Skakningar vid gaspådrag s40 -97

fridolfsson
14 april 2012 · 9 Inlägg

Hej!

Har en Volvo s40 -97 2.0, och när man kommer upp i hastigheter över 70-75km/h så skakar hela bilen, det skakar dock inte i ratten... Och när jag säger att den skakar så menar jag att den skakar riktigt mycket! Ibland är stereon på väg att skaka ut ur panelen. xD

Men det lustiga är att även om jag håller 110 och det skakar som mest så försvinner allt skakande så fort jag kopplar! Den skakar mer i uppförsbackar än i nedförsbackar, vid motorbromsning skakar den oxå något. Håller man en väldigt jämn hastighet och är nätt på gasen kan den även sluta skaka i höga hastigheter. Så det är alltså allra främst vid acceleration som den skakar. Den skakar lika mycket med vinterdäcken som men sommardäcken.

Det enda jag har gjort än så länge är att byta samtliga motorfästen, vilka vissa var riktigt kassa, ett par var till och med av helt. Det blev något bättre efter detta, man känner i alla fall inte av skakningarna alls i lägre hastigheter numera.

Vad kan detta bero på tror ni?

Tacksam för alla svar! smile

Volvo s40 (1997)
fridolfsson
15 april 2012 · 9 Inlägg

Ingen som har något förslag?

Volvo s40 (1997)
Kamstedt
31 maj 2012 · 8 Inlägg

Det låter som om det kanske kan vara motor fästerna. Vet faktiskt inte. Har en S40 själv. Min skakar pga obalans i däcken

Älska X40
Volvo S40 1,8 16v "JK" (1998)
Volvo V40 T4 "EF" (1998)
kolsvajansson
31 maj 2012 · 875 Inlägg

hade nästan samma problem....testa balansera däcken så ska det nog ge sig lite skulle jag tippa;)

Andreas34
1 juni 2012 · 188 Inlägg

hur är bussningar i framvagn på bilen? bara sitter och gissar nu men har du kollat hjullager, upphängning och däck och fälg på bilen?

Senast redigerat av Andreas34 (1 juni 2012)

Bimmerman
1 juni 2012 · 217 Inlägg

Skulle kunna vara drivknutarna också. Hur är det när du försöker hålla jämn hastighet? Skakar det mindre då än när du accelererar t.ex.?

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Gsonn
5 september 2012 · 2 Inlägg

fridolfsson skrev:
Hej!

Har en Volvo s40 -97 2.0, och när man kommer upp i hastigheter över 70-75km/h så skakar hela bilen, det skakar dock inte i ratten... Och när jag säger att den skakar så menar jag att den skakar riktigt mycket! Ibland är stereon på väg att skaka ut ur panelen. xD

Men det lustiga är att även om jag håller 110 och det skakar som mest så försvinner allt skakande så fort jag kopplar! Den skakar mer i uppförsbackar än i nedförsbackar, vid motorbromsning skakar den oxå något. Håller man en väldigt jämn hastighet och är nätt på gasen kan den även sluta skaka i höga hastigheter. Så det är alltså allra främst vid acceleration som den skakar. Den skakar lika mycket med vinterdäcken som men sommardäcken.

Det enda jag har gjort än så länge är att byta samtliga motorfästen, vilka vissa var riktigt kassa, ett par var till och med av helt. Det blev något bättre efter detta, man känner i alla fall inte av skakningarna alls i lägre hastigheter numera.

Vad kan detta bero på tror ni?

Tacksam för alla svar! smile

Tjabba.
jag har exakt samma problem med min S40 känns som att du skrivit om min wink
Har du fått ordning på problemet? skulle gärna vilja veta vad du gjort då så jag har nått nytt å testa börjar bli trött på problemet.

Andreas34
5 september 2012 · 188 Inlägg

kanske lite långsökt men svänghjul då jag gissar på att det är dubbelmasse svänghjul?

rudarmy
5 september 2012 · 354 Inlägg

Drivaxeln, delen in mot växellådan! har samma problem bytte till en beg på skroten, för att den yttre va glapp
Men då blev min som din!

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Bjacke
5 september 2012 · 149 Inlägg

sådär var min S40 när krängningshämmaren var kass.. bytte den och då blev det bra smile...

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
Gsonn
5 september 2012 · 2 Inlägg

Jag får se till att Montera på Drivaxeln jag har liggande och hoppas på det bästa men funkar det inte får jag ta nästa  del och köpa en ny krängningshämmare då
tack för svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang