca 2 år. Nu börjar min ängel bråka med mig igen. Dock så verkar det vara grundladdtrycket som är igång, skedde efter lite tung högerfot en regnig söndag. Accelererar jag fullt ut till 5k RPM så stiger sig turbo mätaren lite över det gröna i på det vita. Tidigare laddar den upp precis intill röda, som den ska. När jag pratar om mätaren och laddet menar jag alltså saabs egna originala mätare som inte visar ladd utan massa vad jag fattat.

Ca ett år sen prövade jag att byta magnet ventilen, samt att dra ur någong slang (minns ej vilken av dom tre) så turbon får överladd, för att se att magnetventilen funkade korrekt. Så det gjorde den. Det skumma med detta är att denna begränsning (Grundladdtryck) Kommer och går, den kommer vid hårda accelerationer, och kommer när den känner för det. Nu har det gått två dagar utan ladd. Ledsen i ögat.

Volkswagen Golf GTD "Darky" (2014)
jonTe
28 augusti 2012 · 5 710 Inlägg

Det tråkiga är att svaret blir som sist.
• Tändstift
• Di-kasett
• Magnetventil

Hjälper inte någon av dessa får man gå vidare.
En sak som jag kommer att tänka på som jag själv kan göra om man skall hetsa lite.
Det är lätt att man håller foten på kopplingspedalen för att det skall gå fortare att växla.
På både broms och kopplingspedal sitter det en brytare som om den aktiveras ger GLT.

MVH Jonas
..............
Lemon99
28 augusti 2012 · 81 Inlägg

jonTe skrev:
Det tråkiga är att svaret blir som sist.
• Tändstift
• Di-kasett
• Magnetventil

Hjälper inte någon av dessa får man gå vidare.
En sak som jag kommer att tänka på som jag själv kan göra om man skall hetsa lite.
Det är lätt att man håller foten på kopplingspedalen för att det skall gå fortare att växla.
På både broms och kopplingspedal sitter det en brytare som om den aktiveras ger GLT.

Suck, aja får börja felsöka de grejerna. Hmm nu när du säger det, så kom jag på att jag har alltid haft min fot vilande på kopplingspedalen, inget tryck men att den vilar, och varje gång jag kommer på det smäller jag mig på käften och säger skärp dig, för det är ju självklart inte bra. Men vet du om denna GLT är en direkt av/på mekanism? Alltså menar jag om den har satt sig i GLT, är det någon speciell tid som måste gå innan den sätter sig tillbaka? Idag när jag startade bilen så vaknade min turbo, wohoo. Sen växlade jag... och då var den borta.

Men tack för att du svarade!

Volkswagen Golf GTD "Darky" (2014)
jonTe
29 augusti 2012 · 5 710 Inlägg

NomOur skrev:
Men vet du om denna GLT är en direkt av/på mekanism? Alltså menar jag om den har satt sig i GLT, är det någon speciell tid som måste gå innan den sätter sig tillbaka?

Nej det är av eller på.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang