Frågor om införskaffa lättat svänghjul till min golf 1,8t

JohanGillberg Putsbög
13 september 2012 · 70 Inlägg

hejsan på er ute i stugorna , har en liten undran om någon på detta kära forum har monterat ett lättat svänghjul på en 1,8t VAG motor någon gång? original väger ca 9,5kg och det jag e sugen på väger 6,3kg hur stor kommer skilldnaden att bli? i körbarhet alltså, kommer jag att ångra mig ? är det svänghjulet för lätt om bilen endast är chippad? kommer isåfall att kombineras med en steg 1 koppling  med förstärkt lamell och tryckplatta:P


mvh Johan!cool

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
Rickard-v
13 september 2012 · 2 665 Inlägg

Ett lättat svänghjul ger ju inte mera effekt bara annan karaktär på motorn. Det varvar upp lättare/fortare. Är det för lätt blir tomgången ojämn.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
JohanGillberg Putsbög
13 september 2012 · 70 Inlägg

det är jag väl medveten om, Rickard nu var det körbarheten jag frågade efter, bilen är förövrigt min brukis så kör dagligen med den

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
Rickard-v
13 september 2012 · 2 665 Inlägg

Tror inte du märker så stor skillnad förutom det du redan visste. Men vi hoppas någon svarar som har bytt.
Eller ring DLI teknik o fråga.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
JohanGillberg Putsbög
13 september 2012 · 70 Inlägg

får väl hoppas det. för visst kul om den blir lite rappare o laddet ej blir lika segt men vill ju inte ha den så den blir ''jobbig'' i den vanliga trafiken och svajjig på tomgång osv , mvh

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
Rickard-v
13 september 2012 · 2 665 Inlägg

Att laddet är segt beror nog på själva turbon. finns något som kallas spolupptid. Även olika lager o utformning påverkar tror jag. kan väldigt lite om turbo. Men vet vad du menar med seg. Därför jag är toknöjd med min V6a. Svarar på en gång! Jag har en passat 1,8T också. Där svarar det inte alls hahahha

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
JohanGillberg Putsbög
13 september 2012 · 70 Inlägg

haha alltså mitt ladd kommer vid 2800 varv=kommer snabbare dit med lättare svnänghjul, o då kommer allt direkt, därför ja menade att den vart lite rappare, innan de e den ju inte sådär jätte hurtig wink  ang din passat, då bör du nog kolla upp den om den inte svarar alls wink hahah

Senast redigerat av Johan_golfgti (13 september 2012)

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
Nybergrobin
13 september 2012 · 2 382 Inlägg

Du säger att din chippade 1,8t är seg i ladden? Det är då inte min a4 1,8t (b5) som är chippad. Den skickar på effekt riktigt snabbt och det är ändå ett sk 210hk chip så någon hk borde väl komma iaf ^^

Rickard-v
13 september 2012 · 2 665 Inlägg

Passaten känns så jämfört med golfen. Men visst är den sliten med 23600mil på orginal turbon. Jag hade en Golf gti -00 o den var lika tråkig. Med chipp blir det roligare jag vet. Alla säger det.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Janneutanb
13 september 2012 · 7 272 Inlägg

Du kommer snabbare upp i varv vid torrvarvning ja. När du är ute och kör så blir det ingen skillnad så laddtrycket.

JohanGillberg Putsbög
13 september 2012 · 70 Inlägg

Rickard-v skrev:
Passaten känns så jämfört med golfen. Men visst är den sliten med 23600mil på orginal turbon. Jag hade en Golf gti -00 o den var lika tråkig. Med chipp blir det roligare jag vet. Alla säger det.

jo visst blir dom roliga , dock så måste jag ju byta koppling nu då är nära att ge sig nu, så då tänkte jag bli av med de där vidriga dubbelmassesvänghjulet med o dit med ett vanligt smile skulle ju vara kul med ett lättare smile

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
JohanGillberg Putsbög
13 september 2012 · 70 Inlägg

Brains skrev:
Du kommer snabbare upp i varv vid torrvarvning ja. När du är ute och kör så blir det ingen skillnad så laddtrycket.

skillnad har ja ju dock inte nämnt? lättare svänghjul=mer varvvillig?,right? kommer fortare till upp till fullt laddtryck?(2800rpm) eller vad syftar du på ? verkar som att ingen svarar på vad tråden egentligen handlar om här

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang