2734
Sök

Saab 9000 startar inte helt plötsligt

14 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
Hej Behöver lite expertis ang min saab 9000 -96
Det är en saab 9000 -96 som gått 26tusen nånting kom inte ihåg exakta siffror.
Det är en 2.0 turbo (men när jag skulle byta "kombirem som det heter  på norska, när jag bytte den i norge" så kollade min bror som jobbar på en bilförsäljningsfirma i nått program och då va ritningen för en 2.3 motor och han som jag köpte den hade bytt motor och sa det va ca 199-200hk (vilket inte finns på en 2.0 som jag förstått det).

Ursäkta för min absoluta noll koll så svara hjärna till mig som jag är halvt dum (kan lite om bilar)
Problemet är då, Jag körde bilen till min polare utan problem att starta va ca 700m från gymet till honom, Jag stängde av bilen gick upp och hämta min telefon och gick ner för att åka hem och då starta bilen, den är utrustad med larm så jag vet att man måste låsa sen låsa upp för att starta den men det gick inte. Det är som att den inte tänder, jag har bytt stift och fick 1 liten tändning men inget mer än så, jag tänkte ifall batteriet var dött så provade med startkablar men ingen skillnad, En sak som är konstigt att batteri lampan lyser på instrument brädan. men batteriet verkar inte vara trasigt. Den har inte gått dåligt alls, förutom för ett tag sen som det är som att den "dör" i ½ sekund, den dör inte riktigt det är typ oftast vid 3000-3500 varv, typ precis som att turbon dör sen laddar på mer(svårt att förklara när man inte har expertis på detta). Det är öppet luftfilter på den inget annat modifierat. Annat fel är även när jag byter säkring till centrallåset så funkar det i ca 4 gånger sen går säkringer har bytt ca 10 st ny orkar jag inte vet någon vad det kan vara för fel? Tackar för alla ideér och tips, Om det är några frågor ställ dom så svarar jag så fort jag kan. Måste åka tillbaka till norge så fort som möjligt men är billös!! Svara gärna med djupare beskrivning då jag inte är super haj på bilar /Torgny

14 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
Ursäkta för dubbelpost, försöker hitta ta bort knappen...

1 020 Inlägg
5 september 2012
När du sätter igång städningen hittar bränslepumpen då? Sitter bak i bilen.
Prova med startats.  Startar den då saknar du bränsle.
Batterilampan ska lysa om bilen ej är igång

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

14 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
När jag var i norge för ca 2 veckor sedan såg jag att slangklämman till bensinslangen hade rostat sönder och har inte fixat den, kan det ha kommit in smuts elr nånting som har stoppat bensinflödet? ska kolla upp det du skrev!

124 Inlägg
5 september 2012
Har du testat att "nolla" ECU (bilens hjärna) genom att lägga av batteriets -pol i 5 min?
Efter detta ingrepp, tryck på fjärrkontollens låsknapp 5 gånger, den 5de gången låser/blinkar det.

Sedan som föregående talare, lyssna efter bränslepumpen när du vrider nyckeln till läget innan Startmotorn kickar igång.

//Johan

14 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
Ang nolla ECU'n efter 5min ska jag koppla på minupolen igen och sen trycka eller ska jag trycka på dosan 5 gånger sen sätta på minuspolen? Ang Bränslepumpen, Finns det mer specifikt information då mitt garage är fullt och bocken är trasig så måste ligga ute på gruset!

14 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
alltså specifikt vart pumpen sitter!

124 Inlägg
5 september 2012
torvenyt skrev:
Ang nolla ECU'n efter 5min ska jag koppla på minupolen igen och sen trycka eller ska jag trycka på dosan 5 gånger sen sätta på minuspolen? Ang Bränslepumpen, Finns det mer specifikt information då mitt garage är fullt och bocken är trasig så måste ligga ute på gruset!

Precis, efter 5 min på med kabeln. Vid baksätet ungefär, brukar höras ganska tydligt.

14 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
Jag laddar upp en film på hur det låter, resettade ecu'n som du sa efter 5 tryck så blinka det vart ingen större skillnad. Jag försökte lyssna efter bensinpumpen men vet inte riktigt vilket ljud jag lyssnar efter + jag har väldigt dålig hörsel vilket itne underlättade. Men nu när jag stod vid motorn och far starta medans jag filmade så lät det väldigt krassligt, ni hör sista sekunden. Filmen kommer så fort som möjligt inom ca 10 min!

14 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
har glömt att skriva att den är enbart körd ca 20 timmar på helt ny olja och nytt oljefilter(kanske det kan hjälpa att sortera bort några problem)

14 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=g-oIEHHY … e=youtu.be där är videoklippet hoppas det kan hjälpa lite!

14 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
ang tändkasseten, är det den röda långa eller har jag helt fel?

14 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
Tändkassetten är det inget fel på som jag märkte, gav gnista på alla stift, luktar inte något konstigt. så då är det pumpen kvar då, Vart är det lättast att höra ifrån, och är det ett surrande ljud eller mer dunkande.

14 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Turbo_holm skrev:
torvenyt skrev:

Precis, efter 5 min på med kabeln. Vid baksätet ungefär, brukar höras ganska tydligt.

Hej jag gjorde som du sa tog upp baksätet en polare satt på ON när jag hade örat mot plåten, hörde inte ett enda litet ljud. Så då antar jag att pumpen är slut provade lyssna på flera olika ställen på plåten, även under bilen! Då är min fråga är detta något man kan fixa själv? eller är det lite mer pill jobb?

280 Inlägg
6 september 2012
Lite småknepigt är det om man ska byta bara själva pumpen, den sitter "inbyggd" i en armatur ihop med tankmätaren. Det har funnits kompletta armaturer att köpa och då är det enklare att byta men det blir ett helt annat pris också.

/Fredrik

14 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Har nu kollat på bensinpumpen, får dock inte bort den för den låssaken sitter ju som berg antar jag måste ha nått special verktyg, och det va 2 st slangar till pumpen 1 svart och 1 vit/transparent, den svarta var av(såg ut som förra ägaren hade limmat den kanske den var sprucken förut..) Är väll bara att köpa en ny. Men hur får jag bort den lås"muttern"?

1 020 Inlägg
6 september 2012
Prova med en mejsel o hammare lättast om man är två st som slår från båda sidorna brukar funka.
Svårt o förklara.
Har även använt plattjärn som svetsats ihop för o passa i hacken sen ihop i ovankant så man kan använda skiftnyckel för o vrida loss den.
Hoppas du förstår trots dålig förklaring

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

14 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
Hittade denna http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page … lpump.html  Så nu ska det inte vara något problem, Tackar allihopa för hjälpen!

54 Inlägg
7 september 2012
ett tipps skruva bort innergolvet i bagaget sen är det lätt som en plätt att byta hela kittet men va lite försiktig när du sätter den nya å se till så nivå armen hänger fritt inte roligt när man har fått dit allat å ska starta bilen å tankmätarn har hängt sig tongue

Sök