Hur startar man ett "customsföretag" och får det att rulla?

P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
10 september 2012 · 501 Inlägg

Shenare!

Går första året på fordonsprogrammet på De la Gardiegymnasiet. I dessa år är ju den stora funderingen vad man ska jobba med efter gymnasiet och i resten av livet.

Min stora dröm är att starta ett sportbilmärke. dock så kommer det bli extremt svårt och man måste ha börjat någonstans. man kan inte komma med 10 000 i sparbössan och få för sig att tillverka sportbilar hur som helst.


ne, det jag funderar över är alla dessa företag. West coast customs och liknande som beställer hem nya bilar och fixar iårdning. hur satan får man i gång ett sånt företag? öppnar man ett sånt företag och får det att rulla på och växa så kommer det ge mycket möjligheter i framtiden. kanske är riktigt mycket jobb att få den att gå men det är inte omöjligt!


börja i garaget snart och köpa bilar och renovera/styla och sälja? kommer garanterat vara mycket aktiv nu i ett par år på garaget!

sen tidigare så har jag lärt mig, när man är aktiv på ett forum om fordon så lär man känna mycket kunnigt folk! börja med garaget och utveckla och så småningom fixa ett crew och en lokal?

börja som vanlig verkstad?

Stil>Funktion
ultraomer
10 september 2012 · 126 Inlägg

Inte mycket till svar men har precis samma funderingar! Skulle vara hur kul som helst att starta något sånt smile Men när du börjar trean så tror jag ni kommer att ha ämnet "Projekt och företagande" som handlar om hur man startar företag och hur allt det fungerar

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
10 september 2012 · 501 Inlägg

ja, det kommer vi smile

först och främst så vill jag skruva på bilar! ska förhoppningsvis köpa en 325:a snart att fixa iårdning eller eventuellt en annan rolig bil att skruva på innan smile

vi får se resultatet av bilarna och se om bilbyggande är något för mig wink

Stil>Funktion
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 september 2012 · 14 077 Inlägg

P-K skrev:
Shenare!

Går första året på fordonsprogrammet på De la Gardiegymnasiet. I dessa år är ju den stora funderingen vad man ska jobba med efter gymnasiet och i resten av livet.

Min stora dröm är att starta ett sportbilmärke. dock så kommer det bli extremt svårt och man måste ha börjat någonstans. man kan inte komma med 10 000 i sparbössan och få för sig att tillverka sportbilar hur som helst.


ne, det jag funderar över är alla dessa företag. West coast customs och liknande som beställer hem nya bilar och fixar iårdning. hur satan får man i gång ett sånt företag? öppnar man ett sånt företag och får det att rulla på och växa så kommer det ge mycket möjligheter i framtiden. kanske är riktigt mycket jobb att få den att gå men det är inte omöjligt!


börja i garaget snart och köpa bilar och renovera/styla och sälja? kommer garanterat vara mycket aktiv nu i ett par år på garaget!

sen tidigare så har jag lärt mig, när man är aktiv på ett forum om fordon så lär man känna mycket kunnigt folk! börja med garaget och utveckla och så småningom fixa ett crew och en lokal?

börja som vanlig verkstad?

Dom där stora "customföretagen" har nog alla börjat på fritiden i nåt mer eller mindre mörkt och trångt garage för att sedan utveckla sig till nåt större. Man måste nog bli lite känd och erkänd innan man kan ta steget fullt ut. Man kan nog inte bara hyra en stor verkstad med en massa maskiner och ställa sig och vänta på kunderna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
cpu1337
10 september 2012 · 766 Inlägg

Vettemannen skrev:

P-K skrev:
Shenare!

Går första året på fordonsprogrammet på De la Gardiegymnasiet. I dessa år är ju den stora funderingen vad man ska jobba med efter gymnasiet och i resten av livet.

Min stora dröm är att starta ett sportbilmärke. dock så kommer det bli extremt svårt och man måste ha börjat någonstans. man kan inte komma med 10 000 i sparbössan och få för sig att tillverka sportbilar hur som helst.


ne, det jag funderar över är alla dessa företag. West coast customs och liknande som beställer hem nya bilar och fixar iårdning. hur satan får man i gång ett sånt företag? öppnar man ett sånt företag och får det att rulla på och växa så kommer det ge mycket möjligheter i framtiden. kanske är riktigt mycket jobb att få den att gå men det är inte omöjligt!


börja i garaget snart och köpa bilar och renovera/styla och sälja? kommer garanterat vara mycket aktiv nu i ett par år på garaget!

sen tidigare så har jag lärt mig, när man är aktiv på ett forum om fordon så lär man känna mycket kunnigt folk! börja med garaget och utveckla och så småningom fixa ett crew och en lokal?

börja som vanlig verkstad?

Dom där stora "customföretagen" har nog alla börjat på fritiden i nåt mer eller mindre mörkt och trångt garage för att sedan utveckla sig till nåt större. Man måste nog bli lite känd och erkänd innan man kan ta steget fullt ut. Man kan nog inte bara hyra en stor verkstad med en massa maskiner och ställa sig och vänta på kunderna.

/Benny

räcker ju att kolla på american choppers dom börja ju i källarn och har ju utökat brutalt nu.
man får ju aldrig vara större än vad man har kunder till så det första man lär göra är ju att kolla hur marknaden ser ut och bygga företaget efter det

MrK
10 september 2012 · 407 Inlägg

ett tipps är ju att bygga ett par riktigt grymma bilar...som tex kooz har ju byggt upp sig ett bra namn genom åren för att han han byggt en del häftiga bilar och syns väldigt mycket...

Jani Hast
10 september 2012 · 213 Inlägg

Den brutala sannigen är att det funkar inte i Sverige.

Har kommit och gått några styling företag idetta landet.
Sverige är för litet för att kunna leva på sånt. USA är brutalt mycket större i alla aspekter.
Där finns det mycket pengar att spendera på sånt.
I Sverige är vi för snåla för att betala för att andra ska göra sånt.
Tror inte ens Koos skulle få ett sånt föratag att gå runt då ingen kommer att vilja betala för vad ett bygge verkilgen kostar. Tar du 400-800:- i timmen och börjar räkna på vad det tar i tid så kommer du snabbt upp i en helvetes massa pengar.

Kan ju tilläggas att jag har hjälpt kompisar med deras bilar med olika nivåer med styling/performance. Broms kit till P-A's 9-3TXR.

Sorry om jag ddar en dröm men verkligheten är brutal.

Pim_Pim
10 september 2012 ·

Finns en hel del blandade meningar om kooz tongue

Zzoink
10 september 2012 · 1 229 Inlägg

nej det funkar inte.. tänk dig själv vad en bil skulle kosta efter att du/ni har byggt den? först alla delar som inte är dom billigaste, sen ska ni ha lön + hyra till lokal.. blir en jäääävla massa pengar :o och det är ett fåtal svenskar som har lust att slänga ut dom pengarna på en stylad bil wink

viccoA
10 september 2012 · 3 110 Inlägg

Öppna en vanlig bilverkstad + billackering.

Vill någon köpa en stylingfront så säljer du den inkl lack och montering.

Att kunna leva på att bara bygga stylade bilar är omöjligt. De bilar man bygger får man ge grym spons på (framförallt tiden) och se de som marknadsföring.

Kan tänka mig att det ligger ca 1000 byggtimmar i en riktigt udda stylad bil, bara tiden är ca 750.000 kr med moms.

P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
10 september 2012 · 501 Inlägg

tack för många bra svar!

nej, det är ju det jag har listat ut. att bara ta in och styla bilar går inte ihop smile
börja med att trimma bilar? det är många som vill få lite extra ur bilen men inte göra det själva?


kan tänka mig att man får en del om man mappar bilar iallafall. det kan man ju i stort sett börja med i källarn om man har rätt kunskap och aparater smile



PS: hur får tex kooz och pain ihop det? är dom bara rikemansgubbar som gör bilar och ställer ut och sen skrotar? kan tänka mig att ingen köper deras bilar sen (?)

Stil>Funktion
P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
10 september 2012 · 501 Inlägg

där fick jag nog konfirmation att den kan funka att ta in och trimma upp bilar!

Diskution i en annan tråd precis om en kille som letar ny bil. förslog en nyare subaru wrx med 300 häst ochhan tykte att det var för lite för honom och skrev detta:

Ladapowa skrev:

Zeero skrev:
Kör ju själv med en större turbo osv. Lämnar mer effekt än 300hk och det håller kan jag lova smile

Jo jag orkar inte skruva längre å vet en polare hade en vässad gammal wrx sti å den höll för hans brutala körning å de blev jag lite impad över smile  den bilen gick mycke bana å han bytte aldrig några delar på den även att den lämnade 350 hjulhästar om jag inte minns fel.  lite därför som den föll mig i ögonen smile

ta in hans bil och slänga i större turbo och kanske lite andra roliga grejjer så den får det där lilla extra. iom att en sån bil kostar 200 000+ begagnad så kommer ju inte han han ha något imot att panga ut 10 000 extra för arbetet wink


nä men det är många som vill ha snabb bil men inte har kunskap och tid till det?

Stil>Funktion
Jani Hast
10 september 2012 · 213 Inlägg

Då är det bara kunskapen och ett gott rykte som saknas då. För det är det man kommer långt med.
Där snackar vi säkert 5 år för att bygga upp ett rykte.
Kan ju säga att det redan har förbrukats ett tuning företag i Lidköping för ett antal år sen.

Hur ska du kunna dra till dig folk ?
Sen att folk som lägger 200 000+ på en bil kanske inte har pengar kvar heller.
Allt tänker inte hela vägen när dom köper en dyr bil.

zemet
10 september 2012 · 4 047 Inlägg

Det är nog väldigt svårt skulle jag tro.

Däremot köra lite import med småfix på gamla amerikanarna skulle man nog kunna tjäna på. Tex ta hem en camaro rs 60-70 tal. Fixa ordning saker som syns tex lack och inredning och sedan sälja. Där kan man nog tjäna bra med pengar eftersom en RS i fint skick kostar 4+500k i Sverige.

Denna branschen är nog dock extremt konjunkturkänslig skulle jag tro så det är något man måste tänka på

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang