Gängpaj i toppen på min E30 320. Vad är mina alternativ?

JonatanB
27 augusti 2012 · 26 Inlägg

Tjena, jag har stött på ett problem nu när jag håller på att montera en ny topp på min 320 (den gamla toppen gick sönder i vintras..). Mitt problem är att gängorna till en av pinnbultarna som termostathuset (heter det så?) sitter på är trasiga. Detta gäller alltså inte gängorna på pinnbulten utan spåren i toppen. Som man kan se på bild två så verkar godset ha spruckit och föregående ägare eller mekaniker har lagat med någon form av lim / spackel / fogmassa eller vad det nu kan vara.

Deras lösning håller inte; bulten går runt när jag försöker skruva fast den. Vad har jag för alternativ för att lösa detta? Det är alltså nya toppen som sitter på bilen och jag har ingen lust att köpa ny topp eller skruva ner den efter att precis ha satt på den.

Tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/108/107761/107761-fcba396513fb513cf5df1ac79d87fe79.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/108/107761/107761-3314fc26a14f237cabf88a925e0f6be9.jpg

Bmw 320 -88
hangman
27 augusti 2012 · 2 174 Inlägg

det går antingen mecka ihop med aluminiumspackel det är tro det eller ej jävligt tåligt man kan borra, gänga m.m i det. det måste vara kliniskt rent innan bara tex rengöra med bromsrengöring sen fylla hålet. Annars är det ta toppen till en svetsare och svetsa igen hålet och börja om på nytt. Eller dra en ny pinbult överdimnension och borra upp.

Du kommer inte åt innifrån och dra en bult åt andra hållet? eller dra gängstav rakt igenom om du borrar sen mutter på baksidan? allt handlar om om något är i vägen möjligheterna är många.

Darkus
27 augusti 2012 ·

Går int det å borra, gänga å sätta dit helicoil då?

JonatanB
27 augusti 2012 · 26 Inlägg

hangman skrev:
det går antingen mecka ihop med aluminiumspackel det är tro det eller ej jävligt tåligt man kan borra, gänga m.m i det. det måste vara kliniskt rent innan bara tex rengöra med bromsrengöring sen fylla hålet. Annars är det ta toppen till en svetsare och svetsa igen hålet och börja om på nytt. Eller dra en ny pinbult överdimnension och borra upp.

Du kommer inte åt innifrån och dra en bult åt andra hållet? eller dra gängstav rakt igenom om du borrar sen mutter på baksidan? allt handlar om om något är i vägen möjligheterna är många.

Hmm bra idéer.. Inifrån går inte att komma åt tyvärr så det ser ut att bli något av dina första alternativ. Om man använder aluminiumspackel, fyller man igen hålet helt och borrar upp på nytt för att själv sen gänga?

Darkus skrev:
Går int det å borra, gänga å sätta dit helicoil då?

Haha första gången jag har sett och hör det! Häftig konstruktion. Vart kan man få tag på helicoil om det skulle bli aktuellt?

Tack för era svar! smile

Bmw 320 -88
joH900
27 augusti 2012 · 414 Inlägg

Det ser ut som de har använt kemisk metall som de fyllt hålet med och sen borrat upp och gängat, tror det står på förpackningen att det ska både gå och gänga och borra i det men det håller väl olika bra antar jag...

Insatsgäng (finns fler tillverkare än Helicoil) lär nog finnas på Würth och kanske Swedol. Undra om inte Biltema har också. Hålet får ju inte vara för stort, eller ovalt, för då fungerar det inge bra... Annars så fungerar det kalas! Har använt insatsgäng 2 gånger hittils

JonatanB
27 augusti 2012 · 26 Inlägg

joH900 skrev:
Det ser ut som de har använt kemisk metall som de fyllt hålet med och sen borrat upp och gängat, tror det står på förpackningen att det ska både gå och gänga och borra i det men det håller väl olika bra antar jag...

Insatsgäng (finns fler tillverkare än Helicoil) lär nog finnas på Würth och kanske Swedol. Undra om inte Biltema har också. Hålet får ju inte vara för stort, eller ovalt, för då fungerar det inge bra... Annars så fungerar det kalas! Har använt insatsgäng 2 gånger hittils

Tja! Jag har bestämt mig för insatsgängor nu; vilken sjukt bra pryl! Kommer bli skitbra när jag är klart. Jag hittade allt som behövs på Swedol.

Tack så mycket för svaren!

Bmw 320 -88
zekezeke Vila i frid, pappa..
27 augusti 2012 · 517 Inlägg

Tips är ju att om du använder helicoil eller liknande produkt - lås dit bulten! http://www.loctite.se/cps/rde/xchg/henk … g-4414.htm

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Darkus
28 augusti 2012 ·

http://www.kullager.se/sv/product/24381 … TS-M12x1-5

JonatanB skrev:

hangman skrev:
det går antingen mecka ihop med aluminiumspackel det är tro det eller ej jävligt tåligt man kan borra, gänga m.m i det. det måste vara kliniskt rent innan bara tex rengöra med bromsrengöring sen fylla hålet. Annars är det ta toppen till en svetsare och svetsa igen hålet och börja om på nytt. Eller dra en ny pinbult överdimnension och borra upp.

Du kommer inte åt innifrån och dra en bult åt andra hållet? eller dra gängstav rakt igenom om du borrar sen mutter på baksidan? allt handlar om om något är i vägen möjligheterna är många.

Hmm bra idéer.. Inifrån går inte att komma åt tyvärr så det ser ut att bli något av dina första alternativ. Om man använder aluminiumspackel, fyller man igen hålet helt och borrar upp på nytt för att själv sen gänga?

Darkus skrev:
Går int det å borra, gänga å sätta dit helicoil då?

Haha första gången jag har sett och hör det! Häftig konstruktion. Vart kan man få tag på helicoil om det skulle bli aktuellt?

Tack för era svar! smile

hangman
28 augusti 2012 · 2 174 Inlägg

Darkus skrev:
http://www.kullager.se/sv/product/24381/V-COIL-GANGREPSATS-M12x1-5

JonatanB skrev:

hangman skrev:
det går antingen mecka ihop med aluminiumspackel det är tro det eller ej jävligt tåligt man kan borra, gänga m.m i det. det måste vara kliniskt rent innan bara tex rengöra med bromsrengöring sen fylla hålet. Annars är det ta toppen till en svetsare och svetsa igen hålet och börja om på nytt. Eller dra en ny pinbult överdimnension och borra upp.

Du kommer inte åt innifrån och dra en bult åt andra hållet? eller dra gängstav rakt igenom om du borrar sen mutter på baksidan? allt handlar om om något är i vägen möjligheterna är många.

Hmm bra idéer.. Inifrån går inte att komma åt tyvärr så det ser ut att bli något av dina första alternativ. Om man använder aluminiumspackel, fyller man igen hålet helt och borrar upp på nytt för att själv sen gänga?

Darkus skrev:
Går int det å borra, gänga å sätta dit helicoil då?

Haha första gången jag har sett och hör det! Häftig konstruktion. Vart kan man få tag på helicoil om det skulle bli aktuellt?

Tack för era svar! smile

helicoil är riktigt bra uppfinning. Finns på biltema en hel sats !

jonTe
30 augusti 2012 · 5 710 Inlägg

Var noga när du monterar bara....gör du fel är det i princip kört.....

MVH Jonas
..............
JonatanB
31 augusti 2012 · 26 Inlägg

Tack för alla era tips, det gick skitbra! Nu har jag dock lite andra problem, så vill ni hjälpa med dem kan ni kika in denna tråd:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3388010

Mvh Jonatan

Bmw 320 -88
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang