2673
Sök

Bilen kokar men tempvisaren är på normal.

52 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Pressade igår bilen väldigt hårt och efter att ha stannat märkte jag att det kom ånga ur fläktarna, så öppnade motorhuven och de fanns inget vatten i expansionskärlet, öppnade locket och vattnet kom tillbaka på lite över halv nivå och började koka som satan.

Det konstiga är att tempvisaren är på normal, och värme finns det gott om i bilen så termostaten vet jag ej om det är.
Bilen går varken dåligt, läcker vatten eller ryker vitt och oljan ser fin ut. Det försvinner iofs vatten från expansionkärlet så det kanske åker in i motorn? hmm

Kan de va så att jag har fått luft i systemet så att det inte bildas ett tryck ? Eller vad är det frågan om? neutral

2 014 Inlägg
6 september 2012
Låter som luft i kylsystemet.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

52 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Alecci skrev:

Okej tur att det inte var mer än så då.

Hur luftar jag systemet? Är det full ös på fläktarna, bilen igång, expansionslocket av och trycka på slangarna till kylaren som gäller? Eller någon avtappningsventil också? Hur vet jag när det är klart?

52 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Ingen som vet exakt vad som ska göras?

Forummoderator
26 455 Inlägg
6 september 2012
Andrezz skrev:
Alecci skrev:

Hur luftar jag systemet? Är det full ös på fläktarna, bilen igång, expansionslocket av och trycka på slangarna till kylaren som gäller? Eller någon avtappningsventil också? Hur vet jag när det är klart?

Själv, för att vara säker, så hade jag tömt ur allt först och sen gjort ovanstående..
När den inte tar emot mer vatten när motorn är genomvarm - då är det klart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

52 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Andrezz skrev:
Alecci skrev:

Själv, för att vara säker, så hade jag tömt ur allt först och sen gjort ovanstående..
När den inte tar emot mer vatten när motorn är genomvarm - då är det klart.

Jag stod på tomgång i ca 10min med full ös och värme i kupén, och tempvisaren gick endast till hälften mellan 0 och mitten läget så att säga, varvade motorn lite lätt i några sekunder då och då. Ska det ta så lång tid?

Locket var öppet och inget vatten försvann, samt slangarna blev varma så jag antar att det finns cirkulation.

Kan det vara termostaten och vattenpumpen som gett sig tro? Vattenpumpen tjuter på ganska bra..

1 071 Inlägg
6 september 2012
Är det 940turbon?
Har haft likadant men är så eftersom det är vatten kyldturbo och vatten rören går mellan turbo och expansionskärlet turbon blir ju varm så det är bara i kärlet det kokar och inte i motorn

Onödigt inlägg^^

52 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
partyvan skrev:
Är det 940turbon?
Har haft likadant men är så eftersom det är vatten kyldturbo och vatten rören går mellan turbo och expansionskärlet turbon blir ju varm så det är bara i kärlet det kokar och inte i motorn

Ja det är 940turbon.

Åhfan, så det var turbon som orsakade att det kokade i kärlet? För jag hade pressat bilen hårt på motorvägen och sedan när jag körde hem normal körning så kokade det ej.

Men då undrar jag varför det kom en massa ånga ur fläktarna i kupén?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
6 september 2012
Andrezz skrev:
Pressade igår bilen väldigt hårt och efter att ha stannat märkte jag att det kom ånga ur fläktarna, så öppnade motorhuven och de fanns inget vatten i expansionskärlet, öppnade locket och vattnet kom tillbaka på lite över halv nivå och började koka som satan.

Det konstiga är att tempvisaren är på normal, och värme finns det gott om i bilen så termostaten vet jag ej om det är.
Bilen går varken dåligt, läcker vatten eller ryker vitt och oljan ser fin ut. Det försvinner iofs vatten från expansionkärlet så det kanske åker in i motorn? hmm

Kan de va så att jag har fått luft i systemet så att det inte bildas ett tryck ? Eller vad är det frågan om? neutral

Sitter fläktarna utanför motorrummet? Kommer det ånga ifrån där fläktarna sitter så tycker jag att det verkar vara kylarläckage. För fläktarna sitter väl på kylaren?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

52 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Andrezz skrev:

Sitter fläktarna utanför motorrummet? Kommer det ånga ifrån där fläktarna sitter så tycker jag att det verkar vara kylarläckage. För fläktarna sitter väl på kylaren?

/Benny

Mjo det kan möjligtvis vara kylarläckage. Men som partyvan skrev, att det kokade i expansionkärlet eftersom att det är en vattenkyld turbo och jag körde turbon såpass varm, kan det verkligen bli så? Om det kokar så blir det ju övertryck, tror jag.

52 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Så jag har uteslutit att det kokade i expansionskärlet eftersom att turbon är vattenkyld och den blev så varm.
Kylarläckage är det då jag får fylla på vatten 1 - 2 ggr i månaden, men hur fixar jag läckaget utan att köpa en ny kylare?

Kan jag fortfarande köra bilen? Då jag konstaterat att det inte var motorn som kokade.

Handledare
1 481 Inlägg
6 september 2012
Det kokade EFTER att du öppnat locket? Ganska normalt i så fall.  Du har övertryck i kylsystemet vilket gör att temperaturen kan vara en bra bit över 100 grader utan att koka. Öppnar man då locket försvinner övertrycket och det börjar omedelbart koka.

52 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
saab_sonett skrev:
Det kokade EFTER att du öppnat locket? Ganska normalt i så fall.  Du har övertryck i kylsystemet vilket gör att temperaturen kan vara en bra bit över 100 grader utan att koka. Öppnar man då locket försvinner övertrycket och det börjar omedelbart koka.

Ja det kokade efter att jag hade öppnat locket.

Körde just nu ner till affären vilket kanske är 0,6 km dit och sedan hem. Jag körde väldigt lugnt och tempvisaren hade redan gått upp till normal läge, ska det gå så fort? Har aldrig märkt av det förut, utan det brukar ta en liten stund?

Sök